هنرمندانی که آثارشان را در حراج می فروشند نگران مالیات نباشند

به گزارش کد الکترونیک، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، هنرمندانی که آثارشان را در حراج می فروشند نگران مالیات نباشند.

هنرمندانی که آثارشان را در حراج می فروشند نگران مالیات نباشند

علیرضا سمیع آذر، مدیر حراج تهران درباره حواشی مطرح شده مبنی بر مالیات هنرمندان اظهار کرد: براساس بند (ل) قانون مالیات های مستقیم، کلیه فعالیت های هنری که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، که طبیعتا شامل خرید و فروش آثار هنری نیز می گردد، از معافیت مالیاتی برخوردارند. بر همین اساس تمامی آثاری که در حراج تهران خرید و فروش شده، مشمول نظارت وزارت ارشاد می شوند و نباید نگرانی مالیات داشته باشند.

او اضافه نمود: البته اظهارنامه مالیاتی از شروطی است که شامل این معافیت می گردد، اما براساس نص صریح بند (ل) قانون مالیات های مستقیم، کلیه آثار به فروش رسیده در حراج تهران با مجوز مرکز هنرهای تجسمی بوده و مشمول نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می شوند و لذا قاعدتا از پرداخت مالیات معاف هستند.

سمیع آذر توضیح داد: البته قانون معافیت مالیاتی از سال 1400 شامل خود حراج تهران به عنوان یک بنگاه تجاری نمی گردد و حراج تهران مکلف به پرداخت مالیات است. این در حالی است که حراج تهران از ابتدای فعالیت خود با توجه به معافیت های مالیاتی که در سالهای گذشته داشته نیز همیشه مالیات های تکلیفی خود را پرداخت نموده و تا سال 1399 مفاصا حساب مالیاتی دارد.

این نویسنده و پژوهشگر هنری در پاسخ به طرح موضوع مالیات از هنرمندان و چالش های اخیری که در جامعه هنری داشته، متذکر شد: معافیت مالیاتی که سالیان زیادی است برای هنرمندان و خرید و فروش آثار هنری وجود دارد، یک سیاست تشویقی برای حمایت از فراوری و خوداشتغالی هنرمندان، به ویژه در حوزه هنرهای تجسمی است. هنرمندان تجسمی کشور سالهاست بدون هیچگونه سوبسید و امکانات زیرساختی در کارگاه های شخصی خود مشغول به فراوری ثروت برای کشور هستند و معافیت مالیاتی یک سیاست تشویقی برای چنین فعالیتی است. به نظرم این سیاست درستی است که دولت به عنوان یک شاخص حمایت از استراتژی فراوری به وسیله هنرمندان، برای آنها معافیت مالیاتی منظور نموده است.

او ادامه داد: معتقدم این سیاست درست و تشویقی باید ادامه پیدا کند. اگرچه درست است که معدود آثار هنری دارند گران می شوند و ممکن است بعضی از مسئولان و مقامات فکر نمایند که چنین ارقامی باید شامل اخذ مالیات شوند، اما باید در نظر داشت که با وجود دانشکده های هنری زیادی که در کشور داریم، هرساله فارغ التحصیلانی به عنوان فراوری نماینده وارد بازار کار می شوند. این هنرمندان جوان در شمار بالایی مشغول فراوری ارائه اثر هنری هستند و باید در کارگاه شخصی خود، بدون حمایت و سوبسید دولتی، به خلق اثر بپردازند. اگر این هنرمندان احساس نمایند که با معافیت مالیاتی توجه و حمایتی ولو اندک شامل آنها می گردد، طبیعتا دلگرم خواهند شد.

سمیع آذر با اشاره به قوانین مالیاتی رایج در کشور گفت: از طرفی اگر بخواهیم داشتن معافیت مالیاتی را مشروط به گرفتن مجوز، ارائه اظهارنامه و غیره کنیم، قطعا این امر مستلزم آنالیز های بوروکراتیک و غیرضروری می گردد و نهایتاً دولت مجبور خواهد شد بخاطر مورد بیشمار دست آخر اغماض کند و حتی قانون خود را نادیده بگیرد. پس واقعا ضرورتی ندارد که رویه ای را در پیش بگیریم که در نهایت مجبور به اغماض شویم.

وی شرح داد: البته معتقدم اگر زمانی دولت به اشکال مختلف، مثل در نظر گرفتن سوبسید واردات اقلام مورد احتیاج هنرمندان، تخصیص فضای کار، فراوری و ارائه آثار هنری و یا اختصاص تسهیلات و اعتبارات مالی که به سایر مشاغل دیگر تعلق میگیرد، به هنرمندان در فراوری هنر یاری کند، آن وقت می تواند انتظار داشته باشد که از عایدی حاصله هم مالیاتی را دریافت کند. اما تا چنین زمانی معافیت مالیاتی موجود که سالهاست پابرجا بوده، به توسعه فراوریات هنری و ایجاد شوق و توسعه اشتغال هنرمندان یاری می نماید.

سمیع آذر درباره معافیت خریداران آثار هنری نیز گفت: این مالیات می تواند تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده باشد که در خصوص آثار هنری مشابه فرش، کتاب، مطبوعات و اقلام دیگر فعلا اعمال نمی گردد. این امر نیز در جهت حمایت از فراوری ملی، اشاعه فرهنگ و سرمایه گذاری های درست مالی است که باید مدنظر قرار گیرد. افرادی که مبادرت به خرید آثار هنری می نمایند یا براساس علایق شخصی چنین کاری می نمایند که عمل آنها در جهت فرهنگسازی و حمایت از آفرینش های هنرمندان و جامعه هنری است یا برای سرمایه گذاری به خرید و فروش آثار هنری اقدام می نمایند که آن نیز فعالیتی هم راستا با تقویت اقتصاد کشور است، زیرا سرمایه گذاری بر روی هنر، نقش مهمی در جهت فراوری ثروت ملی دارد، بدون آنکه بار تورمی را متوجه اقتصاد کشور کند.

سرمایه گذاران بر روی آثار هنری ضمن رونق بخشی به اقتصاد هنر، از انباشت سرمایه در بانک ها برای دریافت سود، یا سرمایه گذاری در کالاهای تورمی مثل ملک، طلا، ارز، خودرو و... جلوگیری می نماید و لذا نقش مهمی در اصلاح روندها در مالی کشور دارد. پس معافیت مالیاتی چنین افرادی نیز حمایت از سرمایه گذاری در بخش فراوری ملی است که مدنظر دولت نیز قرار گرفته است.

وی در خاتمه از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که امکان گفتگوی مستقیم و همفکری بین فعالان در عرصه فراوری و ارائه آثار هنری و مسئولان مالیاتی کشور را فراهم سازند تا اولا تصمیمات و اقدامات با در نظر گرفتن همه مصالح کشور صورت گیرد و ثانیا همگان در جریان شرایط مالیاتی قرار گیرند.

منبع: همگردی
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2254

به "هنرمندانی که آثارشان را در حراج می فروشند نگران مالیات نباشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنرمندانی که آثارشان را در حراج می فروشند نگران مالیات نباشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید