وقتی پای دیابتی ها به میان می آید

به گزارش کد الکترونیک، بیماران مبتلا به دیابت اغلب از مسائل به وجود آمده در پاهایشان رنج می برند. بخشی از این مسائل مربوط به از دست دادن حس پاهاست که باعث دیر متوجه شدن زخم پا می گردد. بعلاوه آسیب عروق خونی و اشکال در سیستم ایمنی ناشی از دیابت، باعث تشدید زخم پای دیابتی می گردد. اگر این زخم های کوچک ایجادشده مورد توجه قرار نگیرند به

وقتی پای دیابتی ها به میان می آید

وقتی پای دیابتی ها به میان می آید

نویسنده: دکتر علیرضا غزنوی*

بیماران مبتلا به دیابت اغلب از مسائل به وجود آمده در پاهایشان رنج می برند. بخشی از این مسائل مربوط به از دست دادن حس پاهاست که باعث دیر متوجه شدن زخم پا می گردد. بعلاوه آسیب عروق خونی و اشکال در سیستم ایمنی ناشی از دیابت، باعث تشدید زخم پای دیابتی می گردد. اگر این زخم های کوچک ایجادشده مورد توجه قرار نگیرند به عفونت و نهایتا به قطع پا منجر می گردد و اگر عفونت در بدن پخش گردد به مرگ منجر می گردد. دراین یادداشت به مهم ترین عوامل خطرسازی که مسائل پای دیابتی را افزایش می دهند، می پردازم:

کفش های نامتناسب دلیل شایع مسائل پای دیابتی هستند. در صورتی که بیمار دچار قرمزی، زخم، پینه پا یا درد مداوم مرتبط با کفش گردد باید کفش های خود را تعویض کند. اگر بیمار دچار بیماری هایی مانند کف پای صاف، برجستگی استخوان های پا یا وجود توده ای در پا باشد باید با تهیه کفش مناسب و مشکلش را درمان کند.

دیابت طولانی مدت کنترل نشده به تسریع تصلب شرایین (سفت شدن دیواره سرخرگ ها) منجر می گردد و اختلال جریان خون پا به اختلال ترمیم زخم پا می انجامد.

ضربه یا هرگونه آسیب به پاها ممکن است به افزایش خطر مسائل پای دیابتی منجر گردد.

عفونت ها، به ویژه عفونت قارچی پوست و ناخن، ممکن است به عفونت های میکروبی خطرناک منجر گردد.

سیگار کشیدن به آسیب عروق کوچک پا و اختلال مراحل ترمیم بافت منجر می گردد.

مواردی که بیمار مبتلا به دیابت جهت پیشگیری از مسائل پای دیابتی باید رعایت کند، عبارتند از: معاینه روزانه پاها ،استفاده از کِرِم و لوسیون جهت جلوگیری از خشکی پوست و ترک، استفاده از جوراب های پشمی یا کتان و استفاده نکردن از جوراب های الاستیک و کشباف که باعث اختلال جریان خون می شوند. بعلاوه توصیه می گردد همواره مواردی را که باعث زمین خوردن یا برخورد پا به آنها در سر راه می گردد، بردارید. چراغ راهروهای مورداستفاده در داخل ساختمان و بیرون را روشن نگه دارید. ناخن گرفتن، باید با ناخن گیر مطمئن و نه با قیچی باشد. مقداری از ناخن را باید از بستر ناخن باقی گذاشت. ورزش مداوم بکنید چون باعث سلامت مفاصل و استخوان های پا و بهبود جریان خون و بعلاوه یاری به ثبات قندخون می گردد.ترک سیگار مهم است چون سیگار باعث آسیب عروق خونی و نقص جریان خون می گردد که به عفونت و نهایتا قطع اندام منجر می گردد. برای خشک کردن پا به خصوص بین انگشتان، از حوله نرم بهره ببرید و از مالیدن آن به پا خودداری کنید..بدون جوراب کفش نپوشید. از پوشیدن صندل و کفش های جلو باز پرهیز کنید. از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و نوک تیز خودداری کنید. برای خریدن کفش در انتهای روز هنگامی که پا مختصری متورم تر است اقدام کنید. برای چند روز کفش نو را فقط روزی یک ساعت بپوشید.

پی نوشت :

*متخصص ارتوپدی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1943

به "وقتی پای دیابتی ها به میان می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی پای دیابتی ها به میان می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید