خورش ملاقورمه؛ غذای سنتی شمالی

به گزارش کد الکترونیک، خورش ملاقورمه شمالی یکی از غذا های محلی گیلان است که بدون گوشت تهیه می گردد و روش پخت بسیار ساده ای دارد. می توانید این خورش گیاهی و ساده را همراه نان یا برنج میل نمایید.

خورش ملاقورمه؛ غذای سنتی شمالی

خورش ملا قورمه شمالی با انار

مواد لازم برای 4 نفر

طرز تهیه

بادمجان ها را پوست گرفته و نگینی خرد کنید و حدود 1 - 2 ساعت در آب نمک خیس نموده تا مزه تلخ آن گرفته گردد و روغن کمتری برای سرخ شدن مصرف کند. سبزی ها را بشویید و آبکش کنید و سپس ساطوری نمایید. پیاز را خرد نموده در روغن تفت دهید سپس زردچوبه را اضافه کنید و هم بزنید.

بادمجان را آبکش نموده به پیاز اضافه نموده و تفت دهید. یک پیمانه از سبزی ساطوری شده اضافه نموده مخلوط کنید. گوجه فرنگی را نگینی خرد نموده یا رنده کنید و به تابه بیفزایید. انار ترش، نمک و فلفل را اضافه نموده و در تابه را بگذارید تا بادمجان کاملا بپزد و آب گوجه کشیده گردد.

خورش ملاقورمه با تخم مرغ

مواد لازم

طرز تهیه

بادمجان ها را نمک بزند و یک ساعت در ابکش بگذارید تا تلخی آن گرفته گردد سپس بشویید و خشک کنید و در روغن سرخ کنید و روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافه اش گرفته گردد. سیر را با کمی روغن تفت دهید سپس زردچوبه را اضافه نموده 1 دقیقه دیگر تفت دهید. سبزی را اضافه نموده 2 دقیقه دیگر تفت دهید.

پیازداغ، گوجه فرنگی، نمک، فلفل و مقداری آب را به تابه اضافه کنید و در تابه را بگذارید حدود 2 ساعت روی حرارت ملایم بپزد. در نیم ساعت آخر، بادمجان، چوب دارچین و آبغوره اضافه کنید و صبر کنید خورش جا بیفتد. تخم مرغ ها را روی مواد بشکنید و در ظرف را بگذارید و 2 دقیقه زمان بدهید تا تخم مرغ بپزد.

خورش ملاقورمه شمالی با رب گوجه فرنگی

مواد لازم

طرز تهیه

بادمجان را پوست کنده نگینی خرد کنید و در آبکش بریزید و رویشان نمک بپاشید و بعد از نیم ساعت بشویید و آبکش کنید. پیاز را نگینی خرد نموده با کمی روغن تفت دهید. بادمجان ها را به پیاز اضافه نموده تفت دهید. سبزی خشک را اضافه کنید و تفت دهید. گوجه را نگینی خرد نموده اضافه کنید. رب گوجه فرنگی و آبغوره را اضافه نموده و در ظرف را بگذارید با حرارت ملایم بپزد.

به گزارش وب گاه بیتوته، هنگام سرو می توانید کمی گردوی خورد شده روی خورش بپاشید. در صورت تمایل می توانید 2 عدد کدو سبز نگینی شده را هم با بادمجان تفت دهید.

نکات لازم برای تهیه خورش ملاقورمه شمالی

نسبت جعفری به نعنا باید 2 به 1 باشد.

به جای انار می توانید آبغوره بیشتری به خورش اضافه کنید.

در انتخاب پخت می توانید 2عدد تخم مرغ رویش بشکنید و بگذارید ببندد.

در صورت تمایل می توانید هنگام تفت دادن پیاز، 2 حبه سیر هم به مواد اضافه کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 25 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1402 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2388

به "خورش ملاقورمه؛ غذای سنتی شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورش ملاقورمه؛ غذای سنتی شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید