تور ارمنستان ارزان: علی اف: ارمنستان، شرایط باکو را برای عادی سازی روابط پذیرفته است

به گزارش کد الکترونیک، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان اظهار داشت که ارمنستان سند پنج بندی برای عادی سازی روابط دوجانبه ارائه شده از سوی باکو را پذیرفته است.

تور ارمنستان ارزان: علی اف: ارمنستان، شرایط باکو را برای عادی سازی روابط پذیرفته است

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزرش سرویس بین الملل کد الکترونیک، الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت که ارمنستان سند پنج بندی برای عادی سازی روابط دوجانبه ارائه شده از سوی باکو در زمینه مناقشه قره باغ کوهستانی را پذیرفته است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی دفتر ریاست جمهوری جمهوری آذربایجان روز یکشنبه در بیانیه ای اظهار داشت که علی اف این سخنان را در جریان یک تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بیان نمود.

در این بیانیه آمده است: الهام علی اف، سند ارائه شده از سوی پنج بندی آذربایجان برای برقراری روابط با ارمنستان و اینکه طرف ارمنستانی این اصول را پذیرفته است، یادآور شد. رهبران درباره ایجاد یک کارگروه برای تهیه توافقنامه صلح، تشکیل کمیسیون تحدید حدود مرزها و فعالیت کارگروه در خصوص مسائل حمل و نقل با مشارکت جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان گفت وگو کردند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان هفته گذشته اظهار داشتند که پس از ده ها سال درگیری که هزاران کشته برجای گذاشته و به جنگی همه جانبه در سال 2020 منجر شده، خود را برای گفت وگوهای صلح آماده می نمایند.دو کشور از دهه 1990 بر سر منطقه قره باغ کوهستانی درگیر مناقشه ارضی بودند.

این منطقه کوهستانی در مرکز یک جنگ 6 هفته ای در سال 2020 قرار داشت که پیش از انتها یافتن آن با توافق آتش بس با میانجیگری روسیه، بیش از 6500 قربانی گرفت.

این پیمان باعث شد که جمهوری آذربایجان بخش هایی از اراضی اشغالی قبلی خود را از ارمنستان پس بگیرد.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و علی اف هفته گذشته در شهر بروکسل در بلژیک با میانجیگری چارلز میشل رئیس شورای اروپا ملاقات کردند. این ملاقات پس از شعله ور شدن آتش در قره باغ کوهستانی در ماه مارس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان صورت گرفت. در این ملاقات، سران دو کشور به وزرای خارجه خود دستور دادند تا مقدمات گفتگوهای صلح میان دو کشور را شروع نمایند.

وزارت امور خارجه ارمنستان نیزاظهار داشت: در این ملاقات توافق شد تا کمیسیونی دوجانبه در خصوص مسائل تحدید حدود مرز ارمنستان و آذربایجان تشکیل گردد که مسئولیت تامین امنیت و ثبات در طول مرز را بر عهده خواهد داشت.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام نموده که کار برای شروع گفت وگوهای صلح در حال اجرا است

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز در این زمینه گفت: پیشرفت در انعقاد چنین سندی یک واقعیت بسیار مثبت است و مورد استقبال قرار می گیرد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2186

به "تور ارمنستان ارزان: علی اف: ارمنستان، شرایط باکو را برای عادی سازی روابط پذیرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان ارزان: علی اف: ارمنستان، شرایط باکو را برای عادی سازی روابط پذیرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید