چگونگی درمان مسمومیت غذایی

به گزارش کد الکترونیک، بیشتر اوقات، مسمومیت غذایی را می توان در خانه درمان کرد. این مقاله چند گزینه درمانی جهت معالجه این عارضه را در اختیارتان قرار می دهد.

چگونگی درمان مسمومیت غذایی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

بیشتر اوقات، مسمومیت غذایی را می توان در خانه درمان کرد. این مقاله چند گزینه درمانی جهت معالجه این عارضه را در اختیارتان قرار می دهد.

مصرف مواد غذایی آلوده باعث بروز مسمومیت غذایی می گردد. این شرایط به طور معمول پس از خوردن تخم مرغ، محصولات لبنی و گوشتهایی که به باکتریهای مضری مانند ای کولای (E. Coli) و سالمونلا آلوده باشند، مشاهده می گردد. بعضی انواع انگل و ویروسهایی مانند نورو ویروس هم در بروز این عارضه دخیلند. بعلاوه مواد سمی مانند جیوه و سرب موجود در مواد غذایی منجر به بروز مسمومیت غذایی می شوند.

علل و علائم

علائم این عارضه شبیه به علائم بیماری گاستروانتریت است. نشانه های آن پس از مصرف مواد غذایی آلوده قابل مشاهده خواهند بود. نشانه های آن ممکن است یا پس از 1 ساعت و یا حتی یک روز پس از مصرف مواد غذایی آلوده تظاهر یابند. علائم به طور کلی به ماده آلوده ای که مصرف نموده اید بستگی دارد. با این حال، علائم معمول آن تهوع، دل درد، اسهال، استفراغ، کم شدن آب بدن، تب، سرگیجه و سردرد را شامل می شوند.

درمان

به علت از دست دادن مایعات در طول استفراغ و اسهال ممکن است دچار کم آبی بدن شوید. در نتیجه آن علائم ممکن است تشدید شده و بهبودی شما را با تأخیر همراه سازد. بنابراین، اندازه زیادی آب نوشیده تا از کم شدن آب بدن جلوگیری گردد.

از مصرف مواد غذایی جامد تا بهبود از بیماری خودداری کنید. بنابراین، اندازه زیادی مایعات نوشیده تا به تسکین از علائم یاری گردد.

زمانی که آغاز به خوردن مواد غذایی جامد می کنید، با رژیم غذایی بدون نمک و ادویه آغاز کنید که حاوی مواد غذایی باشد که براحتی قابل هضم هستند.

محلول اُ آر اس (ORS) مصرف نمایید که به جایگزین ساختن نمک، گلوکز و سایر مواد معدنی از دست رفته به وسیله کم آبی بدن یاری می نماید.

از بوهای قوی و گرما و یا سرمای شدید که ممکن است حملات تهوع را افزاش دهد خودداری کنید.

از مصرف محصولات لبنی، کافئین، الکل، نیکوتین و مواد غذایی چرب و ادویه ای و تند خودداری نمایید.

چنانچه این مشکل ناشی از باکتری باشد، آنگاه بایستی یک دوره داروهای آنتی بیوتیکی را طبق تجویز پزشک مصرف نمایید.

درمان در بچه ها

چنانچه درمان مناسب به موقع انجام گردد، بچه ها به سرعت از این بیماری بهبود می یابند. به کودک خود آب جوشیده و سایر مایعات داده بطوریکه موجب خواهد شد به راحتی آب از دست رفته بدن او جبران گردد. مصرف رژیم غذایی مایع بعلاوه مواد سمی را از بدن شسته و خارج می سازد. بچه ها نسبت به مواد شیمیایی و آفت کشها بسیار حساس بوده از اینرو همواره میوه و سبزیجات را پیش از دادن به آنها بشویید. چنانچه به نظر رسد این عارضه قصد بهتر شدن ندارد، بلافاصله کودک خود را به پزشک برسانید.

پیشگیری

می توان از بروز این بیماری با پیروی از چند اقدام ساده جلوگیری کرد.

نظافت و بهداشت مناسب را رعایت نموده تا از آلوده شدن مواد غذایی جلوگیری گردد.

در حین آشپزی در آشپزخانه بهداشت را با شستن دستها، ابزار آشپزی و غیره به طور مرتب رعایت کنید.

از مصرف مواد غذایی خام و یا نپخته به خصوص گوشت و سایر محصولات بدست آمده از ماکیان بایستی اجتناب کرد.

مواد غذایی که برای مدت زمان طولانی نگهداری شده اند را مصرف نکنید.

از غذای مانده استفاده ننمایید.

مواد غذایی فاسد شدنی را در یخچال و یا فریزر نگهداری کنید.

مواد غذایی خام و غذاهای آماده مصرف را به طور جدا نگهداری کنید تا از انتقال آلودگی بین آنها جلوگیری گردد.

خردسالان مبتلا، زنان باردار، سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند را بایستی بلافاصله تحت درمان قرار داد تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری گردد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1978

به "چگونگی درمان مسمومیت غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی درمان مسمومیت غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید