اسکوترهای طرح ارزش خرید دارند؟ آنالیز قیمت

به گزارش کد الکترونیک، اسکوترهای طرح اصلی موجود در بازار چقدر ارزش خرید دارند؟ با افزایش قیمت خودرو و در پی آن، گران شدن موتورسیکلت ها در ایران، چند شرکت مختلف اقدام به فروش اسکوترهای طرح اصلی نموده اند. شرکت های کویر موتور، نیرو موتور، هانی موتور، ثاقب خودرو و… از جمله فروشندگان اسکوتر طرح هستند. اما باید بدانید علاوه بر کیفیت بسیار پایین تر این محصولات نسبت به نمونه اصلی، افت قیمت آن ها نیز وحشتناک است. هر چند این اسکوترهای تقلبی با طرح های اقساطی به فروش می رسند، اما افت قیمت آن ها به قدری زیاد است که خرید آنها همچنان ریسک بالایی دارد. در ادامه گزارش چند اسکوتر طرح اصلی بازار معرفی و اندازه افت قیمت آن ها آنالیز می شوند.

اسکوترهای طرح ارزش خرید دارند؟ آنالیز قیمت

کد الکترونیک - مجتبی اسماعیلی: متاسفانه در کشور ما اسکوترهای طرح اصلی به قیمت جهانی اسکوترهای اصلی فروخته می شوند. هیچ نهاد یا سازمانی نیز تا کنون بر نحوه قیمت گذاری یا استاندارد این اسکوترهای تقلبی نظارت نداشته است. شاید اگر قصد خرید اسکوتر طرح داشته باشید از نام گذاری تقلبی روی آن ها، دلگیر شوید. اما با مطالعه ادامه گزارش و اطلاع از افت قیمت وحشتناک بازار دست دوم و بعلاوه خدمات پس از فروش بسیار ضعیف این نوع از موتورسیکلت ها، جلوی ضرر آینده خود را می گیرید.

هر چند اسکوترهای طرح اصلی هم با یکدیگر اندک تفاوت هایی دارند، اما اوضاع کیفی آن ها آن قدر خراب است که این اندک تفاوت ها، کاری از پیش نخواهند برد.

در ادامه اسکوترهای طرح اصلی معروف بازار معرفی می شوند.

کویر S2150 پرچم دار گران فروشی اسکوترهای طرح

قیمت هوندا کلیک 150 صفر کیلومتر مدل 2024 در فیلیپین حدود 110 هزار پزو معادل 115 میلیون تومان است. این در حالی است که شرکت کویر موتور نمونه تقلبی این اسکوتر با نام کویر S2 150 را به قیمت 120 میلیون تومان می فروشد! این اسکوتر بی کیفیت و بی نام و نشان چینی قدرتی معادل 9 اسب بخار فراوری می نماید که از هوندا کلیک اصلی حدود چهار اسب (50 درصد) کمتر است.

کیفیت فلاپ ها و رنگ آمیزی این اسکوتر نیز پایین است و به هیچ وجه با نمونه اصلی قابل مقایسه نیست. از همه بدتر اینکه این اسکوتر هوا خنک است و مانند کلیک اصلی، رادیاتور آب ندارد. این موضوع باعث داغ شدن این اسکوتر در کشور گرم ما می گردد و راندمان ضعیف این اسکوتر بیشتر افت می نماید.

وقتی سوار این اسکوتر می شوید، ناهماهنگی موتور و گیربکس و بعلاوه ترمزهای ضعیف و گاز هرز خوردن این اسکوتر، توی ذوق تان می زند.

افت قیمت

افت قیمت این اسکوتر چینی 120 میلیون تومانی تنها پس از یک سال به 30 میلیون تومان، آن هم در حالت صفر کیلومتر می رسد. این اسکوتر به محض استفاده حدود 40 میلیون تومان افت قیمت دارد. قیمت نمونه های مدل 1401 این اسکوتر نیز به زیر 60 میلیون تومان می رسد. خدمات پس از فروش و تامین قطعات آن نیز اصلا تعریفی ندارد و برای بعضی از قطعات مانند فلاپ های بدنه، گاهی مجبور می شوید بیشتر از خود هوندا کلیک هزینه کنید.

کویر AGV150 از گران ترین اسکوترهای طرح بازار

یکی دیگر از اسکوترهای طرح اصلی بازار کویر AGV150 است. این اسکوتر طرح، یک کپی از اسکوتر هوندا ADV است و جالب است بدانید که قیمت هوندا ADV اصل در کشور فیلیپین 165 هزار پزو (173 میلیون تومان) است. در حالیکه شرکت کویر موتور AGV150 را که یک نسخه تقلبی است، به قیمت 210 میلیون تومان می فروشد!

این اسکوتر سنگین وزن 135 کیلوگرمی، از یک پیشرانه نحیف 150 سی سی استفاده می نماید که قدرتی 9.5 اسب بخار (16 اسب بخار در نمونه اصلی) دارد و از پس وزن خود نیز به سختی بر می آید. در حالیکه مثلا برای طبیعت گردی ساخته شده است. شاید تنها حسن این اسکوتر نسبت به سایر اسکوترهای طرح اصلی بازار، آب خنک بودن و ترمزهای دیسکی در هر دو چرخ آن باشد.

افت قیمت

قیمت 210 میلیون تومانی AGV150 به محض خروج از نمایندگی به 160 میلیون تومان می رسد و در واقع در همان اولین استارت 50 میلیون تومان از قیمت خود را از دست می دهد. قیمت AGV150 تنها پس از پنج هزار کیلومتر کارکرد، به 140 میلیون تومان می رسد و احتمالا پس از گذشت یک سال باید آن را زیر 100 میلیون تومان بفروشید.

گلکسی CL150 نیرو موتور

باید بدانید که اسکوترهای طرح اصلی در بازار کشور ما هر چند نام های مختلفی دارند، اما همگی از یک قوم و خویش و حتی از یک کارخانه چینی هستند! موتورسیکلت سازان برای مقرون به صرفه تمام شدن این اسکوترها اقدام به خرید دسته جمعی از یک شرکت می نمایند و سپس هر شرکتی با برند خودش آن را می فروشد. اتفاقی که در موتورسیکلت های طرح هوندا 125 هم رایج است.

گلکسی CL150 نیرو موتور یکی دیگر از اسکوترهای طرح کلیک است که پیشرانه 150 سی سی آن حدود 8.5 اسب بخار خروجی دارد. متاسفانه این اسکوتر نیز مانند کویر S2 هوا خنک است و در گرما و ترافیک دچار افت همین اندک توان پیشرانه اش می گردد.

افت قیم

قیمت مدل 1402 اسکوتر گلکسی CL150 حدود 99 میلیون تومان است در حالیکه نمونه های صفر مدل 1401 آن تنها 75 میلیون تومان قیمت دارند. قیمت این اسکوتر پس از گذشت تنها سه هزار کیلومتر کارکرد به 55 میلیون تومان می رسد. این اسکوتر در واقع همان کویر S2 با قیمتی مقرون به صرفه تر است.

موتور و گیربکس ناهماهنگ، ترمز بسیار ضعیف کاسه ای چرخ عقب و افت شدید راندمان در گرما نیز از معایب دیگر این اسکوتر است. مسائل عجیب سیستم EMS (برق و الکترونیک) مانند خاموش شدن ناگهانی یا روشن نشدن و… هم از معایب ذاتی اسکوترهای طرح هستند.

طرح اروکس هانی AX155 آب خنک

یاماها اروکس 155 یکی از اسکوترهای کارآمد و محبوب جهان است. یکی دیگر از اسکوترهای طرح اصلی بازار، مدل AX155 است که به وسیله شرکت هانی موتور عرضه می گردد. قیمت مدل آب خنک این اسکوتر 135 میلیون تومان است در حالیکه تنها پس از پنج هزار کیلومتر کارکرد به 90 میلیون تومان می رسد. جالب است بدانید که خود یاماها اروکس اصلی در فیلیپین 125 هزار پزو (130 میلیون تومان) قیمت دارد. اما نسخه تقلبی آن در کشور ما گران تر است!

این اسکوتر دارای رادیاتور آب است و از پیشرانه 155 سی سی به قدرت 8.5 اسب بخار (15 اسب بخار در نسخه اصلی) و گشتاور 8.7 اسب بخار استفاده می نماید. حجم باک این اسکوتر 7.5 لیتر و جرم خشک آن برابر 110 کیلوگرم است. این اسکوتر به ترمزهای دیسکی در هر دو چرخ به همراه سیستم ترمز CBS مجهز است. کی لس استارتر و آیدیلینگ استارت نیز از دیگر امکانات این اسکوتر هستند.

با توجه به قیمت و مشخصات ارزش خرید اسکوترهای طرح چقدر است؟

همان طور که احتمالا متوجه شدید، اسکوترهای طرح اصلی به جز بخش ظاهری، هیچ شباهتی به اسکوترهای اصلی ندارند. توان فنی آن ها حدود نصف نسخه اصلی است. کیفیت پایین فلاپ ها، شتاب و توان کم، ناهماهنگی موتور و گیربکس، ترمزهای ضعیف و نبود خدمات و قطعات از جمله معایب اصلی این موتورسیکلت ها است.

شاید طرح های فروش اقساطی متنوع باعث افزایش تعداد این اسکوترها شده باشد، اما باید بدانید حتی با قسطی خریدن هم شما پس از گذشت حدود یک سال، نیمی از قیمت موتورسیکلت خود را از دست می دهید.

نصف شدن قیمت در یک سال

افت قیمت 100 درصدی اسکوترهای طرح اصلی در طی یک سال در حالی اتفاق می افتد که این افت برای اسکوترهای اصلی، به 20 درصد در هر سال هم نمی رسد. پس شما با خرید اسکوترهای طرح اصلی، نه تنها از لحاظ فنی دچار مشکل می شوید، بلکه پول خود را نیز دور ریخته اید. باید بدانید که ارزش خرید اسکوترهای طرح بسیار پایین است و صاحب اول و آخر آن، خود شما هستید.

بهتر است به جای خرید اسکوترهای طرح، سراغ خرید اسکوترهای کارکرده برند یا حتی نسخه های صفر کیلومتر برند SYM بروید.

در جهانی موتورسیکلت سازان کشور چه خبر است؟

با آنالیز قیمت های انواع موتورسیکلت در کشور، متوجه می شویم که موتورسیکلت سازان در بحث گران فروشی، یک سور به مونتاژ کاران چینی زده اند. چرا که موتورسیکلت ها با قیمتی بیش از سه برابر قیمت جهانی در کشور فروخته می شوند. جهانی موتورسیکلت سازان یک جهانی کاملا بسته و به شدت رانتی است که سال هاست به رسانه ها اجازه ورود نداده است.

هیچ نهاد نظارتی یا شورایی نیز روی قیمت گذاری موتورسیکلت ها نظارت ندارند و شرکت های فراوری نماینده موتورسیکلت در کشور، می توانند موتورسیکلت ها را با هر قیمتی دوست دارند به مردم بفروشند. شاید وقت آن رسیده باشد که توجه افکار عمومی، رسانه ها و نهادهای ناظر، کمی هم معطوف این بخش از صنعت حمل نقل کشور گردد.

قیمت روز انواع موتورسیکلت در بازار و کارخانه را اینجا بخوانید.

منبع: بیت ران
انتشار: 4 خرداد 1403 بروزرسانی: 4 خرداد 1403 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2452

به "اسکوترهای طرح ارزش خرید دارند؟ آنالیز قیمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسکوترهای طرح ارزش خرید دارند؟ آنالیز قیمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید