مودم ثابت آنتن دهی بهتری دارد یا مودم همراه؟

به گزارش کد الکترونیک، اگر خانه شما در منطقه ای باشد که تعداد آنتن های BTS کمی نصب شده است؛ احتمالا با مشکل آنتن دهی و سیگنال های موبایل ضعیف روبرو هستید.

مودم ثابت آنتن دهی بهتری دارد یا مودم همراه؟

در این صورت، بیشتر از اینکه برای شما اهمیت داشته باشد مودمی از چه رده ای و با چه وای فای و مشخصاتی بگیرید؛ دوست دارید مودمی داشته باشید که برترین آنتن دهی و قوی ترین سیگنال دهی را داشته باشد.

گوشی های موبایل به خاطر فناوری ساخت شان، معمولا برترین آنتن دهی و گیرندگی سیگنال را دارند. مودم های سیم کارتی از نظر آنتن دهی از گوشی های موبایل امروزی ضعیف تر هستند ولی سوال اینجا است که در میان مودم های همراه و جیبی و مودم های ثابت و رومیزی، کدام یک آنتن دهی و گیرندگی بیشتری دارند؟

چرا مودم ثابت آنتن دهی بهتری دارد؟

مودم های ثابت به خاطر جثه بزرگ تر و بدنه قوی تر، آنتن های بزرگ تری داشته و از نظر تعداد نیز آنتن های بیشتری دارند. ضمن اینکه بزرگ ترین مزیت مودم های رومیزی، داشتن آنتن خارجی یا سوکت نصب آنتن خارجی است که به وضوح روی آنتن دهی تاثیرگذار است و می تواند در ضعیف ترین نقاط از نظر آنتن دهی نیز عملکرد خوبی داشته باشند.

مودم های رومیزی مانند تی پی لینک MR200 و MR400 و MR600 به طور پیش فرض دارای آنتن های خارجی LTE دوربرد هستند. مودم های هواوی مانند B612 و B818 و B525 و … دارای کانکتورهایی هستند که امکان نصب آنتن خارجی را می دهند.

در یک نمونه تست؛ ما مودم تی پی لینک MR200 (رومیزی) با رده LTE Cat 4 را به همراه یک مودم تی پی لینک M7350 (همراه) در همان رده را در یک کارخانه حاشیه شهر با موقعیت آنتن دهی بسیار ضعیف قرار دادیم و تست سرعت اینترنت گرفتیم. هر دو مودم، جزو برترین مودم های 4G بازار هستند و از یک برند بوده و سیم کارت ایرانسل روی آن ها قرار دادیم.

میانگین سرعت مودم MR200 نزدیک به 28 تا 30 مگابیت بود ولی میانگین سرعت مودم M7350 به زیر 20 مگابیت می رسید. ضمن اینکه 4 آنتن مودم MR200 روشن شده ولی در مودم M7350 فقط 2 چراغ آنتن روشن بودند.

یک مثال دیگر از عملکرد خوب مودم های رومیزی نسبت به مودم های همراه، مودم ثابت یوتل L443 است. این روزها، بسیاری از کاربران در حاشیه شهرها، روستاها و مناطقی که آنتن دهی خوبی ندارند؛ از مودم رومیزی یوتل L443 استفاده می نمایند؛ چون دو آنتن خارجی LTE نسبتا با کیفیت دارد و می تواند سرعت و کیفیت اینترنت بهتری نسبت به مودم های همراه هم رده و هم قیمت خود ارائه کند.

مسائل آنتن دهی مودم های همراه

مودم های همراه و جیبی به خاطر نوع طراحی کامپکت و جمع و جوری که دارند؛ از آنتن های کوتاه و کوچک استفاده نموده که طبیعتا قدرت گیرندگی آنتن کمتری دارند. به علاوه اینکه، در بعضی مدل ها آنتن ها طوری در بدنه نصب شدند که اگر درست در زاویه و جهت سیگنال های موبایل قرار نگیرند؛ اصلا آنتن دهی نخواهند داشت.

مشکل دیگر مودم های همراه در آنتن دهی، نوع آنتن هایی است که در آن ها استفاده می گردد و با آنتن های بزرگ خارجی مودم های ثابت متفاوت هستند. مودم های همراهی داریم که دارای کانکتور و سوکت آنتن خارجی هم هستند؛ مانند مودم معروف یا مدل جدیدتر آن مودم هواوی E5785-330 که اجازه می دهد آنتن های خارجی TS-9 نصب کنید ولی باز از نظر قدرت آنتن دهی و گیرندگی به پای آنتن های خارجی LTE مودم های رومیزی نمی رسد.

همواره مودم های ثابت آنتن دهی بهتری از مودم های همراه دارند؟

این نکته را هم باید اشاره نمود که همواره مودم های ثابت گیرندگی آنتن بهتری نسبت به مودم های همراه ندارند و بعضی اوقات کیفیت ساخت و طراحی و قدرت آنتن های یک مودم همراه بسیار بهتر از مودم خارجی است. مثلا، مودم های موبایل نت گیر همواره آنتن دهی بسیار قوی دارند و سرعتی بالاتر از مودم های ثابت با چند آنتن خارجی می دهند.

مزیت بعدی که در مودم های ثابت و رومیزی سیم کارتی داریم؛ قابلیت نصب آنتن بیرونی یا خارج از ساختمان و اتصال آنتن به مودم است که در مودم های همراه کمتر شاهد هستیم.

در مجموع، اگر در منطقه ای زندگی می کنید که مشکل آنتن دهی دارد یا خانه شما در وضعیتی است که سیگنال های موبایل اپراتورها را ضعیف دریافت می نماید؛ به فکر خرید یک مودم رومیزی و ثابت باشید تا قدرت آنتن دهی بیشتری داشته و سرعت و کیفیت اینترنت بهتری بگیرید.

منبع: شبکه چی
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2219

به "مودم ثابت آنتن دهی بهتری دارد یا مودم همراه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مودم ثابت آنتن دهی بهتری دارد یا مودم همراه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید