صنایع ریسندگی، حلقه گمشده دامپروری ایلام

به گزارش کد الکترونیک، رمضان نوری- ایلام -خبرنگار:عشایر ایلام در فصل بهار اقدام به پشم چینی گوسفندان می نمایند تا در فصل گرم سال احشام سبک باشند.

صنایع ریسندگی، حلقه گمشده دامپروری ایلام

غیر از این موضوع، پشم فراوریی عشایر هم ماده اولیه تهیه سیاه چادرها و صنایع دستی آنها همچون جاجیم و نمد می گردد و هم در بازارهای گوناگون به فروش می رسد و برای عشایر صرفه مالی دارد. دامداران ایلامی معمولا سالی یک بار آن هم در فصل بهار دام های خود را پشم چینی می نمایند. عدم پشم چینی به موقع می تواند به کاهش کیفیت پشم، کم شدن رشد دام و مسائل دیگر منجر گردد. دامداران از راه فروش پشم گوسفندان یا تبدیل آن به نخ درآمد کسب می نمایند، هرچند فراوری سالانه 1500 تن پشم مرغوب از دام های استان در غیاب کارگاه های رنگرزی و ریسندگی، پای دلال ها را به استان باز نموده است. چیدن پشم به شیوه سنتی بین ایلات و عشایر استان ایلام از گذشته وجود داشته و این رویه همچنان ادامه دارد. اما اگر این شیوه نوین گردد، بخش اعظم درآمد این محصول نصیب خود عشایر استان می گردد.

  • خام فروشی پشم

دره شهر از قطب های اصلی فراوری پشم در استان ایلام محسوب می گردد. مدیر امور عشایر دره شهر در گفت وگو با خبرنگار کد الکترونیک اظهار می نماید: از مجموع حدود 170 هزار رأس دام مولد در شهرستان، سالانه حدود 200 تن پشم مرغوب با ارزش مالی 10 میلیارد ریال فراوری و روانه بازارهای مصرف می گردد. شجاع زینی وند با بیان این که نبود صنایع فرآوری حلقه مفقوده در فراوری این محصول است، تاکید می نماید: باید توجه داشت که با استقرار کارگاه های فرآوری می توان با کمترین هزینه بیشترین بهره وری را از پشم های فراوریی استان داشت. وی می گوید: راه اندازی کارگاه های ریسندگی در منطقه می تواند، ضمن افزایش درآمد حاصل از پشم فراوریی، زمینه اشتغال پایدار را هم بین عشایر فراهم کند. زینی وند اظهار می نماید: به دلیل نبود صنایع ریسندگی و بافندگی در دره شهر، 20 درصد پشم فراوریی آن برای مصارف سنتی شهرستان و 80 درصدش به خارج از استان ازجمله مرکزی، کرمانشاه و لرستان صادر می گردد.

  • میزان فراوری پشم

مدیرکل امور عشایری استان ایلام نیز در این ارتباط به خبرنگار کد الکترونیک می گوید: پشم مرغوب یکی از مهم ترین محصولات فراوریی دام های عشایر استان ایلام در مناطق مختلف است. علی سلیمی می افزاید: عشایر استان یک میلیون و 400 هزار راس دام دارند که هر سال در این فصل سال اقدام به پشم چینی آنها می نمایند. وی با اشاره به این که عشایر استان ایلام سالانه حدود 1500 تن پشم فراوری می نمایند، بیان می نماید: به دلیل نبود صنایع تبدیلی ازجمله ریسندگی در استان، پشم خریداری شده از عشایر ایلام به استان هایی مثل تهران، البرز، کرمانشاه و خراسان رضوی صادر می گردد. وی می گوید: بخش بیشتر این پشم های فراوریی در تهیه صنایع دستی و بافت قالی و گلیم کاربرد دارد و بخشی نیز به مصرف خود عشایر می رسد. این مسئول عنوان می نماید: ارزش فراوریات پشم عشایر استان سالانه بیش از 32 میلیارد ریال است.

  • همواره پای دلالان در میان است

سلیمی می گوید: مهم ترین معضل و مسئله ای که جامعه عشایری استان ایلام با آن روبرو است، فروش محصولات است چراکه اکثر فراوریات آن توسط دلالان به خارج از استان ارسال می گردد. وی ادامه می دهد: با توجه به استفاده پشم و مو در صنایع دستی، ورود معاونت صنایع دستی لازم است تا کارگاه های فراوری صنایع دستی چون نمد و... با قیمت مناسب از پشم عشایر استان برای فراوری آثار سنتی خود استفاده نمایند. مدیرکل امور عشایری استان ایلام با اشاره به این که مقرر شده است برای حذف دلالان و واسطه ها تعاونی های عشایری دارای مجوز پشم عشایر استان ایلام را با قیمت توافقی خریداری نمایند، اظهار می نماید: پشم، مو و کرک عشایر استان ایلام توسط 14 تعاونی دارای مجوز این استان خریداری می گردد.

  • ارزش مالی فراوریات عشایر

این مسئول عنوان می نماید: عشایر ایلام در کنار فراوری و فروش پشم سالانه 7900 تن گوشت قرمز، 465 تن روغن حیوانی، 372 تن کشک و 85 هزار متر مربع صنایع دستی شامل گلیم، جاجیم، سیاه چادر و قالی فراوری می نمایند که ارزش مالی این میزان فراوریات سالانه 500 میلیارد تومان است.

سلیمی می افزاید: عشایر ایلام 31 درصد گوشت قرمز استان را تامین می نمایند که بخش عمده آن در داخل مصرف و بقیه به صورت مازاد به دیگر استان های کشور صادر می گردد. وی می گوید: 9736 خانوار عشایری در استان ایلام زندگی می نمایند که امرار معاش آنها به وسیله فراوری و فروش محصولات دامی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 278

به "صنایع ریسندگی، حلقه گمشده دامپروری ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع ریسندگی، حلقه گمشده دامپروری ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید