شروط متناقض ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای شروع مذاکرات صلح

به گزارش کد الکترونیک، نخست وزیر ارمنستان شرط آتش بس در منطقه قره باغ را توقف درگیری ها از سوی باکو نامید، در حالی که رئیس جمهوری آذربایجان، همچنان شرط آتش بس را عقب نشینی نیروهای مسلح ارمنستان از منطقه می داند.

شروط متناقض ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای شروع مذاکرات صلح

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل کد الکترونیک به نقل از خبرگزاری نووستی، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان روز شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، اظهار داشت که گفت وگوهای صلح درباره قره باغ کوهستانی، فقط در صورت توقف درگیری ها از سوی طرف آذربایجانی امکان پذیر است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی کد الکترونیک بخوانید. (کلیک کنید)

پاشینیان با تأکید بر اینکه ارمنستان، ضامن امنیت قره باغ است، گفت: در صورت حمله خارجی، وظیفه اصلی ما محافظت از ساکنان منطقه قره باغ کوهستانی است. در شرایط فعلی، می توان با اطمینان اظهار داشت که مردم قره باغ قدمی به عقب نخواهند گذاشت.

این در حالی است که الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز گفته است که شرط اصلی آتش بس در قره باغ همچنان عقب نشینی نیروهای مسلح ارمنستان از منطقه است.

علی اف تأکید کرد: مواضع ما بدون تغییر باقی مانده است. آنها (سربازان ارمنی) باید سرزمین های ما را ترک نمایند و فقط پس از آن جنگ انتها یافته و درگیری نظامی سرانجام خواهد یافت.

رئیس جمهوری آذربایجان یادآور شد که خواسته های باکو کاملاً مطابق با قوانین بین المللی است، زیرا همه دنیا تمامیت ارضی آذربایجان را به رسمیت شاخته، ولی هیچ کشوری در دنیا جمهوری خودخوانده قره باغ را به رسمیت نمی شناسد.

وی با اشاره به اینکه مردم ارمنستان و آذربایجان در آینده نزدیک می توانند در صلح زندگی نمایند، اضافه نمود که جمهوری آذربایجان هرگز از مذاکره در مورد قره باغ خودداری ننموده است و خود او، از سال 2003 شخصاً درگیر این فرایند بوده و در ارتباط با رهبران قبلی ارمنستان توانسته است به نتایج ملموسی هم دست یابد.

علی اف اضافه نمود، ولی م قامات فعلی ایروان، این دستاوردها را باطل نموده اند و مسئولیت شرایط فعلی کاملاً بر دوش پاشینیان و دولت اوست.

پیش از این، واسیلی نبنزیا نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه اکتبر را بر عهده دارد، اظهار داشت که گروه مینسک آماده فراهم سازی مقدمات برای انجام مذاکرات صلح قره باغ است، ولی شرط مهم انجام گفت وگو، آمادگی طرفین درگیری است. ولی متأسفانه، تا به امروز اظهارات شنیده شده از باکو و ایروان نشان می دهد که آنها هنوز چنین آمادگی را ندارند.

به گفته وی، مسکو امیدوار است بیانیه رهبران کشورهای روسیه، آمریکا و فرانسه که ریاست مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را برعهده دارند، بر طرف های درگیر در مناقشه قره باغ تأثیر گذاشته و آنها را به سمت مذاکره سوق دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1330

به "شروط متناقض ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای شروع مذاکرات صلح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروط متناقض ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای شروع مذاکرات صلح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید