دادگاه کانادا برای گلناز وکیلی چه تصمیمی گرفت؟ ، سرنوشت باورنکردنی دختر ایرانی

به گزارش کد الکترونیک، ماجرای زندگی گلناز وکیلی و بهشت گمشده در تورنتو خیلی عجیب است.

دادگاه کانادا برای گلناز وکیلی چه تصمیمی گرفت؟ ، سرنوشت باورنکردنی دختر ایرانی

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

وکیل جوان وارد منجلاب مسائل می شود و زندگی اش به کل تغییر می نماید. آرش میثاقی به گلناز می گوید که باید فرار کند و نقشه فرار گلناز را می ریزد.

گلناز به جمهوری شمال قبرس که تحت کنترل ترکیه است می رود. آن منطقه، که محصول حمله نظامی ترکیه به آن جزیره در سال 1974 است، تنها از طرف یک کشور یعنی ترکیه به رسمیت شناخته می شود و یکی از منزوی ترین نقاط دنیا از نظر سیاسی و اقتصادی به شمار می آید و مشمول تحریم های تجاری و ممنوعیت های مسافرتی است.

گلناز روزهایش را به نجات دادن سگ ها و گربه های ولگرد می گذراند و در گرمای مدیترانه ای آنجا، همگی با هم در اتاق کوچک او می خوابیدند و گاهی برای شام، یک قوطی کنسرو ماهی تون را با هم می خوردند. زندگی گلناز کاملا بهم ریخته بود و دیگر هیچ چیز مثل گذشته نبود.

ملاقات کارآگاه خصوصی با گلناز در شمال قبرس

با آنکه وکیلی همواره اصرار داشت که شوهرش نزد او نرود، مهدی انتها خود را به او رساند. او از چیزی که دید بهت زده شد: وکیلی 40 کیلو وزن از دست داده و چین و چروک های جدید و تارهای خاکستری در موهایش پیدا نموده بود.

انتها، در نوامبر 2016، تقریبا چهار سال پس از سوار شدن بر هواپیمای مونترال، گلناز دیگر استقامت خود را از دست داد. به یاری خانواده اش، یک کارآگاه خصوصی را در کانادا به استخدام در آورد و از او خواست که به شمال قبرس بیاید. کارآگاه در آنجا به مدت 11 ساعت با او درباره کلاهبرداری های وام مسکن مصاحبه کرد و سپس نوار ضبط شده آن مصاحبه را در اختیار پلیس Police تورنتو گذاشت. این درست همان چیزی بود که بازپرسان پفراینده به دنبالش بودند.

گلناز وکیلی به کانادا بازمی شود

گلناز وکیلی در مارچ 2017 با یاری پلیس تورنتو به کانادا برگشت. پلیس در فرودگاه منتظر گلناز بود و او صبح روز بعد، با دست بند وارد دادگاه شد، تا در جلسه رسیدگی به درخواست آزادی Freedom مشروط خود شرکت کند. آنجا، در سالن دادگاه، والدینش را دید که منتظر او بودند.

وکیلی از آن موقع به بعد، با بازپرسان همکاری نموده است. از شانس خوب میثاقی و وکیلی [Conveniently for Missaghi and for Vakili]، پلیس نتوانسته هیچ کدام از فایل های وکیلی یا کامپیوتر محل کار او را پیدا کند.

وکیلی در زندگی پنهانی خود صاحب فرزند می شود

با توجه به مخاطراتی که امنیت وکیلی را تهدید می نماید، او همچنان در اختفا به سر می برد و به قول یکی از قضات، مخفیانه زندگی می نماید.

او و مهدی اواخر سال گذشته صاحب یک فرزند پسر شدند. وکیلی انتها به دو اتهام خود اعتراف کرد: جعل اسناد در ارتباط با چندین ملک و کارشکنی در فرایند قضایی با شهادت دروغ در جلسه رسیدگی به مالکیت زمین ها.

ماری حنین وکیل گلناز می شود

وکالت گلناز وکیلی را ماری حنین به عهده گرفته و البته والدین اش در پرداخت هزینه های او یاری می نمایند. ماری حنین از وکلای سرشناس تورنتوست که وکالت سیاوش قمیشی را هم برعهده داشت و توانست رای برائت او را از دادگاه بگیرد.

وکیلی در فوریه 2018، همراه با وکیل خود ماری حنین، در ساختمان Old City برای شنیدن رای دادگاه حاضر می شود. وکیلی حالا 37 ساله است. او که پدر و شوهرش نیز در دادگاه حضور داشتند، در مقابل قاضی ایستاد و چنین گفت: به خاطر سهمی که در این مسائل داشتم و به خاطر تصمیم های نادرستی که گرفتم، واقعا متاسفم و نمی دانم… (اینجا وکیلی اشک هایش سرازیر شد) نمی دانم که آیا هیچ وقت خودم را خواهم بخشید یا نه.

در طول جلسه دادگاه، صدای گریه های گاه و بیگاه پسر نوزادش جریان دادگاه را متوقف می کرد. دادستان دنبال این بود که از قاضی حکم زندان Prison بگیرد، ولی حنین درخواست ارفاق داشت. او تاکید می کرد که تنها سهم اقتصادی خانم وکیلی در آن عملیات ها، دستمزد حقوقی اش بوده است و اینکه میثاقی حتی به او اجازه نمی داده است که کل دستمزدش را هم برای خود نگه دارد؛ ادعاهایی که در عملیات حسابداری قانونی صورت گرفته به دستور پلیس نیز تایید شده است.

سهم گلناز 12 هزار دلار بوده است

او در طول دو سال، تنها 12,000 دلار از کار خود برای آن گروه درآمد کسب نموده بود. قاضی دو سال منهای یک روز محکومیت مشروط برای او مشخص کرد، که شامل هشت ماه بازداشت در خانه بود. پلیس، عمدتا بر اساس اطلاعات دریافتی از وکیلی، میثاقی و ارلیک را به کلاهبرداری، توطئه برای اقدام به جرائم قابل تعقیب و همدستی پس از ارتکاب جرم، متهم ساخت. همچنین، میثاقی به جعل اسناد و ارلیک به پولشویی نیز متهم شدند.

بیگی ـ فردی که وانمود کرد مالک ساختمان شماره 7 خیابان High Point است ـ به جعل سند متهم شد. او ادعا می نماید که صرفا یکی از قربانیان میثاقی است.

برآورد می شود که اتهامات کلاهبرداری آنها، روی هم رفته، به 17 میلیون دلار برسد و دست کم شامل 12 ملک بشود.

اعضای گروه مارکز شکایات متعددی علیه میثاقی و شرکت های متعدد او به ثبت رسانده اند و میثاقی، این ادعاها را نادرست، گمراه نماینده و شرم آور خوانده است.

آنها همه تقصیرها را متوجه گلناز وکیلی دانسته اند و می گویند اگر خانم گلناز وکیلی در مقیاسی که شاکیان پفراینده مدعی هستند، مرتکب کلاهبرداری شده است، در اینصورت او و سایر متهمان نیز احتمالا قربانی او شده اند.

خبرنگار تورنتو لایف که این موضوع را دنبال نموده در گزارش خود می نویسد: من بارها درخواست کردم که با میثاقی و ارلیک صحبت کنم تا هر دو بتوانند داستان را از دیدگاه خودشان و با جزئیات بیشتری بازگو نمایند، ولی هیچ یک نپذیرفتند و در عوض، به وسیله وکلایشان، یک بیانیه بیگناهی کلی در اختیار گذاشتند.

انتظار می رود که دادگاه این پفراینده، 18 ماه بعد شروع شود. وکیلی در این دادگاه شهادت خواهد داد. واسکن یرتسیان، که سالها کوشش کرد تا در شماره 7 خیابان High Point خانه رویاهای خانواده اش را بسازد، تا سال گذشته نیز هر روز به این ملک سر می زد. این ملک از دور هنوز باشکوه و مجلل به نظر می رسد، ولی وقتی که نزدیکتر می روید، می بینید که اوضاع کاملا به هم ریخته ای دارد.

میثاقی با رنجرور مشکی و بنتلی طلایی

واسکن یک روز در اوائل سال گذشته، هنگام بازدید خود از ملک، متوجه شد که قفل روی دروازه را برداشته و با یک طناب کشی نارنجی رنگ جایگزین شده است. او میثاقی را دید که با رنجرور مشکی خود به سمت خانه شماره 7 خیابان آمد و سپس از دروازه گذشت و وارد ملک شد. یک کامیون یدک کش نیز به دنبال او داخل شد. میثاقی از اتومبیل خود پیاده شد و به طرف گاراژ چهار درب رفت. او یک بنتلی طلایی رنگ را بیرون آورد و آن را با یدک کش برد. در ماه جون سال جاری، ملک شماره 7 خیابان به قیمت 5 / 9 میلیون دلار فروخته شد.

نخستین وام دهنده قانونی، که یک گروه سندیکایی است، 4 / 3 میلیون دلار سهم خود را برداشت. قربانیان ادعایی میثاقی ـ که تعدادشان هم کم نیست ـ برای به دست آوردن 3 / 4 میلیون دلار به جامانده (پس از کسر اقتصادیاتها و دستمزدها) مشغول نبرد هستند. اگر اقدامات بعدی کانون وکلا را بتوان به عنوان یک نشانه به حساب آورد، میثاقی هنوز هم در بازی ملک فعال است.

قربانی تازه الف، میم

در جولای 2016، پروانه کار وکیل جوانی به نام راسیک مهتا، که فعالیت او بر حوزه املاک و مستغلات تمرکز دارد، به حالت تعلیق در آمد، تا زمانی که ادعای سوء مدیریت وجوه امانی علیه او، در آنچه یک ترفند پانزی محتمل توصیف شده است، انجام بپذیرد. کانون وکلا به یک موکل ارجاع داده است که وکیلی و مهتا هر دو با او کار نموده اند، و مخفف اسم او این است: الف، میم.

منبع: خبر فوری
انتشار: 22 فروردین 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 948

به "دادگاه کانادا برای گلناز وکیلی چه تصمیمی گرفت؟ ، سرنوشت باورنکردنی دختر ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دادگاه کانادا برای گلناز وکیلی چه تصمیمی گرفت؟ ، سرنوشت باورنکردنی دختر ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید