درمان اسهال بچه ها با روش های پزشکی و خانگی

به گزارش کد الکترونیک، فرایند درمان اسهال بچه ها باید با اقدامات سریعی همراه باشد. هر چه زودتر تکرر اسهال یک کودک را درمان کنید، بدن او آب کمتری از دست داده و زودتر خوب می گردد. با پیشگیری از کم شدن آب بدن کودک، مصرف غذا های طبیعی، پیروی از رژیم BRAT، مصرف بعضی داروها و اجتناب از مصرف بعضی مواد غذایی درمان اسهال بچه ها امکان پذیر است.

درمان اسهال بچه ها با روش های پزشکی و خانگی

کد الکترونیک | سرویس سلامت - اسهال هنگامی که به عنوان یک مشکل سیستم ایمنی بدن کودک تشخیص داده گردد، در عرض چند روز یا پس از چندین بار دفع رفع می گردد. این اسهال می تواند نتیجه یک عفونت سبک باشد. مشکل بچه ها معمولا در خانه رفع می گردد، اما گاهی اوقات اگر علائم شدید باشد و یا اگر عوارض جانبی ایجاد گردد مراجعه به بیمارستان لازم است. در ادامه چند روش موثر برای درمان این مشکل را آموزش می دهیم.

نشانه های اسهال در بچه ها

رنگ مدفوع نوزاد یا کودک پرده از بیماری های گوارشی موجود برمی دارد. یکی از نشانه های اسهال بچه ها این است که کودک 3 بار در طول روز، مدفوع آبکی با رنگ های متنوع داشته باشد. تکرر مدفوع و تغییر رنگ نشان دهنده وجود یک عارضه گوارشی است. در اغلب مواقع، اسهال به طور اتوماتیک و خود به خود از بین می رود. هرچند که تداوم اسهال، می تواند منجر به کم آبی بدن گردد. مدفوع کودک، به طور طبیعی، شل است. بچه های که به صورت مداوم به آن ها شیر داده می گردد، در مقایسه با بچه های که در ساعاتی معین شیر می خورند، مدفوع آبکی تری دارند. پس می توان گفت هر زمان که کودک اسهال بگیرد، مدفوع کودک آبکی تر از قبل شده و پوشک او نیز بیش از گذشته کثیف خواهد شد.

درمان اسهال بچه ها با پیشگیری از کم شدن آب بدن کودک

از موادی بهره ببرید که از کاهش آب بدن بچه ها جلوگیری می نماید. ماده ای مانند پدیالیت که کودک باید هر 4 تا 6 ساعت، آن را مصرف کند. این عمل، یکی از مهم ترین کار ها در جلوگیری از کاهش آب بدن بچه ها است. همچنین می توانید زمان شیردهی به کودک را برنامه ریزی کنید. در این مرحله، باید مراقب عکس العمل کودک نسبت به شیر باشید و اگر کودک رغبتی به ادامه خوردن شیر نداشت، شیر دادن را متوقف کنید. در عوض، از پدیالیت بهره ببرید.

درمان اسهال بچه ها با مصرف غذا های طبیعی

لیست غذاهای زیر باید بدون مواد افزودنی باشند. این غذاها، از تحریک شدن سیستم گوارشی کودک جلوگیری می نمایند. به هیچ عنوان از موادی مانند، لبنیات، آب سیب و غذا های شیرین در تغذیه کودک استفاده نکنید. از روغن، کره، غذا های تند و سس نباید بهره ببرید. مواد غذایی جامد مناسب برای زمانی که یک کودک دچار تکرر اسهال شده است:

  • موز له شده
  • بیسکوییت
  • هویج له شده
  • کدو له شده
  • سیب زمینی له شده
  • برنج و بلغور جو
  • کلوچه
  • نان تست
  • نان معمولی
  • چوب شور (بیسکوییت نمکی)

بیشتر بخوانید: اسهال خونی چیست؟ + انواع اسهال خونی و درمان

نحوه درمان اسهال بچه ها

معمولا راه هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها، می توان کودک را در خانه درمان کرد. مهم ترین نکته استفاده از مایعات برای برای جلوگیری از کاهش آب بدن کودک است.

اقداماتی که باید انجام دهید

استراحت کردن، اولین قدم برای درمان اسهال بچه ها است. سعی کنید مایعات زیادی مانند آب کدو به کودک بدهید. اگر نوزاد شیرخوار شما دچار اسهال شد، به شیردادن ادامه دهید. اگر مریضی ادامه پیدا کرد، غذا های کوچک له شده به او بدهید (البته در صورتی که بالای 6 ماه سن دارد). اگر می خواهید از غذاهای جامد به او بدهید، آب را همراه این غذاها به او بخورانید. دارو هایی مثل پاراستامول برای کاهش علائم و درد مفید هستند. قبل از دادن هر گونه قرص یا دارو به کودک باید با دکتر خود مشورت کنید.

اقداماتی که باید از آن ها پرهیز کنید

بچه ها باید از نوشیدن نوشابه های گازدار، در زمانی که اسهال دارند، خودداری نمایند. مصرف این نوع نوشیدنی ها باعث و خیم شدن شرایط اسهال کودک می گردد. کودک را با شیر تغذیه کنید. برای درمان اسهال بچه ها زیر 16 سال، از داروی آسپرین بهره ببرید.

درمان اسهال بچه ها با رژیم BRAT

اگر اسهال بیش از یک بار در هر چهار ساعت اتفاق می افتد، مصرف مایعات و رژیم BRAT (موز، برنج، سیب زمینی، نان تست) را دنبال کنید. این مواد غذا هایی هستند که به راحتی قابل هضم اند و به تسریع بهبودی یاری می نمایند. اگر در عرض 24 ساعت هیچ تغییری در شرایط درمان اسهال رخ ندهد، با پزشک خود مشورت کنید. از مصرف چربی ها، حداقل برای چند روز اجتناب کنید. چربی ها مدت بیشتری لازم دارند که در روده بمانند تا هضم شوند. در حالی که مصرف آن ها مضر نیست، این هضم نشدن غذا، به تحریک حرکات روده منجر می گردد.

درمان اسهال بچه ها با دارو

  • دارو معمولا مورد احتیاج نیست. دارو ها به طور معمول برای جلوگیری از اسهال به بچه ها زیر 12 سال داده نمی گردد. به دلیل عوارض جدی ناشی از مصرف، بچه ها آسیب می بینند. با این حال، می توانید پاراستامول یا ایبوپروفن را برای تسکین دمای بالا (تب) یا سردرد بهره ببرید.
  • اگر علائم شدید باشد، یا چندین روز ادامه پیدا کند، ممکن است پزشک نمونه ای از اسهال را درخواست کند. این نمونه به آزمایشگاه فرستاده می گردد تا به آنالیز میکروب های آلوده (باکتری ها، انگل ها و ...) بپردازد. گاهی اوقات به علت عفونت، آنتی بیوتیک یا درمان های دیگر مورد احتیاج است. دارو هایی مانند ملین یا آنتی بیوتیک می تواند به اسهال در بچه ها و بزرگسالان منجر گردد.
  • برای اسهال خفیف ناشی از دارو، کودک خود را هیدراته نموده و مایعات زیادی به او بدهید. اگر یک دوره آنتی بیوتیک باعث اسهال کودک شما گردد، مصرف دارو را ادامه دهید و با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک ممکن است کاهش دوز دارویی، تغییر رژیم غذایی، اضافه کردن یک پروبیوتیک یا تغییر آنتی بیوتیک های مختلف را توصیه کند.

بیشتر بخوانید: قرص ضد اسهال لوپرامید (نکات، عوارض و تداخل دارویی)

اسهال و استفراغ در بچه ها چقدر داوم دارد؟

اسهال در بزرگسالان و بچه ها، بین 5 تا 7 روز، به طول خواهد انجامید. استفراغ نیز بین یک تا دو روز. اگر شرایط زیر را دارید حتما باید به دکتر مراجعه کنید:

  • اگر سن فرزند شما کمتر از 12 ماه باشد و دچار اسهال و استفراغ شده باشد.
  • اسهال سیاه یا خونی
  • داشتن بیش از 5 بار در روز اسهال و 3 بار در روز استفراغ
  • در صورت داشتن دلپیچه همراه با اسهال

بیشتر بدانید: علت اسهال نوزادان چیست؟

اشتباه رایج برای درمان اسهال بچه ها

1. عدم مصرف مایعات به اندازه کافی

راه حل غلط: تا ساعت ها بعد از اسهال و استفراغ کودک، به او مایعات ندهید.

راه حل درست: اگر کودک همچنان در سن شیرخوارگی است، تا جای ممکن، به وی شیر بدهید. در شیر مادر موادی وجود دارد که برای از بین بردن میکروب های به وجود آورنده اسهال، بسیار مفید هستند. سعی کنید فرزند خود را برای نوشیدن یک باره مایعات به مقدار زیاد، اجبار نکنید. این عمل باعث تشدید استفراغ خواهد شد. شما باید هر 15 دقیقه، به اندازه یک استکان چای خوری، به فرزند خود آب یا مایعات بدهید. این عمل در بچه ها کم سن، باید هر 10 تا 20 دقیقه یک بار انجام گردد.

2. تغذیه کودک با مایعات، برای مدتی طولانی

راه حل غلط: به دلیل ترس از به وجود آمدن دوباره دلپیچه در کودک، او را تنها مجبور به مصرف مایعات کنید.

راه حل درست: اگر چه که استفاده زود هنگام از مواد غذایی خام و سفت برای کودک مناسب نیست، اما باید بدانید که کودک هر چه زودتر به روال عادی غذا خوردن وارد گردد، زودتر بهبود می یابد. در اولین یا دومین روز بیماری اسهال کودک، به او غذا های نشاسته دار مانند موز له شده، برنج، سیبزمینی، پاستا و نان سخاری بدهید. همچنین تغذیه کودک با مقدار کمی پروتئین گزینه خوبی است؛ موادی مانند ماهی سفید و گوشت مرغ. از تغذیه کودک با غذا های پر چرب و تند، به شدت پرهیز کنید.

3. استفاده از دارو بدون مشورت با پزشک

راه حل غلط: برای درمان اسهال بچه ها، بدون تجویز دکتر دارو خریداری کنید.

راه حل درست: باید بدانید که به تنهایی نباید برای خرید دارو اقدام کنید، مگر آنکه دکتر متخصص اطفال آن دارو را تجویز کند. استفاده از دارو بدون تایید پزشک، باعث بروز عوارض جانبی خواهد شد. دارو هایی مانند کائوپکتات و ایمودیوم، برای بزرگسالان مناسب است و اگر از آن ها، برای درمان اسهال و استفراغ بچه ها زیر 6 سال استفاده گردد، آسیب های جبران ناپذیری به کودک وارد خواهد شد. اگر نمی خواهید از مایعات برای درمان اسهال بهره ببرید، می توانید ماست مصرف کنید، چراکه در این ماده غذایی اسیدوفیلوس وجود دارد. اسیدوفیلوس یک نوع باکتری مفید برای سیستم گوارش بدن انسان است.

4. استفاده از لبنیات و شکر بیش از حد در تغذیه کودک

راه حل غلط: میزان مصرف مایعات کودک کمتر شده و شما می خواهید آن را با دادن شربت و شیر گاو جبران کنید.

راه حل درست: از آنجایی کودک دچار اسهال شده است، از وجود قند شیر یا لاکتوز بیش از حد رنج می برد. باید قند شیر را از تغذیه او حذف کنید. لاکتوز باعث تحریک لایه های معده، نفخ معده و گرفتگی عضلات می گردد. پس اگر کودک شما از مواد غذایی جامد استفاده می نماید، از دادن شیر گاو و پنیر به او خودداری کنید. همچنین از مایعات قندی مانند شربت میوه، نوشابه گازدار و نوشابه های انرژی زا برای تغذیه کودک استفاده نکنید. این مواد دارای فروکتوز یا قند میوه هستند که باعث تحریک معده و تشدید اسهال می شوند.

موقعیت های اورژانسی اسهال در بچه ها

در موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • بدن کودک خیلی ضعیف است.
  • احساس گیجی و یا سرگیجه برای کودک ایجاد شده است.
  • استفراغ همراه با خونریزی بوده، سبز رنگ یا مایع زرد است.
  • کودک نمی تواند مایعات را نگه دارد و استفراغ می نماید.
  • کودک دارای مدفوع خونی است.
  • کودک بیش از چهار دفع اسهال در هشت ساعت داشته و به اندازه کافی مایعات مصرف نمی نماید.
  • کودک دارای یک سیستم ایمنی ضعیف است.
  • درد معده کودک بیش از دو ساعت است.
  • نوزاد طی 6 ساعت و کودک طی 12 ساعت گذشته دفع ادرار نداشته است.

بیشتر بخوانید: روش های درمان اسهال نوزادان

منابع علمی: livingandloving.co.za , whattoexpect , news-medical , webmd

منبع: setare.com
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1630

به "درمان اسهال بچه ها با روش های پزشکی و خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان اسهال بچه ها با روش های پزشکی و خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید