واردات، خودرو را ارزان می کند؟ ، سرپا بودن خودرو سازی های داخلی با وجود ضرر

به گزارش کد الکترونیک، یک کارشناس صنعت خودرو گفت: یکی از راهکارهای کنترل بازار در کنار حمایت از خودروسازان و افزایش عرضه، واردات است.

واردات، خودرو را ارزان می کند؟ ، سرپا بودن خودرو سازی های داخلی با وجود ضرر

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار کد الکترونیک، با اشاره به فعالیت شورای رقابت در خصوص کنترل بازار خودرو، گفت: شورای رقابت تا به امروز برای کالاهای انحصاری قیمت مشخص می کرد و نقش موثری در قیمت گذاری داشت. مسئله مهم تر در این امر ، کنترل عرضه خودرو از طریق خودروساز بود که شورای رقابت باید به این موضوع ورود می کرد اما تنها در بخش قیمت گذاری فعالیت کرد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: شورای رقابت با کنترل عرضه خودرو از طریق خودروساز، می توانست قیمت را کنترل کند. به دلیل اینکه طی این مدت عرضه خودرو کنترل نشده بود، قیمت خودرو بیش از مقدار بالا رفت.

کارشناس صنعت خودرو گفت: شورای رقابت باید قیمت خودرو را طوری مشخص می کرد که این کالای انحصاری در بازار به فروش رود. خودروساز نمی تواند خودروهای خود را در انبار نگه دارد.

او تشریح کرد: به نظر می آید اگر قرار است شورای رقابت به قیمت گذاری ورود کند ، باید به عرضه خودرو توجه کند.البته یکی از راهکارهای کنترل بازار در کنار حمایت از خودروسازان و افزایش عرضه، واردات است.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: شورای رقابت طی این مدت می توانست علاوه بر وظایف خود که حمایت از خودروسازان و مصرف کننده بود، از بخش خصوصی حمایت کند و اینگونه رقابت نیز ایجاد می شود. خودروسازان داخلی تا به امروز انحصاری فعالیت کرده اند که این موضوع به نفع مصرف کننده نیست.

بیشتر بخوانید:

خلخالی با بیان اینکه اکنون خودروسازان داخلی در بخش تولید خودروهای ارزان قیمت فعالیت می کنند، بیان نمود: اگر به خودروساز بخش خصوصی بگوییم که در بخش خودروهای ارزان قیمت سرمایه گذاری کند، می گوید آن پلتفرم خودرو متعلق به خودروساز دولتی است و نمی توانیم در تولید آن ورود کنیم.

او بیان نمود: ایران خودرو 15 هزار میلیارد تومان و سایپا 11 هزار میلیارد تومان طی زمانی که قیمت گذاری دستوری بوده، ضرر داشته اند، اما همچنان سرپا هستند .

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، با این مقدار سرمایه می توان یک خودروسازی راه اندازی کرد، خودروسازی که تماما ایرانی باشد و سالیانه بتواند 200 هزار دستگاه در سال تولید کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2038

به "واردات، خودرو را ارزان می کند؟ ، سرپا بودن خودرو سازی های داخلی با وجود ضرر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات، خودرو را ارزان می کند؟ ، سرپا بودن خودرو سازی های داخلی با وجود ضرر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید