طهماسبی: فشار سازمان برنامه و بودجه اجازه توسعه باغداری در سطوح شیب دار را نداد، من هم میوه را گران می خرم

به گزارش کد الکترونیک، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: 2500 هکتار گلخانه در امسال به بهره برداری می رسد و تا افق 1404، 60 هزار هکتار گلخانه خواهیم داشت که ایران را در میان کشور های پیشرو در این زمینه قرار می دهد.

طهماسبی: فشار سازمان برنامه و بودجه اجازه توسعه باغداری در سطوح شیب دار را نداد، من هم میوه را گران می خرم

جهت دریافت خدمات قیمت طراحی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش گروه مالی کد الکترونیک، محمدعلی طهماسبی معاون وزیرجهاد کشاورزی در امور باغبانی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: حدود 3 میلیون هکتار باغ در کشورمان وجود دارد که حدود 16 میلیون تن انواع میوه های گرمسیری و سردسیری از آن به دست می آید.

وی اضافه نمود: بیش از 50 درصد صادرات بخش کشاورزی توسط باغبانی انجام می گردد و دلیل رغبت بیشتر کشاورزان به فعالیت های باغداری بازدهی بیشتر در این بخش است.

2500 هکتار گلخانه در امسال به بهره برداری می رسد

طهماسبی با بیان اینکه 100 هزار هکتار پسته کاری در کشور وجود دارد گفت: 2500 هکتار گلخانه در امسال به بهره برداری می رسد و 4 هزار و 600 هکتار گلخانه نیز در امسال پایه گذاری می گردد که در افق 1404 سطح زیرکشت به 60 هزار هکتار خواهد رسید که ایران را جزو کشور های پیشرو در این زمینه قرار می دهد.

فشار سازمان برنامه و بودجه اجازه توسعه باغداری در سطوح شیب دار را نداد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: برآورد شده بود که در امسال حدود 11 هزار هکتار باغ در زمین های شیب دار ایجاد بگردد، اما با توجه به اینکه تحت فشار سازمان برنامه و بودجه قرار داشتیم این رقم تنها به 60 هکتار کاهش یافت.

این مقام مسئول در ادامه گفت: در 6 استان غربی کشور استعداد سرمایه گذاری بر روی سطوح شیب دار وجود دارد به طوریکه درمنطقه طارم 32 هزار هکتار زیتون کاری شده است و همچنین 5 هزار تن گیاهان دارویی از این عرصه ها برداشت می گردد.

برای سرمایه گذاران و فرآوری ثانویه خرما و زعفران فرش قرمز پهن می کنیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت های خود در واکنش به انتقاد رهبر معظم انقلاب در ارتباط با خام فروشی بعضی محصولات کشاورزی از جمله زعفران و خرما گفت: دولت نیز با حمایت هایی که از بخش خصوصی انجام می دهد به دنبال توسعه فناوری های ثانویه در این بخش ها است و هر کسی که قصد سرمایه گذاری در این بخش ها را داشته باشند از آن ها استقبال شده و فرش قرمز برای آن ها پهن می کنیم.

طهماسبی گفت: هیچ محدودیتی برای دادن مجوز به فعالیت های نظیر بسته بندی و ایجاد ارزش اضافه نموده در بخش هایی مانند زعفران و خرما وجود ندارد، اما معتقدیم که هر چقدر ارزش اضافه نموده این بخش ها بیشتر گردد اشتغالزایی و پایداری شغلی بیشتری ایجاد می گردد.

وی اضافه نمود: در امسال یارانه های بخش فراوری باغبانی حذف شد، اما از دولت خواستیم که جلوی صادرات محصولات باغبانی را نگیرد، زیرا در صورتی که در یک بخش از زنجیره فراوری یعنی صادرات خلل ایجاد گردد اختلاف و مسائل جدی برای فراوریکنندگان ایجاد خواهد نمود.

دولت جلوی صادرات محصولات باغی را نگیرد/نهاده های یارانه ای برداشته شده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اضافه نمود: مشاهده شد که همین جلوگیری از صادرات گوجه فرنگی و سایر محصولات باغبانی چه مسائلی را برای فراوریکنندگان ایجاد کرد.

صادرکنندگان ایرانی خود قیمت زعفران را کاهش می دهند

وی با بیان اینکه ایران 94 درصد از زعفران را تامین می نماید گفت: متاسفانه تا وقتی که قیمت دلار در کشورمان بالا می رود خود صادرکنندگان زعفران قیمت ها را پایین می آورند که این امر اصلا منطقی نیست و برخلاف رویه تجارت جهانی است.

طهماسبی در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به واسطه گیری و فروش محصولات باغبانی و قیمت بالای آن در بازار گفت: از نظر بنده دلالی و واسطه گری چیز بدی نیست و باید وجود داشته باشد، اما تعداد آن ها نباید بیشتر از احتیاج یک زنجیره باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اضافه نمود: تعدد تعداد واسطه ها خود باعث گرانی میوه می گردد، اما وجود واسطه ها به اندازه کافی برای بازاررسانی محصولات کشاورزی لازم است.

من هم میوه را گران می خرم!

وی گفت: متولی بازار میدان میوه و تره بار در شهرها، شهرداری ها هستند و حتی من نیز میوه را گران می خرم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: ما هم مخالف خروج پیاز زعفران از کشور هستیم به همین منظور نیروی انتظامی حاضر در مرز ها آموزش دیده اند تا با تشخیص درست از خروج پیاز زعفران جلوگیری گردد.

میوه های قاچاق را باید در مرز ها آتش زد

وی با انتقاد شدید از قاچاق محصولات کشاورزی غیرمجاز به کشور گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمایش کردند باید هرگونه محصول قاچاق از جمله میوه را در همان مرز آتش زد و نباید به عنوان صدقه سری آن را به افراد داد، زیرا باعث ورود بیماری و آفات خطرناکی به کشور می گردد که دیگر ریشه کن نخواهد شد و تنها در صورت مبارزه ممکن است کنترل و محدود گردد.

طهماسبی گفت: واردات قاچاق میوه باعث شده که صد ها هزار نفر خانوار اسیر شوند و خسارات هنگفتی به آن ها وارد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1257

به "طهماسبی: فشار سازمان برنامه و بودجه اجازه توسعه باغداری در سطوح شیب دار را نداد، من هم میوه را گران می خرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طهماسبی: فشار سازمان برنامه و بودجه اجازه توسعه باغداری در سطوح شیب دار را نداد، من هم میوه را گران می خرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید