شعار ندهید، بیمارستان بسازید!

به گزارش کد الکترونیک، خبرنگاران/البرز البرز طی سال های اخیر از یک طرف با رشد بالای جمعیت و از طرف دیگر با عدم توسعه زیرساخت های درمانی روبرو بوده و همین باعث شده امروز این استان با کمبود 6000 تخت بیمارستانی روبرو و آخرین استان کشور در سرانه تخت های بیمارستانی باشد.

شعار ندهید، بیمارستان بسازید!

به گزارش کد الکترونیک، استان البرز قطب فراوری دارو و تجهیزات مورد احتیاج درمان است چون این استان 70 درصد داروی مورد احتیاج کشور را تأمین می نماید، تقریباً تمام وسایل مورد احتیاج دیالیز بیماران کلیوی کشور در البرز فراوری می گردد، این استان دومین فراوری نماینده فاکتور7 در جهان است و در همان روزهای ابتدایی کرونا البرز به بزرگترین فراورینماینده ماسک در کشور تبدیل شد. بزرگترین قطب فراوری داروهای ضد MS، بزرگترین قطب فراوری داروهای ضدسرطان و فراوری نخستین واکسن کرونای ایرانی هم جایگاه البرز را در بخش درمان کشور ارتقا داده است ولی ما دیگر دلمان با این جایگاه ها و لقب های زیبا خوش نمی گردد.

چون همه این نقش آفرینی ها و داشتن چنین جایگاهی در بخش درمان کشور، باعث نشده که شرایط البرز در سرانه درمانی به خصوص در زمینه تخت های بیمارستانی بهبود پیدا کند و متأسفانه این استان از نظر سرانه درمانی برای استفاده شهروندان در کنار سیستان و بلوچستان در جایگاه آخر کشور قرار گرفته است.

به طور خلاصه استان البرز با جمعیتی بیش از سه میلیون نفر به 9000 تخت بیمارستانی احتیاج دارد اما تعداد تخت های بیمارستانی در این استان به 3000 مورد می رسد که البته فقط 2000 تخت، دولتی است. این استان با کمبود 6000 تخت روبرو است، همین باعث شده بیمارستان های البرز جای سوزن انداختن هم نداشته باشند.

البته گرفتاری البرز در بحث سرانه درمان فقط به کمبود ختم نمی گردد؛ توزیع نامناسب همین 3000 هزار تخت هم یک وجه دیگر این گرفتاری است به طوری که از هفت شهرستان البرز دو شهرستان چهارباغ و طالقان اصلاً بیمارستان ندارند و کار تنها بیمارستان فردیس هم بعد از 15 سال ناتمام مانده و در گیر و دار دعوای پیمانکار و دانشگاه علوم پزشکی است.

ناگفته نماند که نزدیک به یک میلیون نفر در این استان حاشیه نشین هستند و در منطقه ها کم برخوردار زندگی می نمایند، منطقه های که بیش از هر چیز به بیمارستان های دولتی احتیاج دارند.

اگرچه طی سال های اخیر کوشش زیادی برای بهبود سرانه درمانی البرز صورت گرفت و در یک برهه نزدیک به 1200 تخت در این استان به بهره برداری رسید اما اینها برای البرز کافی نبوده و نیست. این استان دیگر گوش شنیدن شعار ندارد و فقط به کوشش و درایت برای جبران عقب ماندگی 6000 تختی احتیاجمند است.

در خاتمه باید گفت یکی از مقصران اصلی این عقب ماندگی در این سال ها بعضی مسئولان استانی بوده اند که بر ارائه تصویری زیبا، پیشرفته، تر و تمیز و خلاف واقع از البرز پافشاری نموده اند اما واقعیت این است که البرز در بحث زیرساخت ها (درمانی، آموزشی، ورزشی و...) اوضاع چندان مناسبی ندارد و حالا همین که مسئولان عالی کشور متوجه این محرومیت شده اند جای خرسندی دارد. مثل گزارشی که اخیراً وزیر بهداشت در جلسه هماهنگی سفر رئیس جمهور به البرز از شرایط درمانی این استان ارائه نموده و دستور معاون اول رئیس جمهور برای ارتقاء شرایط بهداشت و درمان و احداث، تکمیل و تجهیز مراکز درمانی مجهز را در پی داشته است. امیدواریم با حضور مسئولان واقع بین استانی، تصویر ذهنی مسئولان عالی کشور در مورد سایر مسائل البرز هم واقعی گردد...

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2150

به "شعار ندهید، بیمارستان بسازید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعار ندهید، بیمارستان بسازید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید