بدترین مواد غذایی و نوشیدنی ها برای مردان بالای 40 سال

به گزارش کد الکترونیک، هرچه سنتان بیشتر گردد، دیگر نمی توانید مثل قبل هر خوراکی که دوست دارید را بخورید، چون با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری های مختلف از جمله فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و کلسترول بالا افزایش پیدا می نماید. رژیم غذایی مردان بالای 40 سال نقش بسزایی در کم کردن خطر ابتلا به این بیماری ها دارد. در این مقاله از خبرنگاران مگ تصمیم داریم 20 ماده غذایی را معرفی کنیم که مردان بالای 40 سال باید برای حفظ سلامتی خود از خوردن آن ها اجتناب نمایند. گاهی اوقات قطع مصرف کامل این خوراکی ها امکان پذیر نیست. بنابراین تا جایی که می توانید مصرف آن ها را به حداقل برسانید. مصرف گه گاه این خوراکی ها اشکالی ندارد. مشکل اصلی، مصرف منظم آن ها است . تا سرانجام مقاله در کنار ما بمانید.

بدترین مواد غذایی و نوشیدنی ها برای مردان بالای 40 سال

1. کیک و بیسکوییت

خوردن این خوراکی های شیرین همواره وسوسه برانگیز است، اما اگر هر روز این مواد غذایی را بخورید، در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلف قرار می گیرید. کیک و بیسکوییت کالری بالایی دارند و حاوی مواد مغذی چندان زیادی نیستند. اگر همواره خوراکی هایی بخورید که کالری زیاد و مواد مغذی کمی دارند، دچار اضافه وزن می شوید.

این موضوع برای مردان بالای 40 سال خطرناک است، چون باعث عوارض و بیماری های زیادی می گردد. اگر به خوردن این خوراکی ها علاقه زیادی دارید، می توانید هر از گاهی مقدار کمی از آن ها را بخورید.

2. نوشیدنی های شیرین

به یاد داشته باشید که نوشیدنی های شیرین به اندازه کیک و شیرینی حاوی کالری غیرضروری و قند زیاد هستند. نوشیدن منظم نوشابه، آیس تی شیرین و لیموناد باعث می گردد قند مصرفی افزایش پیدا کند که این موضوع باعث اضافه وزن و در نتیجه مسائل دیگر می گردد.

3. غذاهای سرخ کردنی

غذاهای سرخ کردنی بسیار خوشمزه هستند و هیچ کس نمی تواند این موضوع را انکار کند. اما اگر مردان بالای 40 سال مقدار زیادی غذاهای سرخ کردنی بخورند، دچار اضافه وزن و مسائل قلبی می شوند.

بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ ومیر است. بنابراین باید از خوردن هر ماده غذایی که خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد، خودداری کنید. بر اساس مطالعات، مصرف غذاهای سرخ کردنی با افزایش خطر بیماری قلبی، اضافه وزن و دیابت نوع 2 در ارتباط است.

4. گوشت فرآوری شده

سوسیس، بیکن و سایر گوشت های فرآوری شده حاوی چربی های اشباع شده هستند که سرخرگ را مسدود می نمایند. این نوع چربی می تواند سطح کلسترول بد (LDL) را افزایش دهد. گوشت فرآوری شده نه تنها برای مردان بالای 40 سال، بلکه برای همه افراد مضر است؛ بنابراین از مصرف آن خودداری کنید.

5. شیرین نماینده های مصنوعی

شیرین نماینده های مصنوعی کالری مصرفی شما را افزایش نمی دهند، با این حال می توانند هوس شما به مصرف شیرینی جات را افزایش دهند. تحقیقات نشان می دهند که شیرین نماینده های مصنوعی مثل آسپارتام و سوکرالوز می توانند منجر به افزایش وزن، دیابت و سایر بیماری ها گردد. اگر در حال پخت کیک و شیرینی هستید، برای شیرین کردن آن ها به جای شکر و سیرین نماینده های مصنوعی، از عسل خام بهره ببرید.

6. مارگارین

مارگارین حاوی چربی های اشباع شده و چربی های فرآوری شده است که باعث مسدود شدن سرخرگ می شوند. بسیاری از تولیدنمایندگان مارگارین، از ماده ای به نام پروپیلن گلیکول استفاده می نمایند. تحقیقات نشان داده اند که این ترکیب مصنوعی سطح کلسترول خون را افزایش می دهد و باعث اضافه وزن می گردد. سعی کنید به جای مارگارین، از روغن زیتون فوق بکر و روغن نارگیل بهره ببرید.

7. رنگ خوراکی

رنگ های خوراکی مصنوعی که از آن ها در بسیاری از محصولات پخته، آبنبات ها و سایر مواد غذایی فرآوری شده استفاده می گردد، می توانند سلامتی بدن شما را به طور جدی به خطر بیندازند.

رنگ های خوراکی ممکن است حاوی ترکیبات سرطان زا باشند. اگر می خواهید به خوراکی هایی که درست نموده اید رنگ دهید، به جای رنگ های مصنوعی به دنبال استفاده از رنگ های طبیعی مثل آب لبو یا پاپریکا بهره ببرید.

8. آب میوه

اگر سنتان بالای 40 سال است و در حال کوشش برای کاهش وزن هستید، از نوشیدن آب میوه خودداری کنید. آب میوه فروکتوز دارد که با چربی شکم در ارتباط است. چربی شکم منجر به بیماری قلبی، دیابت و سایر بیماری های متابولیک می گردد. متخصصان تغذیه توصیه می نمایند به جای آب میوه، خود میوه را بخورید.

9. پاستای سفید

غلات تصفیه شده فیبر و سایر مغذی خود را از دست می دهند. غلات تصفیه شده و فرآوری شده شاخص گلیسمی بالایی دارند که این موضوع باعث می گردد سطح قند خونتان بیشتر گردد و به سرعت افت پیدا کند. مصرف زیاد این خوراکی های تصفیه شده می تواند منجر به بیماری های متابولیک مثل دیابت و چاقی مفرط گردد. بهترین کار برای اجتناب از این عوارض جانبی این است که پاستای سفید نخورید.

10. نان سفید

نان سفید هم مانند پاستای سفید مضراتی برای سلامتی بدن دارد. برای اینکه فیبر لازم بدن را در طول روز دریافت نموده و بدن خود را با مواد مغذی تغذیه کنید، نان سفید نخورید. به جای نان سفید، نان سبوس دار بخورید.

11. محصولات لبنی فاقد چربی

شاید فکر کنید که محصولات فاقد چربی نسبت به محصولات دیگر سالم تر هستند. اما باید بدانید که تولیدنمایندگان برای جبران کمبود چربی در محصولات لبنی بدون چربی مانند پنیر، پنیر خامه ای و پنیر کاتیج از قند استفاده می نمایند. حتما می دانید که قند مضرات زیادی برای بدن دارد. از جمله این مضرات می توانیم به بالا رفتن فشار خون، پوسیدگی دندان ها، ابتلا به دیابت و افزایش وزن اشاره کنیم.

12. ماست طعم دار

ماست طعم دار بر خلاف ماست یونانی که سرشار از پروتئین های سیرنماینده است و قند کمی دارد، حاوی قند اضافه شده زیادی است. اگر می خواهید به ماستی که می خورید طعم خوبی دهید، آن را با دانه چیا، شاهدانه، مغزها و میوه هایی مثل توت فرنگی و بلوبری مخلوط کنید تا هم از فیبر برخوردار شوید و هم سایر مواد مغذی موجود در آن ها را دریافت کنید.

13. فست فود

قبلا یک مقاله کامل را به مضرات فست فود اختصاص داده ایم. اگر آن مقاله را خوانده باشید، حتما می دانید که مصرف فست فود با خطراتی مثل مسائل تنفسی، جوش و آکنه، چاقی و اضافه وزن، بیماری های قلبی، پوکی استخوان و… در ارتباط است.

یک مطالعه که طی 15 سال بر روی 3 هزار نفر انجام شد نشان داد افرادی که بیش از دو بار در هفته فست فود می خوردند، نسبت به کسانی که فست فود نمی خوردند، دو برابر بیشتر در معرض مقاومت به انسولین قرار داشتند. مقاومت به انسولین، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابت را افزایش می دهد.

14. روغن سبزیجات

احتمالا شما هم درباره مضرات روغن سبزیجات شنیده اید. روغن سبزیجات مثل روغن دانه سویا یا روغن ذرت به شدت فرآوری شده هستند و چربی های چند غیراشباع و امگا 6 زیادی دارند. اگرچه مصرف متعادل مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 6 می تواند برای قلب مفید باشد، اما مصرف زیاد این خوراکی ها می تواند تأثیرات منفی داشته باشد. به جای روغن سبزیجات از روغن آووکادو یا روغن زیتون فوق بکر بهره ببرید.

15. نوشابه رژیمی

شیرین نماینده های مصنوعی فاقد کالری که در نوشیدنی های رژیمی وجود دارند، می توانند باعث شوند بیشتر هوس خوردن خوراکی های شیرین کنید. شیرین نماینده های مصنوعی 200 تا 600 برابر شیرین تر از قند واقعی هستند، که این موضوع می تواند به پانکراس برای ترشح انسولین سیگنال دهد .

16. نوشیدنی های انرژی زا

ممکن است با مصرف نوشیدنی های انرژی زا افزایش سطح انرژی را تجربه کنید. اما باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که این نوشیدنی ها حاوی شیرین نماینده های مضر هستند که برای دندان های شما حتی از شیرین نماینده های موجود در نوشابه هم ضرر بیشتری دارند.

17. مواد غذایی فاقد گلوتن

اگر به گلوتن حساسیت دارید یا دچار بیماری سلیاک هستید، نباید خوراکی های گلوتن دار بخورید. در غیر این صورت، خوردن مواد غذایی فاقد گلوتن ضرورتی ندارد. بیشتر غلات سبوس دار حاوی فیبر هستند.

فیبر مزایای زیادی برای سلامتی دارد که از جمله آن ها می توانیم به کنترل قند خون، تغذیه باکتری های خوب در روده، کاهش وزن، کاهش سطح کلسترول خون، کم کردن اشتها، کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 و… اشاره کنیم. بنابراین در صورتی که دچار بیماری نیستید، خودتان را از خوردن گلوتن محروم نکنید.

18. مافین و کاپ کیک های آماده

اینکه هر چند وقت یکبار از بیرون مافین و کاپ کیک بخرید ایرادی ندارد؛ اما اگر همواره این کار را بکنید، سلامتی تان به خطر میفتد. مافین بسته بندی شده حاوی قند اضافه شده و چربی است. کا پ کیک های آماده هم قند زیادی دارند و باعث می شوند دچار آکنه در ناحیه چانه و چین وچروک زودرس شوید. بنابراین مصرف آن ها را کم کنید.

19. سس سالاد بدون چربی

سس های سالاد بدون چربی یا کم چرب کمبود چربی را با قند، نمک و افزودنی های دیگر جبران می نمایند. به جای اینکه از بیرون سس آماده و ناسالم بخرید، خودتان با موادی مثل سرکه سیب و روغن زیتون یک سس لذیذ و سالم درست کنید.

سرکه سیب و روغن زیتون برای سلامتی بدن خواص زیادی دارند. سرکه سیب در از بین بردن باکتری های مضر، کاهش سطح قند خون، مدیریت دیابت، کاهش وزن و بهبود سلامت پوست مفید است. روغن زیتون حاوی چربی های تک غیراشباع سالم و مفید است که التهاب را کاهش می دهند و حتی ممکن است تأثیرات مفیدی بر روی ژن های مرتبط با سرطان داشته باشند.

از جمله دیگر فواید روغن زیتون می توانیم به جلوگیری از سکته، محافظت در برابر بیماری قلبی، مبارزه با بیماری آلزایمر، کاهش خطر دیابت نوع 2 و یاری به درمان آرتریت روماتوئید اشاره کنیم. روغن زیتون خواص ضدسرطانی و ضدالتهابی هم دارد. سس های آماده هیچ کدام از این خواص را ندارند. بنابراین آن ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

20. کمپوت میوه

اگر فکر می کنید که کمپوت میوه یک خوراکی سالم است، باید بگوییم که اشتباه می کنید. در حقیقت کمپوت میوه باعث افزایش چربی شکم می گردد. کمپوت میوه سرشار از شربت، طعم دهنده های مصنوعی و سایر مواد افزودنی مضر است.

کمپوت میوه غیرشیرین هم فاقد فیبر و ویتامین است و برای بدن فایده ندارد. به جای کمپوت میوه، خود میوه را بخورید. یک ظرف عظیم را پر از میوه های دلخواه اتان کنید و روی کانتر یا میز آشپزخانه بگذارید . هر زمان که هوس خوردن میان وعده کردید، یک میوه را انتخاب نموده و نوش جان کنید.

کلام آخر

هر چه سنمان بالاتر می رود، بدنمان آسیب پذیرتر می گردد؛ بنابراین باید به مواد غذایی که می خوریم، بیشتر توجه کنیم. مردان بالای 40 سال باید از خوردن برخی از خوراکی ها مثل آب میوه، کاپ کیک، مافین و روغن سبزیجات اجتناب نمایند، چون این خوراکی ها باعث بروز بیماری های خطرناک در آن ها می شوند. اگر نمی توانید خوراکی های ذکر شده در این مقاله را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید، میزان مصرف آن ها را کم کنید.

منبع: eat this

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1755

به "بدترین مواد غذایی و نوشیدنی ها برای مردان بالای 40 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدترین مواد غذایی و نوشیدنی ها برای مردان بالای 40 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید