19 خوراکی که شما را گرسنه تر می نمایند

به گزارش کد الکترونیک، این روزها که وقت زیادی را در خانه می گذارنیم، بیشتر به سراغ خوراکی های مختلف می رویم که در آشپزخانه به ما چشمک می زنند. گاهی اوقات خوردن یک غذا یا خوراکی لذیذ می تواند باعث گردد برای مدتی مسائل اطرافمان را فراموش کنیم. خوردن خوراکی های سالم و مقوی ایرادی ندارد، اما باید حواستان باشد که برخی از خوراکی ها باعث می شوند بیشتر احساس گرسنگی کنید. طبیعی است که خوردن چنین مواد غذایی اضافه وزن و چاقی را در پی دارند . بنابراین باید دور این خوراکی ها را خط بکشید و به جای آن ها خوراکی های سیرکننده و فیبر دار بخورید. در این مقاله از خبرنگاران مگ قرار است شما را با 19 ماده غذایی آشنا کنیم که منجر به گرسنگی بیشتر می شوند. تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

19 خوراکی که شما را گرسنه تر می نمایند

1. پنیر

پنیر یکی از مواد غذایی است که بیشتر ایرانی ها در وعده صبحانه مصرف می نمایند. خوب است بدانید که خوردن پنیر باعث می گردد بیشتر احساس گرسنگی کنید. علاوه بر این برخی از تحقیقات نشان می دهند که پنیر مضرات دیگری برای سلامتی بدن دارد و ممکن است باعث جوش و آکنه گردد.

بنابراین سعی کنید مصرف پنیر را به مرور قطع کنید و به جای آن خوراکی های سالم دیگر را در وعده صبحانه بخورید؛ به طور مثال نان تست سبوس دار و تخم مرغ بخورید. در مقاله زیر به معرفی گزینه های سالم و ناسالم برای صبحانه پرداخته ایم. پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را بخوانید.

2. آب میوه

شاید پیش خودتان فکر کنید که آب میوه یک نوشیدنی سالم است؛ اما واقعیت این است که بر خلاف باور عموم طی فرآیند تهیه آب میوه مواد مغذی سیرنماینده میوه ها مانند فیبر گرفته می گردد. آب میوه ها حاوی قند و کالری زیادی هستند و منجر به افزایش سطح قند خون و در نتیجه گرسنگی بیشتر می شوند.

مطالعات به این نتیجه رسیده اند که کالری موجود در آب میوه ها بر خلاف کالری مواد غذایی شما را سیر نمی نمایند. بنابراین برای برطرف تشنگی و هیدراته کردن بدن خود آب (و نه آب میوه) بنوشید. بعلاوه برای دریافت فیبر از خوردن میوه و سبزیجات غفلت نکنید.

3 . ماست کم چرب

همه ما ماست را یک ماده غذایی بسیار سالم می دانیم، اما لازم است بدانید که سالم بودن ماست به نوع آن بستگی دارد. ماست میوه ای و ماست کم چرب کربوهیدرات زیاد اما چربی کمی دارند. این موضوع باعث می گردد بعد از خوردن چنین ماست هایی بیشتر احساس گرسنگی کنید.

به جای ماست کم چرب که در آن نبود چربی با قند جبران شده است، ماست یونانی بدون طعم بخورید که دو برابر پروتئین دارد. می توانید ماست را به همراه میوه هایی مانند هلو، توت فرنگی و بلوبری، بعلاوه مغزها و دانه هایی مثل تخم آفتا ب گردان و بادام میل کنید تا هم خوشمزه تر شوند و هم فیبر و آنتی اکسیدان بیشتری دریافت کنید.

4. سفیده تخم مرغ

شاید بعد از خوردن املت درست شده با سفیده تخم مرغ در وعده صبحانه احساس گرسنگی کنید. این موضوع علتی دارد. سفیده تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین به تعداد می رود، اما در زرده تخم مرغ میزان زیادی چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارد. یک آنالیز در سال 2010 به این نتیجه رسید که چربی اشباع شده که در زرده تخم مرغ وجود دارد، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سکته را افزایش نمی دهد.

چربی اشباع شده زرده تخم مرغ نه تنها باعث می گردد احساس سیری کنید، بلکه برای فراوری هورمون ها و جذب برخی از ویتامین ها و مواد معدنی در بدن لازم است. ویتامین A برای پوست و سیستم ایمنی بدن، ویتامین های B برای تأمین انرژی و کولین هم برای سلامت مغز و عضلات عالی است.

5 . سس سالاد بدون چربی

زمانی که مواد غذایی بدون چربی را خریداری می کنید، فکر می کنید انتخاب خوبی نموده اید، اما خوب است بدانید که فراورینمایندگان به سس سالاد بدون چربی نمک و شکر زیادی اضافه می نمایند تا طعم خوبی بگیرد. بعد از استفاده از این نوع سس سالاد، نمک و شکر موجود در آن باعث می گردد احساس گرسنگی کنید. طبیعی است که این موضوع شما را از اندام ایدئال و شکم صاف و تخت دور می نماید.

6. مواد غذایی با برچسب سالم

خیلی از افراد وقتی می بینند که یک خوراکی برچسب سالم دارد، برای خرید آن ترغیب می شوند. اما باید دقت کنید هر محصولی که روی آن عبارت سالم نوشته شده، واقعا سالم نیست. برترین کار این است که قبل از خرید هر ماده غذایی، برچسب ارزش غذایی آن را آنالیز کنید.

7. شکر

اعتیاد به شکر این روزها بسیار رایج شده است و یکی از علل مسائل سلامتی به تعداد می رود. شیرین نماینده های تصفیه شده و فرآوری شده نه تنها بدن را تغذیه ننموده و شما را سیر نمی نمایند، بلکه باعث می شوند پرخوری کنید. البته خوردن منابع طبیعی قند مانند میوه ها ایرادی ندارد. به جای شکلات، آبنبات، کیک، شیرینی و آب میوه سعی کنید میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

8. سس کچاپ

قبل از اینکه سس کچاپ را روی پیتزا، ماکارانی یا سیب زمینی سرخ نموده بریزید، به این فکر کنید که این سس می تواند باعث گردد بیشتر احساس گرسنگی کنید.

این موضوع سوخت وساز بدن را مختل می نماید و سرعت فراوری لپتین را کاهش می دهد. لپتین باعث می گردد احساس سیری کنید. در نتیجه هیچ پیغام سیری به مغز فرستاده نمی گردد. این موضوع پرخوری را در پی دارد.

9. مافین

بعد از خوردن مافین احساس گرسنگی می کنید؟ این موضوع کاملا طبیعی است. مافین سرشار از کالری است، اما تقریبا کل آن از شکر تشکیل شده است. شکر به سرعت هضم و جذب می گردد و باعث می گردد گرسنه تر شوید .

10. غلات صبحانه شیرین

بیشتر غلات صبحانه های شیرین پروتئین و فیبر ندارند. دو ماده مغذی ذکر شده برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون در صبح و پیشگیری از گرسنگی در میانه صبح ضروری هستند. خوردن غلات صبحانه شیرین به همراه شیر بدون چربی منجر به افزایش احساس گرسنگی می گردد.

هنگام خرید غلات صبحانه محصولی را بخرید که بیشتر از 5 گرم فیبر دارد و حاوی پروتئین و چربی است. اگر می خواهید غلات صبحانه رژیمی و کم کالری بخرید، حواستان باشد قند و کالری آن خیلی کم نباشد، چون چنین محصولی فیبر و پروتئین کمی دارد.

11. غلات تصفیه شده

مواد غذایی سبوس دار غنی از فیبر باعث می شوند برای مدت زمان طولانی احساس سیری کنید که این موضوع در پیشگیری از پرخوری مفید است، اما فیبر غلات تصفیه شده گرفته می گردد که این موضوع باعث می گردد بیشتر احساس گرسنگی کنید. بنابراین از مصرف غلات تصفیه شده خودداری کنید و به جای آن ها غلات سبوس دار بخورید.

12. میان وعده های شور

میان وعده های شور مثل چوب شور حاوی میزان زیادی سدیم هستند و معمولا فیبر و پروتئین ندارند . نمک زیاد موجود در این خوراکی ها بدن را کم آب می نماید. با خوردن چنین خوراکی هایی احساس تشنگی می کنید، اما به جای اینکه آب بنوشید، به اشتباه غذا و خوراکی می خورید.

نبود پروتئین و فیبر در خوراکی های شور به این معنی است که سرشار از کربوهیدرات هستند. این موضوع منجر به افزایش سطح قند خون می گردد.

اسکن های مغزی نشان می دهند که سدیم دوپامین را تحریک می نماید. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی بوده که با احساس لذت در ارتباط است. این یعنی هر چه نمک بیشتری مصرف کنید، بیشتر هوس خوردن آن را می کنید.

13. شیرین نماینده های مصنوعی

باید دور شیرین نماینده های مصنوعی را به طور کامل خط بکشید، چون یکی از بدترین ترکیباتی هستند که باعث احساس گرسنگی می شوند. حواستان باشد محصولاتی که روی آن ها بدون قند نوشته شده، گزینه های سالمی نیستند. همواره قبل از خرید خوراکی ها برچسب ارزش غذایی آن ها را آنالیز کنید تا متوجه شوید شیرین نماینده مصنوعی دارد یا نه.

توجه کنید که شیرین نماینده های مصنوعی نه تنها باعث می شوند بیشتر احساس گرسنگی کنید، بلکه منجر به درد و ناراحتی شکم هم می شوند. برای همین گفتیم که باید از مصرف آن ها خودداری کنید.

14. آدامس

بسیاری از افرادی که رژیم می گیرند، آدامس می جوند تا حواسشان از غذا خوردن پرت گردد. اما این کار همواره جواب نمی دهد. عمل جویدن آدامس باعث می گردد بدن به این نتیجه برسد که وقت غذا خوردن نزدیک است و به همین علت مایع های گوارشی را آماده کند. در این شرایط زمانی که بدن هیچ غذایی دریافت نکند، دچار معده درد و گرسنگی بیشتر می شوید.

15. مواد غذایی حاوی فیبر کم

بسیاری از مواد غذایی که باعث می شوند بلافاصله بعد از خوردن آن ها گرسنه شوید، به شدت فرآوری شده و تصفیه شده هستند و فیبر ندارد. فیبر یک ماده غذایی است که جذب مواد غذایی را از معده به جریان خون کاهش می دهد. زمانی که مواد غذایی فیبر کمی دارند یا فیبر ندارند، به سرعت از معده به خون منتقل می شوند که این موضوع افزایش انسولین خون را در پی دارد.

انسولین برای آغاز فرآیند گوارش ترشح می گردد و قند را از خون خارج می نماید. قند اگر در خون بماند، خطرناک است. خوردن مواد غذایی که سرعت واکنش انسولین را افزایش می دهند، باعث می شوند در بلندمدت بیشتر احساس گرسنگی کنید.

16. اسموتی میوه

اسموتی میوه ای آماده هیچ پروتئین یا سبزیجاتی ندارد و حاوی فروکتوز است. این موضوع منجر به افزایش و بعد کاهش قند خون می گردد. علاوه بر این کالری اسموتی میوه معمولا آن قدر کم است که شما را سیر نمی نماید. این موضوع باعث می گردد برای اینکه سیر شوید، سراغ غذای بیشتری بروید.

17 . فست فود

درباره مضرات فست فودها حتما زیاد شنیده اید . اگر در مصرف فست فودها زیاده روی کنید، چربی شکم و وزنتان افزایش پیدا می نماید. فست فودها به شدت فرآوری شده هستند و میزان زیادی مواد نگهدارنده، چربی ترانس و نمک دارند. مواد نگهدارنده و چربی ترانس توانایی معده را برای برقراری ارتباط با مغز مختل می نمایند.

این موضوع باعث می گردد هورمون ها و انتقال دهنده سیری در مغز فراوری نشوند و در نتیجه مغز توانایی خود برای تشخیص اینکه سیر هستید، از دست بدهد. این موضوع باعث می گردد گرسنه تر شوید. نمک موجود در فست فود باعث احتباس آب در بدن و نفخ می گردد و بدن را کم آب می نماید. در این شرایط فکر می کنیم گرسنه هستیم، در صورتی که تشنه ایم.

18. دونات

دونات یک خوراکی خوشمزه است که هواداران زیادی دارد، اما متأسفانه برای سلامتی بدن خوب نیست. حتی دونات گیاهی که به نظر سالم می آید، در روغن زیاد سرخ شده و حاوی شکر زیادی است. این موضوع باعث می گردد بعد از خوردن دونات گرسنه تر شویم. دونات که حاوی میزان زیادی شکر است، به شکر تجزیه شده و باعث می گردد انسولین بیشتری در بدن ترشح گردد.

زمانی که انسولین زیادی در بدن است، قند وارد سلول ها می گردد. در این شرایط هیچ قندی به خون راه پیدا نمی نماید. نتیجه این موضوع کاهش سطح قند خون است که باعث گرسنه تر شدن شما می گردد.

19. نان و برنج سفید

نان سفید هیچ فیبر یا ماده مغذی ندارد که بتواند مانند غلات غنی شده شما را سیر نگه دارد. به جای نان سفید، نان سبوس دار بخورید. برنج سفید هم ابتدا باعث بالا رفتن و بعد پایین آمدن قند خون می گردد که این موضوع گرسنگی دوباره را در پی دارد. به جای مصرف برنج سفید، برنج قهوه ای بخورید.

کلام آخر

برخی از مواد غذایی قند زیاد و کالری کمی دارند و باعث می شوند بلافاصله بعد از خوردن آن ها گرسنه تر شوید. اگر مدام چنین مواد غذایی را بخورید، طبیعی است که دچار اضافه وزن و افزایش چربی بدن می شوید. از جمله این خوراکی ها می توانیم دونات، فست فود ها، اسموتی میوه، مواد غذایی حاوی فیبر کم، آدامس، شیرین نماینده های مصنوعی و… را نام ببریم . از مصرف مواد غذایی ذکر شده پرهیز کنید و به جای آن ها خوراکی های فیبردار بخورید .

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت کد الکترونیک مگ را بخوانید.

منبع: eat this

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1900

به "19 خوراکی که شما را گرسنه تر می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 خوراکی که شما را گرسنه تر می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید