دشوارترین نوع مالیات دریافت، مالیات بر خانه های خالی است

به گزارش کد الکترونیک، زمانی رئیس مرکز آموزش سازمان امور مالیاتی با بیان این که مالیات بر خانه های خالی دشوارترین نوع مالیات ستانی است گفت: این سیستم در خیلی از کشور های اروپایی مطرح و اجرا شده، اما نهایتاً به دلیل عدم موفقیت، آن را حذف کردند.

دشوارترین نوع مالیات دریافت، مالیات بر خانه های خالی است

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش گروه مالی کد الکترونیک، رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات بر خانه های خالی سخت ترین فرآیند اجرایی را در بین مالیات ها دارد.

احمد زمانی اظهار کرد: اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی و شناسایی واحد های خالی از سکنه وابسته به راه اندازی سامانه املاک و اسکان است.

وی اضافه نمود: ما در جلسات با وزارت راه و شهرسازی همکاری لازم برای راه اندازی سامانه املاک و اسکان را داشتیم گرچه معتقدم حتی اگر این سامانه هم تکمیل گردد برای مقابله با احتکار مسکن باید به روش های دیگری متوسل شد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی مطرح نمود: سیستم مالیات بر خانه های خالی در خیلی از کشور های اروپایی مطرح و اجرا شده، اما نهایتاً به دلیل عدم موفقیت، آن را حذف کردند.

این مقام مسئول یادآور شد: طبق تبصره هفت ماده 169 و ماده 54 مکرر، شناسایی املاک خالی از سکنه باید بر اساس سامانه ملی املاک و اسکان کشور انجام گیرد.

زمانی ضمن تأکید بر لزوم حمایت از مسکن، مشکل احتکار در این حوزه را ناشی از کمبود مسکن یعنی عرضه محدود و تقاضای کم دانست و گفت: حمایت از مسکن و عرضه زیاد، مشکل احتکار را حل خواهد نمود.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی توضیح داد: از آنجایی که ما کشوری در حال توسعه هستیم لذا نباید انتظار داشت که همه فرآیند ها و قوانین و مقررات ما همچون کشور های پیشرفته باشد، اما در عین حال در جهت اصلاح قرار گرفته ایم.

وی با تأکید بر اینکه تمام ملاحظات باید در بخش املاک و مسکن دیده گردد اضافه نمود: گرچه رسیدگی به خانه های خالی بر اساس سامانه انجام می گردد، اما ملاحظات تولیدکنندگان، اقشار آسیب پذیر، مسکن شخصی و سود سپرده بانکی اشخاص ضعیف نیز لحاظ خواهد شد و اینطور نیست که ما فارغ از این مسائل مالیات بگیریم.

زمانی راه اندازی سامانه را تا حدودی بر کنترل شرایط مسکن موثر خواند و گفت: تشخیص دقیق انگیزه افراد برای خالی ماندن مسکن آن ها در کوتاه مدت کار دشواری است، اما اگر اطلاعات دقیقی داشته باشیم قطعاً می توان کار های موثری انجام داد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه مالیات بر خانه های خالی سخت ترین فرآیند اجرایی را دارد مطرح نمود: وزارت راه و شهرسازی در حال تکمیل این سامانه است.

زمانی در سرانجام مطلب، اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی را منوط به دو روش تکمیل سامانه املاک و اسکان و یا ورود مستقل سازمان امور مالیاتی به این حوزه دانست.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 781

به "دشوارترین نوع مالیات دریافت، مالیات بر خانه های خالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشوارترین نوع مالیات دریافت، مالیات بر خانه های خالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید