انتشار لگو هورایزن روی سوییچ خبر از حرکت سونی فراتر از پلی استیشن می دهد
به گزارش کد الکترونیک، رونمایی از بازی لگو هورایزن ادونچر (Lego Horizon Adventures) در کمتر از یک ماه پیش، به هیچ وجه چیز عجیبی نبود و همانطور که اغلب در خصوص اولین نمایش بازی های مهم اتفاق می افتد، نکات و جزئیات بازی در روز های قبل از معرفی رسمی به بیرون درز نموده بود. با این حال، چیزی که شگفت انگیز بود این بود که نه تنها این بازی برای پلی استیشن 5 و رایانه های شخصی، بلکه برای نینتندو سوییچ نیز عرضه می گردد. به عبارتی یک آی پی متعلق به پلی استیشن قرار است روی پلتفرمی از نینتندو عرضه گردد.
تا آنجا که می توان به خاطر آورد، چنین چیزی در دهه های گذشته اتفاق نیفتاده است. شاید بگویید که MLB The Show که سونی ناشر آن است، برای سوییچ و بعلاوه ایکس باکس نیز در دسترس قرار گرفته است اما این یک سری دارای مجوز است و با مجموعه ای که پلی استیشن مالک اصلی آن باشد، فرق دارد. لگو هورایزن ممکن است بزرگ ترین اثر جشنوازه بازی های تابستانی نبوده باشد، اما دیدن آی پی پلی استیشن روی کنسولی از نینتندو تقریبا شبیه این است که ماریو و سونیک در یک بازی واحد ظاهر شوند.
در اوایل امسال، بحث های زیادی در خصوص مولتی پلتفرم شدن آثار مایکروسافت وجود داشت و شایعاتی مبنی بر آمدن استارفیلد و ایندیانا جونز به پلی استیشن 5 و حتی توقف ساخت کنسول های ایکس باکس به گوش می رسید. هرچند معلوم شد که مایکروسافت فقط چهار بازی را برای کنسول های دیگر می آورد که آن ها آثار پرچمدار این شرکت نیستند. استارفیلد و ایندیانا جونز در حال حاضر محدود به ایکس باکس و رایانه های شخصی هستند، در حالی که بعضی از بازی های آینده این شرکت، مانند Doom: The Dark Ages که به تازگی معرفی شده است، برای پلی استیشن 5 نیز عرضه خواهند شد. البته در مصاحبه ای، فیل اسپنسر (Phil Spencer)، مدیرعامل مایکروسافت گیمینگ گفته که قرار است بازی های این شرکت را روی پلتفرم های بیشتری ببینیم.
دلایل بی شماری وجود دارد که چرا مایکروسافت آثار منتخب را روی پلتفرم های دیگر عرضه می نماید و شامل احتیاج به دسترسی به بازیکنان بیشتر، رشد نام تجاری خود و غیره می گردد. همین امر در خصوص رشد اکو سیستم پلی استیشن نیز صدق می نماید. سونی قبلا به صورت علنی در خصوص برنامه های خود برای افزایش مخاطبان و عایدی خود با مجموعه ای از پورت های کامپیوتر برای برترین آثار خود از جمله هر دو بازی سری هورایزن و بعلاوه بازی های موبایلی آینده که هنوز اعلام نشده، صحبت نموده است. پس از چند سال عرضه پورت های مختلف، پلتفرم کامپیوتر به خوبی برای پلی استیشن کار می نماید و هیروکی توتوکی (Hiroki Totoki)، رئیس و مدیر ارشد اجرایی پلی استیشن، اوایل امسال به سرمایه گذاران گفته بود که سونی این استراتژی را دو برابر خواهد نمود.
آوردن آثار انحصاری قبلی خود به پلتفرم های دیگر مزایای بسیاری دارد. این اقدام مخاطبان تازه را جذب می نماید، آگاهی از برند هایتان را افزایش می دهد، بینش شما را در خصوص اینکه چه چیزی با آن مخاطبان تازه کار می نماید و چه چیزی کار نمی نماید، بیشتر می نماید. جالب است بدانید که حتی برای یک رهبر بازار مانند سونی، رشد در پلتفرم خودش یعنی پلی استیشن محدود است. پلی استیشن 5 ممکن است سودآورترین پلی استیشن تاریخ باشد، اما فروش آن در پشت پلی استیشن 4 قرار می گیرد و یک پورت رایانه شخصی به کسانی می رسد که ممکن است به بازی های سونی علاقه مند باشند اما سخت افزار مورد احتیاج را ندارند.
بنابراین، با توجه به اینکه سونی در حال حاضر به رایانه های شخصی و موبایل نگاه بیشتری دارد، هدف قرار دادن نینتندو با لگو هورایزن پس از از بین رفتن شوک اولیه کاملا منطقی است. طبق آمار، سوییچ با فروش بیش از 140 میلیون دستگاه، مخاطب قابل توجهی دارد و این بیش از 20 میلیون بیشتر از پلی استیشن 4 است که هنوز 50 درصد از مخاطبان فعال سونی را تشکیل می دهد و بیش از دو برابر فروش فعلی پلی استیشن 5 محسوب می گردد.
بعلاوه این کار مخاطبان متفاوتی را به سمت برند پلی استیشن می آورد. هرچند این موضوع بیشتر به سمت رایانه های شخصی سنگینی می نماید اما نینتندو از لحاظ تاریخی همواره مخاطبان خانوادگی از جمله تعداد زیادی از بازیکنان جوان را به خود جذب نموده است و در این راه اغلب پیروز تر از سونی بوده است. این احتمالا شرح می دهد که چرا اولین آی پی پلی استیشن در سوییچ یک اسپین آف لگو است و یک نسخه اصلی از سری هورایزن انتخاب نشده است. بعلاوه ایجاد چیزی تازه که مطابق با دیگر بازی های سوییچ باشد، امکان پذیرتر از کوشش برای پورت یک بازی بزرگ پلی استیشن به دستگاه محدود نینتندو سوییچ است.
البته استفاده از پلتفرم های نینتندو برای رساندن بازی خود به یک جامعه گسترده تر و متمرکز بر آثار خانواده پسند، چندان چیز تازهی نیست. مایکروسافت به صراحت گفته که این دلیلی است که بازی ویوا پیناتا را در سال 2008 به نینتندو DS آورده است. در هر صورت جالب است که پلی استیشن با یکی از مجموعه های خود که بیشتر مخصوص بزرگسالان است، مسیر تازهی شبیه نینتندو را انتخاب نموده است. در حالی که هورایزن مانند لست آو آس خشن نیست، اما شخصیت اصلی داستان و داستان آخرالزمانی آن چندان هم خانواده پسند نیست. این باعث می گردد که هورایزن انتخاب جالبی در میان آثاری که شاید بیشتر به درد نینتند بخورند، نظیر آسترو بات، رچت و کلنک، سک بوی و غیره، باشد.
هدف قرار دادن مخاطبان نینتندو به وسیله پلی استیشن حاکی از روندی است که در سال های اخیر شاهد رشد آن بوده ایم:
ایکس باکس که همواره بازی های خود را برای کامپیوتر عرضه نموده است، تابستان امسال علاوه بر هدف قرار دادن گیمر های پلی استیشن با بعضی بازی ها، به موبایل نیز روی خواهد آورد. نینتندو همچنان در موبایل کوشش می نماید تا به بازیکنان معمولی بیشتری دسترسی پیدا کند. برای مثال، رویداد اخیر بازی Super Mario Run روی موبایل برای تبلیغ Paper Mario: The Thousand-Year Door استفاده شد. اکنون، علاوه بر کامپیوتر، پلی استیشن فرصت های رشد موجود به وسیله سوییچ را بر رقابت تاریخی خود با نینتندو در اولویت قرار داده است. هرچند که نینتندو خود را از رقابت مستقیم با کنسول های دیگر با Wii در سال 2006 کنار کشید.
البته این فقط مربوط به آوردن بازی ها به کنسول های دیگر نیست. همانطور که شاون لیدن (Shawn Layden)، رئیس سابق پلی استیشن گفته، تعداد کل کاربران کنسول ها برای چندین نسل در حال حاضر حدود 200 تا 250 میلیون در نوسان بوده است که فقط برای مدت کوتاهی از این اندازه در دوران شکوفایی Wii فراتر رفته است. این بدان معناست که برای رشد نام تجاری خود، برای رشد مخاطبان خود، باید نه تنها به کنسول های خود و رقبای خود، بلکه به سایر اشکال تفریح نیز نگاه کنید. ایکس باکس دارای مجموعه تلویزیونی هیلو است، در حالی که شرکت زیرمجموعه آن، بتسدا امسال با سریال فال اوت در آمازون پرایم پیروزیت چشمگیری داشت. از سوی دیگر نینتندو بزرگترین انیمیشن سال 2023 را با موضوع ماریو اکران کرد. این اشکال تفریح به شکلی برند ها را رشد می دهند و مخاطبان تازهی را جذب می نمایند که تعدادی اسپین آف و نسخه های فرعی نمی توانند.
البته سونی سال هاست که کوشش می نماید تا دامنه سری هورایزن را افزایش دهد. بازی واقعیت مجازی Call of the Mountain در سال گذشته نمونه ای از این اقدام بود و در حال حاضر طیف وسیعی از محصولات و کالا هایی نظیر کمیک و مجموعه های لگو در دسترس است. بعلاوه یک سریال اقتباسی به وسیله نت فلیکس در دست ساخت است. البته عرضه لگو هورایزن روی سوییچ لزوما به این معنی نیست که دو بازی اول مجموعه نیز قرار است روی ایکس باکس عرضه شوند زیرا قرار دادن یک اسپین آف خانواده پسند روی کنسولی با بیش از 100 میلیون بازیکن که بسیاری از آن ها به بازی های لگو علاقه مند هستند، منطقی تر است. بهتر است بدانید که لگو هورایزن روی ایکس باکس منتشر نمی گردد.
بعلاوه همه این ها به این معنی نیست که نینتندو با قرار دادن اسپین آف های ماریو در پلی استیشن یا ایکس باکس، از این روند پیروی خواهد نمود. حدود 150 میلیون بازیکنی که این دو زیست بوم ارائه می دهند، پتانسیل رشد کمتری نسبت به ساخت فیلم ها و بازی های موبایلی ای دارند که مخاطبان بسیار بیشتری را جذب می نمایند. بنابراین پلی استیشن و به ویژه نینتندو به محافظت و اولویت بندی پلتفرم های خود ادامه می دهند و در نهایت، این ها منابع اصلی عایدی آن ها خواهند بود اما لگو هورایزن ادونچر روی سوییچ حداقل نشان می دهد که منظره صنعت بازی در حال تغییر است. البته اعلام مرگ بازی های انحصاری زود است زیرا فضا برای بازی های مولتی پلتفرم و آثار انحصاری وجود دارد و استراتژی فعلی پلی استیشن همچنان حول محور آثاری است که بازیکنان را به زیست بوم خود بکشاند.
آیا لگو هورایزن ادونچر دارندگان سوییچ را به خرید یک پلی استیشن یا یک کامپیوتر قدرتمند و انجام ماجراجویی های تمام عیار الوی سوق می دهد؟ پاسخ به این سوال را زمان تعیین خواهد نمود و سونی بدون شک عملکرد این بازی را از نزدیک دیدن خواهد نمود. وقتی در سال 2021 با جیم رایان، رئیس سابق پلی استیشن مصاحبه ای انجام شد، او در خصوص اینکه چگونه سونی علاقه مند به یافتن راه هایی برای دستیابی به صد ها میلیون بازیکن با بازی های خود است صحبت کرد. حال به نظر می رسد که برای دستیابی به این هدف، استفاده از برند های آن فراتر از کنسول های پلی استیشن لازم است.
منبع: Gamesindustry
منبع: دیجیکالا مگ