هاوال اچ 6 هیبریدی آنالیز شد ، واقعیت فنی پر فروش ترین کراس اوور چینی چیست؟

به گزارش کد الکترونیک، هاوال اچ 6 هیبریدی به صورت همه جانبه و در شرایط مختلف تحت آنالیز نهاده شد. این خودرو کراس اوور نسبتا بزرگ هیبریدی از سال 2011 روی خط فراوری یکی از بزرگترین خودروسازان چین یعنی شرکت گریت وال واقع شده است. حالا این خودرو به وسیله خبرنگاران مورد تست و آنالیز دقیق و همه جانبه ای نهاده شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

هاوال اچ 6 هیبریدی آنالیز شد ، واقعیت فنی پر فروش ترین کراس اوور چینی چیست؟

کد الکترونیک - مجتبی اسماعیلی: هاوال اچ 6 هیبریدی نخستین بار در سال 2021 و در جریان نمایشگاه خودرو بانکوک رونمایی شد. این محصول که به غیر از چین، در تایلند و بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس هم به فروش می رسد، با یک نوع قوای محرکه قابل خرید است. به طور کلی هاوال هیبریدی در دو نسخه هیبرید خفیف و پلاگین هیبرید فراوری شده که تنها نسخه هیبرید خفیف به وسیله گروه خودروسازی بهمن به ایران راه یافته است.

لازم به ذکر است که طراحی این خودرو از سال 2021 تقریبا دست نخورده به جای مانده و تنها مورد فیس لیفت های جزیی قرار گرفته است. با این وجود اما یکی از جذابیت های هاوال اچ 6 هیبریدی طراحی ساده اما اسپرت و عضلانی آن است.

یکی دیگر از ویژگی های این خودرو، تجهیز به سیستم رانندگی خودران سطح دو پلاس است که عملکرد دقیقی دارد.

اما در ادامه گزارش ببینیم واقعیت فنی این خودرو چیست؟

مشخصات فنی هاوال اچ 6 هیبریدی

هاوال H6 هیبرید از یک موتور احتراقی 1.5 لیتری (1499 سی سی) توربو چهار سیلندر استفاده می نماید. این موتور که با کد GW4B15D فراوری می گردد قادر است به تنهایی 154 اسب بخار قدرت در 5 هزار و 500 تا 6 هزار دور در دقیقه نیرو فراوری کند.

گشتاور خروجی این قوای محرکه نیز به رقم 233 نیوتن متر می رسد که در میان دورهای 1500 تا 4 هزار دور در دقیقه در دسترس راننده قرار گرفته است. اما یک پک باتری لیتیوم یون سه گانه 1.7 کیلووات ساعتی ساخت BYD نیز در این خودرو، انرژی لازم برای حرکت آن را تأمین می نماید.

این باتری می تواند 177 اسب بخار نیرو و 300 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. یعنی هاوال H6 در ترکیب موتور بنزینی و الکتریکی توانایی فراوری 243 اسب بخار قدرت و 530 نیوتن متر گشتاور را دارد. این نیرو و گشتاور هم به وسیله گیربکس هیبریدی DHT دو سرعته به محور جلو Haval H6 منتقل می گردد.

شتاب رسمی هاوال اچ 6 هیبریدی از سوی Haval اعلام نشد. اما بیان شد که پنج سرنشین این کراس اوور 1720 کیلوگرمی در نهایت می توانند سرعت 180 کیلومتر در ساعت را در درون آن تجربه نمایند.

طول، عرض و ارتفاع هاوال H6 هیبرید به ترتیب برابر است با 4653×1886×1730 میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم 2738 میلیمتر اعلام شد.

زاویه ورود آن به موانع خارج از جاده ای 20 درجه و زاویه خروج آن نیز 27 درجه است. این کراس اوور هیبرید از تعلیق مک فرسون مستقل در محور جلو و Multi-link مستقل در محور عقب بهره مند است.

آزمایش رانندگی هاوال اچ 6 هیبریدی

با قرار گرفتن داخل کابین هاوال پُف های روی کاپوت حس ابهت را به راننده القا می نماید. کابین خودرو طراحی ساده اما اسپرت و کاربردی دارد. کیفیت ساخت آن نیز مناسب است. دید به اطراف مناسب اما دید به جلو به ویژه هنگام دور زدن و پیچیدن، مانند سایر خودروهای چینی (به دلیل ضخامت زیاد ستون های A) کمی نقطه کور دارد که البته دردسر ساز نخواهد شد. چرا که انواع سنسورها و رادارهای ایمنی به یاری راننده خواهند آمد.

صندلی ها راحتی معمولی دارند و از چنین خودرویی انتظار بیشتری می رفت. دسترسی راننده به ادوات مختلف نیز مناسب است و در مجموع باید گفت کابین خودرو رابط کاربری مناسبی دارد.

آغاز حرکت و شتابگیری

هاوال اچ 6 هیبریدی تا سرعت حدود 50 کیلومتر روی حالت تمام برقی است. به همین جهت با فشردن پدال گاز، آغازی پر شتاب، کم تاخیر، بدون صدا، لرزش و تقه دارد. این حالت برای ترافیک و سرعت های پایین ایده آل است. در این حالت موتور بنزینی تنها هنگام خالی شدن باتری ها وارد مدار شده و فقط نقش ژنراتور برای شارژ کردن باتری ها را بازی می نماید.

همانطور که پیشتر اشاره شد، هاوال اچ 6 هیبریدی از نوع خفیف (ظرفیت باتری 1.7 کیلووات ساعت) است. در نتیجه موتور بنزینی بیشتر از خودروهای هیبریدی که ظرفیت باتری آنها بیشتر (تا 17 کیلووات ساعت) است، وارد مدار می گردد. به این ترتیب با گذر از سرعت 50 کیلومتر بر ساعت و با توجه به شرایط خودرو، موتور بنزینی وارد مدار شده و با موتور الکتریکی به صورت موازی کار می نماید.

تخته گاز و شتاب ثانویه

در واقع هنگام تخته گاز کردن با این خودرو از حالت سکون تا سرعت حدود 90 کیلومتر بر ساعت شتاب خودرو واقعا مناسب است و حتی فرمان خودرو قصد در رفتن از دست راننده را دارد. پس از گذر از این سرعت، موتور بنزینی نقش عمده فراوری توان را بر عهده می گیرد و موتور الکتریکی نقش چندانی نخواهد داشت. شتابگیری خودرو در این حالت و به ویژه زمانی که در گردنه ها و سر بالایی ها قرار گرفته اید، چندان سریع نیست. چرا که یک پیشرانه 1.5L توربو شارژر باید وزن 1720 کیلوگرمی هاوال را حرکت دهد. در نتیجه در جاده های کوهستانی و سربالایی هایی که خودرو تحت فشار است، نباید انتظار شتابگیری سریعی از این خودرو داشته باشید.

ای کاش گروه بهمن نسخه های پلاگین هیبرید این خودرو که با سه نوع باتری 9.4، 19.94 و 19.27 کیلووات ساعتی در بازار خودرو چین به فروش می رسند را هم عرضه می کرد تا افرادی که می خواهند خودرو بیشتر در حالت برقی باشد و شتاب آن هم بهتر گردد، این نسخه ها را انتخاب نمایند.

درباره شتابگیری این خودرو باید گفت که هاوال اچ 6 هیبریدی در سرعت های شهری (تا 100 کیلومتر بر ساعت) خودروی سریع و پر شتابی است. اما در سرعت های بالاتر نباید انتظار چندانی از آن داشته باشید.

مصرف سوخت این خودرو حدود هفت لیتر در هر 100 کیلومتر و شتاب صفر تا 100 آن حدود 9.3 ثانیه به وسیله کد الکترونیک میزان گیری شد. این خودرو با یک باک سوخت کامل که 61 لیتر ظرفیت دارد (در حالت شهری، جاده ای و پرفشار) قادر به پیمودن حدود 750 کیلومتر است.

عملکرد گیربکس هاوال اچ 6 هیبریدی

همانطور که قبلا اشاره کردیم، گیربکس هاوال از نوع E-CVT یا DHT است که استفاده از آن در خودروهای هیبریدی مرسوم است.

در این نوع گیربکس ها متوجه تعویض دنده نخواهید شد و تاخیر، تقه و لرزش خاصی هم وجود ندارد و این یکی از رجحان های آن نسبت به گیربکس های CVT و حتی AT است. هر چند که شما لذت تعویض دنده یک گیربکس AT را تجربه نخواهید کرد.

هندلینگ و سواری هاوال اچ 6 هیبریدی

هاوال H6 روی پلت فرم موسوم به لمون L.E.M.O.N شرکت هاوال پیشرفته است. این خودرو پنج ستاره ایمنی از موسسه CNCAP چین دریافت نموده و یکی از ایمن ترین خودروهای چینی محسوب می گردد.

سیستم تعلیق هاوال اچ 6 هیبریدی در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است. سواری هاوال نرم و راحت است اما در عین حال کمی حرکات گهواره ای به ویژه در بخش عقب دارد. هنگام عبور از دست میزانا نیز سیستم تعلیق خودرو رفتار کمی کِشتی گونه دارد و کمی تلاطم اضافی مشهود است. هندلینگ خودرو در حد میانه است. یعنی نه مانند بعضی از کراس اوورها تمایل شدید به انحراف دارد و نه می توان با سرعت 90 کیلومتر به راحتی وارد پیچ ها شد. هندلینگ خودرو با توجه به فاصله محوری زیاد، وزن بالا و قیمت خودرو قابل قبول است.

لازم به ذکر است که سیستم کنترل پایداری خودرو عملکرد خوب و دقیقی دارد و در پیچ ها بدون اینکه راننده متوجه گردد در حال کنترل خودرو است و شاید تنها در موارد بحرانی چراغ ESP روشن گردد و متوجه کار کردن آن شوید.

ترمزگیری

ترمزهای هاوال اچ 6 هیبریدی در محور جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی معمولی است. انواع سیستم های یاریی مانند ABS+EBD+BA و… نیز روی ترمزها قرار گرفته اند.

اما واقعیت این است که این خودرو ترمزهای چندان قوی ندارد و پدال ترمز به فشار بیش از حد احتیاج دارد. هر چند در صورت قلق گیری و درک رفتار ترمز به وسیله راننده، شرایط بهتری خواهد داشت.

امکانات هاوال اچ 6 هیبریدی

رینگ های 19 اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سامانه های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ های راننده، سرنشین کناری، جانبی و پرده ای، سنسورهای پارک عقب، هشدار بازشدن درب ها، دوربین 360 درجه، کروز کنترل آداپتیو، هشدار خستگی راننده، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل آغاز حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری، هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، رادار حرکت بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و عقب، سیستم رانندگی خودران سطح دو پلاس و ترمزهای فعال در شرایط اضطراری از جمله امکانات ایمنی این خودرو هستند.

سانروف پانورامیک، روف رک، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، نمایشگر پشت فرمان 10.25 اینچی، در صندوق عقب برقی، امکان انتخاب حالات رانندگی، شارژر وایرلس تلفن، تنظیم برقی صندلی راننده همراه با گرمکن، نمایشگر لمسی 12.3 اینچی، چراغ های LED، تهویه دو کاناله به همراه خروجی برای ردیف دوم، سنسور باران و برف پاکن عقب و… نیز از امکانات رفاهی این خودرو هستند.

هاوال اچ 6 هیبریدی را می توان یکی از فول آپشن ترین کراس اوورهای چینی بازار ایران دانست و از آن گذشته عملکرد سنسورها و رادارهای این خودرو نیز دقیق و قابل اعتماد است.

ابعاد و فضا سازی کابین

طول، عرض و ارتفاع هاوال H6 هیبرید به ترتیب برابر است با 4653×1886×1730 میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم 2738 میلیمتر است. این خودرو از لحاظ میزان فاصله محوری، یکی از بزرگترین ها در بین رقبای خود است و از خودروهایی مانند لاماری ایما، تیگو هشت، ونوسیا و… بیشتر است. اما از رووی eRx5 کمتر است.

اما ظرفیت صندوق عقب این خودرو برابر 407 لیتر (1445 لیتر در حالت خواباندن صندلی های عقب) و تقریبا کوچکترین در بین رقبایش است. بعلاوه این خودرو تایر زاپاس ندارد و کیت پنچرگیری به همراه کمپرسور باد جایگزین آن شده اند.

اما فضای داخل کابین این خودرو به لطف فاصله محوری مناسب، مناسب و جادار است. فضای پای سرنشینان جلو و به ویژه عقب نیز کاملا مناسب است.

طراحی

هاوال اچ 6 هیبریدی را باید خودرویی با طراحی ساده اما اصولی و عضلانی دانست. بخش جلوی خودرو با استفاده از ترند این روزهای خودروهای چینی از جلو پنجره طرح کهکشانی استفاده می نماید که با سپر خودرو یکپارچه است. هر چند شاید پس زمینه آبی رنگ نشان هاوال و رنگ فسفری زیر سپر و درهای جلو (نشان دهنده خودروهای نو انرژی) به مذاق بعضی خوش نیاید.

در بخش جانبی خودرو هیچ کروم کاری وجود ندارد اما نوع طراحی آن در ترکیب با رنگ مشکی رینگ های 19 اینچی جلوه زیبا و متفاوتی به این بخش داده است.

در بخش عقب نیز شاهد استفاده از چراغ های به هم پیوسته ای هستیم که بر خلاف بعضی از کراس اوورهای چینی، به درستی جانمایی شده اند.

مزایا و معایب

هاوال اچ 6 هیبریدی یک کراس اوور جادار با سواری نرم و هندلینگ قابل قبول است که احتیاجهای یک خانواده برای یک سفر را بر آورده می نماید. سطح امکانات این خودرو نیز مناسب است و شتاب و کشش خودرو در سرعت های شهری و اتوبانی مناسب است. اما قیمت سه میلیاردی خودرو در بازار آزاد و ظرفیت کم باتری پیشرانه الکتریکی که موجب کشش نه چندان قوی در گردنه ها و سر بالایی ها می گردد را باید از معایب این خودرو دانست.

منبع: بیت ران
انتشار: 19 تیر 1404 بروزرسانی: 19 تیر 1404 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2578

به "هاوال اچ 6 هیبریدی آنالیز شد ، واقعیت فنی پر فروش ترین کراس اوور چینی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هاوال اچ 6 هیبریدی آنالیز شد ، واقعیت فنی پر فروش ترین کراس اوور چینی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید