کلنگ زنی مترو در خط 10 پروپاگاندای مدیریت شهری برای القاء تلاش و کار کردن است
به گزارش کد الکترونیک، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران گفت: آنچه مدیریت شهری در ارتباط با آغاز اجرای طرح خط 10 متروی تهران مطرح کرده پروپاگاندایی بیش نیست تا به مخاطب القا کند که شورای پنجم در حال کار کردن است.
مرتضی طلایی در مصاحبه با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری کد الکترونیک، در ارتباط با بحث خط 10 متروی تهران که هفته گذشته کلنگ آغاز عملیات اجرایی آن بر زمین زده شد، اظهار کرد: ما طرح های جامع شهر تهران و طرح جامع حمل و نقل داریم و اساساً توسعه حمل و نقل ما براساس این دو طرح است.
وی ادامه داد: در مطالعاتی که در کشورهای توسعه یافته در سال های اخیر انجام گرفته به یک مدلی از توسعه دست پیدا کردند که متفاوت از شیوه های قبل است. در شیوه های قبل توسعه شهری انجام می گرفت و حمل و نقل هم بخشی از حوزه شهر بود؛ اما در این مدل جدید توسعه فی نفسه مبتنی بر حمل و نقل عمومی است یعنی در ابتدا بحث حمل و نقل طراحی شده و سپس توسعه بر مدار آن انجام می گیرد.
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران شرح داد: بر اساس این مدل ما در گذشته بارگذاری ها را برای ایستگاه های مترو در ارتفاع انجام می دادیم اما در TOD توسعه به صورت محله ای ایجاد می شود به طوری که یک محله ای را تعریف می کنند و بعد در این محله کاربری های مختلف را در یک فاصله 10 دقیقه ای از ایستگاه حمل و نقل به بخش های مختلف (کاربری های مسکونی، اداری، خرده فروشی) تخصیص می دهند.
نایب رئیس دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی، محیطی پیاده مدار را در قیاس یک محله مدنظر دارد، گفت: ایستگاه حمل و نقل عمومی کانونی می شود که بیشترین حجم مخاطب را دارد و از این ایستگاه دسترسی ها به همه بخش ها تعریف خواهد شد. براساس این مدل (توسعه مبتنی بر حمل و نقل) آنچه که مدیریت شهری در دوره پنجم مطرح کرده است این است که در یک شعاع 300 متری در سطح (چهار سمت شمال، جنوب، شرق و غرب) و اطراف یک ایستگاه مترو، کاربری تجاری تعریف می شود.
طلایی ادامه داد: در چنین شرایطی عنوان می شود که می توانند از این طریق، هزینه ساخت مترو را تأمین کنند و هم طرح خط 10 متروی تهران را به اجرا در بیاوریم. این بیان شورای پنجم جزئی از یک طرح کلان بوده که در حال حاضر در جهان اجرا می شود.
وی با بیان این که تخصیص تراکم در ایستگاه های متروی خط 10 که مبنای تأمین منابع آن است، اظهار کرد: مطالعات این طرح در شورای چهارم، شورای حمل و نقل و حتی کمیسیون ماده 5 هم برای خط 10 متروی تهران که بخشی از آن در منطقه 22 شهرداری تهران است مطرح شده بود.
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران شرح داد: اجرای این طرح در چند شرایط امکان پذیر است؛ یکی این که این طرح در فضاهایی صورت بگیرد که در فضای باز باشد و دیگری این که بتواند منجر به نوسازی بافت فرسوده شود. نکته این جاست که محور خط 10 متروی تهران که در مناطق یک تا پنج و 22 را پوشش می دهد قابلیت اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل را ندارد چون فضایی که چنین ویژگی هایی مطرح شده را داشته باشد در این مناطق وجود ندارد.
نایب رئیس دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که فضای ایران مال در منطقه 22 با آن فضای گسترده کشش ندارد تا در آن مجتمع ایستگاهی بزنیم که بتواند مخاطب جذب کند، بیان کرد: از نظر مالی برای سرمایه گذاری که می خواهد این طرح را در منطقه اجرا کند قابل توجیه نیست. تمام بخش های خدماتی در ایران مال حضور دارند و چنین ایستگاهی در این منطقه به صرفه نیست.
طلایی ادامه داد: تا به امروز که دوستان در مدیریت شهری دوره پنجم این طرح را جلو برده اند طرح های فنی آن را ارائه نکرده اند. کلیات خط 10 متروی تهران در شورای چهارم تصویب شده و در این دوره چیزی در ارتباط با این موضوع ارائه نشده که قابل نقد و بررسی باشد.
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران اضافه نمود: آنچه مدیریت شهری در این دوره در ارتباط با آغاز اجرای طرح خط 10 متروی تهران مطرح کرده پروپاگاندایی بیش نیست تا به مخاطب القا کند که شورای پنجم در حال کار کردن بوده و به دنبال توسعه حمل و نقل ریلی درحالی که به اذعان رئیس شورای اسلامی شهر تهران تا به امروز شهرداری تهران در بازه زمانی سه سال یک متر تونل هم نساخته است.
وی با اشاره به این مطلب که اصل این طرح (خط 10 متروی تهران) از نظر کارشناسی طرح خوبی است ولی جانمایی آن از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: با توجه به این که کلیات این طرح در شورای چهارم مورد تأیید قرار گرفته، لازم است مدیران شهری در دوره پنجم طرح های فنی آن را نیز ارائه دهند.
نایب رئیس دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: در حال حاضر اولویت اصلی ما بهره برداری از امکانات و مدیریت وضع موجود است. بنا بر اظهارنظر مدیریت شهری فعلی در شورا و شهرداری که محدودیت منابع مالی وجود دارد، قطارهای ما اورهال می خواهد و اتوبوس های شرکت واحد تهران نیازمند نوسازی است.
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: حتی اگر شرایط مالی مناسب بود دیگر فرصت نخواهند کرد کلنگ این طرح را بر زمین بزنند چون اجرای خطوط مترو نیازمند مطالعات فنی است که هنوز صورت نگرفته است.
طلایی در ارتباط با بار مالی اجرای پروژه خط 10 متروی تهران نیز گفت: در سال 98 برآورد شده بود در هر مرحله از اجرای این طرح 20 هزار میلیارد تومان هزینه خواهد شد که این میزان به مراتب در شرایط کنونی بیشتر شده و حدوداً دو برابر شده است.
گفتنی است بنا بر اذعان این عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران شرایط مالی کشور به گونه ای است که اجازه این طرح ها را نمی دهد و ما باید برای مسائل حمل و نقل تهران مطالعاتی مبتنی بر وضع موجود آن داشته باشیم.
4105/پ
منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا