تور فرانسه: موزه لوور پاریس، از دژ و قلعه تاریخی تا بزرگترین موزه جهان

به گزارش کد الکترونیک، مقاله های مرتبط:

از دژ تا موزه

کاخ لوور پیش از آنکه به یک موزه و حتی یک قصر مجلل تبدیل گردد، در واقع در قرون وسطی دژ دفاعی شهر پاریس، مرکز فرانسه نامیده می شد. برای چندین سال ساختمان لوور که به دستور فیلیپ دوم ساخته شده بود، برای مقاومت در جنگ ها بازسازی و تقویت می شد. در قرن 14 و با آغاز سلطنت شارل پنجم، پادشاهی که به خرد و دانایی شهره بود، این دژ دفاعی جای خود را به قلعه ای باشکوه و مجلل داد. وی علاوه بر بازسازی قلعه و تبدیل آن به کاخ سلطنتی، مجموعه با ارزشی از کتاب هایش را نیز به یکی از ساختمان های کاخ انتقال داد. اما این کاخ که دیگر قدرت دفاعی اش را از دست داده بود، با آغاز جنگ های صد ساله میان فرانسه و انگلیس دچار آسیب هایی شد؛ با این حال کاخ لوور جایگاه خود را به عنوان نماد اقتدار سلطنتی فرانسه از دست نداد.

تور فرانسه: موزه لوور پاریس، از دژ و قلعه تاریخی تا بزرگترین موزه جهان

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

کار ساخت وساز بنا در اواسط دهه 1500 میلادی آغاز شد اما تنها بخشی از بنای کاخ تکمیل شد. هر یک از پادشاهان فرانسوی بخشی را به ساختار این کاخ اضافه می کردند. همان طور که اگر به معماری بنا دقت کنید، متوجه تفاوت هایی در بخش های مختلف آن می شوید. یکی از چشم گیرترین بخش های بنا، کلوناد (Colonnade) نام دارد که به وسیله لویی لو وو (Louis Le Vau)، کلود پرو (Claude Perrault) و نقاش معروف شارل لو برن (Charles Le Brun) طراحی شده است.

آثار تحسین برانگیز این نقاش را می توانید در گالری آپولو مشاهده کنید. در طول رنسانس، کاخ لوور بازسازی شد و تغیرات بسیاری در آن شکل گرفت تا جلال و شکوه کاخ بار دیگر به آن بازگردد. افزوده شدن باغ ها و تعمیرات ایجاد شده در بنای داخلی و خارجی ساختمان های کاخ به خوبی هنر رنسانس را به نمایش می گذارند. به دستور فرانسوای اول پادشاه دوران رنسانس که به خاطر ساختن قلعه های زیبا در Loire Valley معروفیت دارد، یک قلعه مربوط به قرن دوازدهم را تخریب کرد تا راه برای ساختن کاخ لوور باز گردد.

لویی چهاردهم آخرین پادشاهی بود که از لوور به عنوان اقامتگاه پادشاهی استفاده کرد. وی دربارش را در سال 1682 به کاخ ورسای (Versailles) منتقل کرد. در سال 1793 در جریان انقلاب فرانسه، موزه مرکزی هنر (Musée Central des Arts) در گرند گالری (Grande Galerie) برای بازدید عموم گگردده شد. ناپلئون بناپارت و ناپلئون سوم برای افزایش اعتبار خود، بخش هایی را به لوور اضافه کردند. تا سال 1993 نیز این بنا کاربری موزه نداشت تا اینکه پس از این سال، تمامی ساختمان برای اولین بار به عنوان موزه مورد استفاده نهاده شد.

در اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن 17، هنری چهارم تصمیم گرفت بار دیگر کاخ را بازسازی نموده و با توسعه آن، لوور را تبدیل به قصری غول پیکر کند. وی با ادغام لوور با کاخی که در همسایگی آن به دستور کاترین دومدیچی - ملکه ایتالیایی هنری دوم - ساخته شده بود، فضای قصر سلطنتی را افزایش داد.

اولین گشایش لوور برای عموم

در فوریه 1974 درست در قلب مشاخصات انقلابیون فرانسه، لوور درهای خود را به روی عموم گگردد. اما طولی نکشید که بخش زیادی از ساختمان موزه در آتش سوخت و این بار حکومت هیچ تلاشی برای بازسازی آن نکرد و بزرگترین مرکز تاریخی فرانسه بار دیگر به کاخی متروکه مبدل شد.

اما نماد شکوه سلاطین فرانسه باردیگر از میان خاکسترها سر بیرون آورد. در اواسط قرن نوزدهم میلادی تنها آثار هنری به جای مانده بودند که لوور را زنده نگاه می داشتند. این دوره هم زمان با آغاز توسعه موزه به وسیله گردآوری و ثبت آثار مهم هنری در سالن هایی بود که پیش از این غارت شده بودند.

در سال 1907 موزه هنرهای تزیینی به بنای لوور افزوده شد و پس از آن مجموعه ای از آثار اسلامی نیز به لیست میراث آن اضافه شد. بعلاوه در این دوران با بازسازی بخش آثار باستانی مصری و شرقی، لوور جای خود را در دنیای هنر و تاریخ باستانی باز کرد.

لوور و شگفتی هایش

دانلود ویدیو

بازدید از بزرگترین و شگفت انگیزترین موزه دنیا آرزوی هرکدام از آن 7 میلیارد انسانی است که در دنیا حضور دارند. موزه لوور فرانسه بی گمان بزرگترین و حجیم ترین موزه دنیا است و بیش از 35 هزار اثر تاریخی، فرهنگی و هنری در آن نگهداری می گردد. موزه لوور فرانسه که در شهر زیبای پاریس واقع شده است به وسیله خط یک مترو به نام Louvre Rivole دسترسی آسانی برای بازتماشامایندگان فراهم نموده است. ورودی موزه در زیر هرم شیشه ای بزرگی قرار گرفته است که پس از گذشتن از بازرسی امنیتی و کنترل مأموران حاضر در این قسمت، امکان ورود به محوطه زیرین این موزه به وسیله پله های برقی برای بازتماشامایندگان فراهم می گردد. در طبقه زیرین این هرم بزرگ شیشه ای باجه های متعدد بلیط فروشی و بعلاوه راهنمایان متعددی وجود دارند. تهیه بلیط برای افرادی که دارای کارت های اعتباری بین المللی هستند بدون ایستادن در صف میسر است، اما مابقی افراد می توانند با مراجعه به باجه های بلیط فروشی با پرداخت 15 یورو که حدود 60 هزار تومان می گردد، وارد موزه شوند.

قبل از ورود و پس از تهیه بلیط، میز دایره ای شکل بزرگی برای کسب اطلاعات به جهانگردان با در اختیار گذاشتن نقشه بازدید از موزه به زبان های مختلف کار بازدید را تسهیل نموده است. گفته می گردد، بیش از 1400 کارمند در موزه لوور به صورت مستقیم و غیر مستقیم در چندین شیفت کاری مشغول به کار هستند و این عمارت زیبا دارای 400 اتاق و راهروهای بیشماری است. بر اساس اعلام مسئولان موزه لوور، بیش از 35 هزار اثر هنری، تاریخی و فرهنگی در این موزه از کشورهای متعدد نگهداری می گردد. لوور بزرگترین و مشهورترین موزه دنیا است که به گفته مسئولان این موزه سالانه حدود 8 میلیون جهانگرد از کشورهای مختلف از آن بازدید می نمایند که در نوع خود یک رکورد شگفت انگیز است. یعنی به طور میانه روزانه 22 هزار نفر از موزه لوور بازدید می نمایند.

مساحت موزه لوور بیش از 200 هزار متر مربع است و در جوار رود سن که از وسط شهر پاریس می گذرد قرار گرفته است. اما نکته جالب درباره ساختمان این موزه این است که نمای بیرونی موزه دارای زیبایی منحصربه فرد و تاریخی است و آغاز به کار این موزه با کاخ سلطنتی فیلیپ دوم بوده است؛ نمای داخلی این موزه تماماً از سنگ های مرغوب ساخته شده و البته بر اساس آنچه اشیاء و اجسام در سالن ها نهاده شده اند طراحی داخلی متفاوتی دارد.

در این موزه آثار هنری، تاریخی، فرهنگی، نقاشی، مجسمه های مرمری، طراحی های مختلف، کاشی کاری، سرامیک، فلز، سفال، سنگ نگاشته، فرش، قالیچه و بسیاری اشیاء و اجسام دیگر قرار گرفته است.

مهمترین آثاری که در طبقه همکف که سالن های مربوط به ایران قرار گرفته است، گاو بالدار مربوط بین النهرین، تابوت ها، الهه عشق و زیبایی و میکل آنژ وجود دارد.

بعلاوه مهمترین اجسام و اشیاء واقع در طبقه اول این موزه آپارتمان ناپلئون سوم، کاتب نشسته، مجسمه پیروزی بدون سر و نقاشی مونالیزا یا همان لبخند ژوکوند قرار دارند.

اما معروفیت لوور تنها بر پایه معماری هنرمندانه آن به دست نیامده، بلکه علت اصلی این معروفیت نگهداری آثاری از هنر ملل مختلف است که بسیاری از جهانگردان را به خود جذب می نماید. تابلو مشهور لبخند ژکوند همانند ستاره ای در میان تمام آثار این موزه می درخشد. شاهکار لئوناردو داوینچی یکی از مشهورترین تابلوها و در عین حال رمزآلودترین آنهاست که به حق می توان گفت اثری است که بسیاری از جهانگردان تنها برای تماشای آن به تماشا لوور می آیند.

دانلود ویدیو

هرم جنجال برانگیز لوور

در سال 1981 رئیس جمهوری فرانسه فرانسوا میتران (François Mitterrand) ، مسابقه ای برای طراحی بنایی درون محوطه موزه لوور برای سازمان دهی محوطه لوور برگزار کرد .در سال 1983 بعد از سفر در دور اروپا و امریکا معمار امریکایی - چینی معروف آی ام پی (I.M.Pei) به عنوان طراح انتخاب شد. این برای اولین بار بود که یک معمار غیرفرانسوی در محوطه لوور برای طراحی انتخاب می شد. در سال 1989 طراحی هرم لوور به وسیله آی ام پی در حیاط لوور بنام حیاط ناپلئون به خاتمه رسید. هدف اصلی طراحی، کاهش جمعیت مراجعه نماینده به لوور بود!

نکته تامل برانگیز در رابطه با هرم لوور تخلف میتران در انتخاب معمار کار قبل از شرکت در مسابقه بود. در واقع انجام مسابقه طراحی یک امر تشریفاتی بود و رئیس جمهوری فرانسه از سال 1981 میلادی آی ام پی را به عنوان معمار انتخاب نموده بود. این موضوع پس از خاتمه ریاست جمهوری او فاش شد. در مقایسه با تمام پروژه های معروف در پاریس، هیچ کدام از حیث پویایی و تنوع به اهرام معروف شیشه ای حیاط ورودی موزه لوور نمی رسند.

تضاد میان اروپای مدرن و تاریخی در دنیای امروز بیش از پیش خود را نشان داده و این دو باید بکوشند تا زندگی مسالمت آمیزی را در کنار یکدیگر بیاموزند.

به طور مثال ساخت یک آسمان خراش شیشه ای در کنار یک قصر قدیمی یا احداث نمونه های مدرن معماری در بافت های قدیمی که امروز در شهر ها و کشور های مختلف به وفور یافت می گردد، نمونه ای شاخص از این همسازی به شمار می آید.

در مقایسه با تمام پروژه های معروف و مشهور در پاریس، هیچ کدام پویایی و تنوع متعلق به اهرام معروف شیشه ای که در حیاط ورودی موزه لوور و به شکل یک لوزی معلق ساخته شده را ندارند.

ساخت این سازه مدرن با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده و هدف اصلی معمار این سازه لئو مینگ پی بر ایجاد طرحی متمرکز بود که در عین جذابیت ظاهری خود، توجه بازتماشامایندگان را بیش از پیش به موزه معطوف کند.

لئو مینگ پی متولد چین است و پس از آن در آمریکا دوران تحصیلی خود را گذراند و ساکن این کشور شد. نام وی در زبان چینی به معنی شرح روشن است و با سبک وی هم خوانی دارد.

راه حلی که مینگ پی به آن دست یافت، طراحی و ساخت اهرام شیشه ای بود. این سازه ها با خطوط ویژه خود آسمان را شکافته و در دل آن نفوذ نموده اند. برش دقیق هرم به گونه ای است که گردشگر ها را ناخود مطلع به خود خیره نموده و در خود غرق می نماید.

غیر معمول بودن شکل ظاهری هرم یادآور جنبشی جسورانه در معماری و ارائه توانمندی های معماران مدرن در روح بخشی و رواج مجدد فرم های معماری سنتی است.

هرم اصلی از شبکه های در هم آمیخته فولادی تشکیل شده که از داخل به هم پیوسته اند و با شیشه های منعکس نماینده نور، پوشانده شده اند.

این هرم از سمت دیگر و در جهت مخالف تا طبقه زیر زمین ادامه دارد و به این علت معکوس شده است تا نور بیشتری را فراوری نموده و فضای زیر زمین را نیز روشن کند.

این هرم که به هرم پی معروف است، نمای ورودی موزه است و بازتماشامایندگان به وسیله این ورودی به سرسرای گالری های اصلی موزه وارد می شوند.

ظاهر غیر معمول اهرام پی تقابل ساختار تاریخی موزه لوور را با مدرنیته نمایش داده و نشان دهنده احساس سازنده آن از برداشت متناسب، توجه کامل به جزئیات و دقت وی در مداخله هرم با راهروی معروف کور ناپلئون در لوور است.

این طرح به عنوان مکمل و نقطه تعادل موزه عمل نموده و موازنه در آن به طور کامل رعایت شده و به صورتی بسیار ساده در ارتفاعی حدود بیست و پنج متر بالاتر از سطح زمین نهاده شده است.

با وجود اینکه در یک نگاه، ظاهر سازه از ساختاری موقتی و زود گذر برخوردار است، اما در آن با شیوه ای استادانه و ماهرانه در ایجاد شبکه ای سه گوش از تکیه گاه های مزین به رنگ خاک سرخ استفاده شده است.

شیشه هایی که با رنگ های ملایم سایه دار شده اند، به گونه ای هستند که با سنگ های عسلی رنگ به کار رفته در دومین سر در اصلی موزه قدیمی هم خوانی دارد و درمجموع همه این عوامل دست به دست یکدیگر داد تا در سال 1985 عنوان پروژه باشکوه را کسب کند.

کاملاً مشهود است که هرگونه ضمیمه سازی و ساخت بخش اضافه در موزه مورد نقد افرادی نهاده شده که خود را در قید و بند بکر و غیر قابل تغییربودن مجموع نمای ظاهری کلاسیک لوور قرار داده اند.

زمان تا حدی، فرایند انتقاد از این نمونه مدرنیته را که در نهایت زیبایی ساخته شده، کند نموده است.

گرچه این سازه در میان سایر سازه ها به عنوان یک ورودی مسقف و محافظ در برابر عوامل مختلف از اهمیت کمتری برخوردار بوده و سه هرم کوچک دیگر که در کنار آن واقع شده اند به نظر می رسد از اهمیت هنری کمتری برخوردار باشند.

اما با وجود این ظاهر هرم بدون هیچ مبالغه و اغراقی هر بیننده را وادار می نماید به مفهوم شجاعانه آن که نه پرخاشگرانه و نه کم اهمیت بوده و تمامی اعضا و قسمت های آن به صورت حساب شده ای کنترل شده اند، پی ببرد. در نهایت سازه های نو با وجود سادگی شان در کنار ساز ه های تاریخی نهاده شده و هر یک به دیگری جلوه ای خاص بخشیده است.

پی یک ماکت در مقدار تقریباً واقعی از طرح اهرام در سال 1985 ساخت و در صد زیادی از مخالفان را ساکت کرد. سازه این اهرام به بازدید نمایندگان امکان می دهد بدون ایجاد آشفتگی و هرج و مرج در محوطه خارجی و حیاط وارد موزه شوند.در حالی که این هرم که برای استقبال از 4.5 میلیون بازتماشاماینده طراحی شده بود، در سال 2015، 8.6 میلیون نفر از موزه لوور بازدید کردند.

این هرم بزرگ که یکی از پربازدیدترین مکان های فرانسه به شمار میرود، با چهار هرم کوچک تر در اطرافش احاطه شده است. سالن های لوور که هرکدام به بخشی از هنر و فرهنگ اقوام و ملل مختلف اختصاص داده شده اند، به گونه در کنار یکدیگر نهاده شده اند که به بازتماشامایندگان این امکان را می دهد تا با گردشی در بنا، به تاریخ هنر و فرهنگ و معماری سفر نمایند. فضای اضافی اطراف موزه به دفاتر کار، موسسه های آموزشی، فروشگاه ها و پارکینگ های زیر زمینی اختصاص دارد.

منبع: کجارو / louvre.fr / history1ars.blogspot.com / عصر ایران / davidphenry.com / dreamvacationss.blogspot.com / meamar.blogfa.com / farsnews.com
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2092

به "تور فرانسه: موزه لوور پاریس، از دژ و قلعه تاریخی تا بزرگترین موزه جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور فرانسه: موزه لوور پاریس، از دژ و قلعه تاریخی تا بزرگترین موزه جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید