نکات مهم؛ برای داشتن ناخن های سالم

به گزارش کد الکترونیک، ناخن ها از اجزای مهم بدن هستند که علاوه بر اثرت حفاظتی از جهات دیگری هم اهمیت دارند، بنابراین رشد مناسب و سلامت ناخن ها باید همواره مورد توجه قرار گیرد. در این جا سوال هایی که دانستن جواب شان به شما برای حفظ سلامتی و زیبایی ناخن های تان کمک می کند مطرح و پاسخ داده شده است.

نکات مهم؛ برای داشتن ناخن های سالم

نکات مهم؛ برای داشتن ناخن های سالم

نویسنده: نادیا صالح ثابت

ناخن ها از اجزای مهم بدن هستند که علاوه بر اثرت حفاظتی از جهات دیگری هم اهمیت دارند، بنابراین رشد مناسب و سلامت ناخن ها باید همیشه مورد توجه قرار گیرد. در این جا سوال هایی که دانستن جواب شان به شما برای حفظ سلامتی و زیبایی ناخن های تان کمک می کند مطرح و پاسخ داده شده است.

آیا مصرف ژلاتین، ناخن ها را سالم نگه می دارد؟

ژلاتین از فرآیندهایی به دست می آید که روی کلاژن (کلاژن پروتئین مهمی است که انعطاف پذیری پوست را تأمین می کند). غضروف، تاندون ها و... صورت می گبرد. ناخن های دست و پا از کراتین ساخته می شوند که یک پروتئین ساختاری است. ولی با ژلاتین هیچ ارتباطی ندارد. بنابراین خوردن ژلاتین یا مالیدن آن روی ناخن ها هیچ تأثیری بر ناخن ها نمی گذارد.

آیا ظاهر ناخن ها نشانه ی سلامتی است؟

این مطلب در بعضی موارد صحیح است و ظاهر ناخن می تواند نشان دهنده ی بعضی بیماری های شایع و مهم باشد. اما در بسکمک از بیماری های مهم هم تغییری در ظاهر ناخن ایجاد نمی شود.

آیا رشد ناخن ها بعد از مرگ ادامه می یابد؟

طی چند روز اول بعد از مرگ ناخن ها بیشتر به چشم می آیند. ولی علت آن رشد ناخن ها نیست. به علت از دست رفتن آب بدن، نوک انگشتان به سمت عقب پسرفت می کنند و ناخن ها به ظاهر بلندتر به نظر می رسد. همچنین تخریب ناخن ها نسبت به سایر بافت های بدن کندتر است. این اتفاق در مورد موها پس از مرگ صادق است.

آیا قارچ ناخن را باید همیشه درمان کرد؟

عفونت های قارچی ناخن ها حدود پنج درصد انسان ها را مبتلا می کنند و بیشتر مردم هم به علت زیبایی، خواستار درمان قارچ ناخن هستند. در عفونت قارچی، ناخن ها ضخیم شده و ممکن است رنگ پریده یا شکننده شوند. ظاهر ناخن ها ممکن است بسیار نامناسب شوند ولی این بیماری به ندرت جدی می شود. در صورتی که بیماری دردناک باشد یا فرد مبتلا دیابتی باشد باید عفونت قارچی حتماً درمان شود. زیرا ممکن است این عفونت قارچی زخم های عمیقی را به وجود آورد.

ظاهر ناخن های سالم چگونه است؟

انسان های سالم معمولاً ناخن هایی با ظاهر سالم دارند. ناخن های سالم از نظر ظاهری صاف، یک شکل و یک رنگ هستند و در سمت پایین آن ها ماهک دیده می شود. البته ظاهر ناخن افراد مختلف می تواند با هم متفاوت باشد. شیارهای عمودی، نوارهای تیره و صاف یا برآمده بودن مختصر ناخن در افراد سالم دیده می شود.

رشد ناخن ها باید چه اندازه سریع باشد؟

رشد ناخن در افراد مختلف فرق دارد. اگر ناخن دست بیفتد، حدود شش ماه طول می کشد تا ناخن نو به اندازه ی ناخن اول برسد. این زمان برای ناخن های پا دوازده تا هجده ماه است.

رشد ناخن ها در بچه ها و خانم های حامله سریع تر و بعد از بیست سالگی و در طول دوره ی شیردهی، کندتر است.

چه بیماری هایی شکل و ظاهر ناخن ها را تغییر می دهند؟

شرایط هایی چون سرطان ریه، فیبروز ریه و فیبروز کیستیک می تواند باعث قاشقی شکل شدن ناخن ها شوند، در این حالت ناخن کمی از بستر خود بلند می شود و شکل مدور به خود می گیرد.

افرادی که به بیماری پسوریازیس مبتلا هستند، دچار فرورفتگی و ضخیم شدگی ناخن ها می شوند. این افراد شانس بیشتری برای ابتلا به آرتریت پزوریاتیک دارند. عفونت دریچه ی قلب شرایط جدی و تشخیص آن بسیار سخت است. اما ظاهر شدن خطوط قرمز رنگ در زیر ناخن ها می تواند نشان دهنده ی آندوکاردیت باشد. رنگ پریده بودن بستر ناخن ها هم نشان دهنده ی کم خونی است.

بعضی وقت ها با مشاهده شیارهای عرضی با کنگره دار شدن ناخن ها می توان گفت که شخص از چند ماه قبل بیمار بوده است. هر چه خطوط به ریشه ی ناخن نزدیک تر باشد، بیماری در زمان نزدیک تری نسبت به حال اتفاق افتاده است و اگر شیار به نوک ناخن نزدیک تر باشد، فرد در پنج یا شش ماه قبل بیمار بوده است.

البته باید دانست که ظاهر ناخن ها راه مناسبی برای تشخیص بیماری نیست. زیرا مواردی که گفته شد فقط در بعضی از افراد دیده می شود.

روش های اصولی و درست حفظ سلامت ناخن ها کدامند؟

*ناخن ها از اجزای مهم بدن هستند و از آن جایی که از نظر زیبایی هم مورد توجه اند باید در حفظ سلامت آن بکوشیم.

بنابراین سعی کنید همیشه آنها را تمیز نگه دارید و به موقع آنها را کوتاه کنید.

*در صورتی که شغل شما طوری است که امکان آسیب رسیدن به ناخن ها حین کار وجود دارد، از دستکش استفاده کنید.

*از لاک پاک کن بیش از دوبار در ماه استفاده نکنید. زیرا باعث خشکی ناخن شده و آنها را شکننده می کند.

درصورتی که می خواهید ناخن های خود را آرایش کنید. به آرایشگاهی مراجعه کنید که از وسایل استریل استفاده می کند یا در صورت امکان وسایل شخصی خود را همراه ببرید.

*شکننده شدن در اثر خشک شدن ناخن، به علت زندگی در محیط خشک یا استفاده ی مکرر از لاک پاک کن است و کمتر به علت پروتئین ناکافی غذا یا کمبود دیگر مواد مغذی اتفاق می افتد در این مواقع استفاده از مرطوب کننده ها مؤثر است.

*اگر نگران هستید که ظاهر ناخن های شما مربوط به بیماری خاصی باشد، حتماً با پزشک مشورت کنید و هیچ وقت ناخن های خود را نجوید!

منبع: 7 روز زندگی شماره 123

منبع: راسخون
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1962

به "نکات مهم؛ برای داشتن ناخن های سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم؛ برای داشتن ناخن های سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید