ترکیه به چه قیمتی میخواهد در شمال سوریه منطقه حائل ایجاد کند؟

به گزارش کد الکترونیک، ورود نیروهای دولتی سوریه به مناطق شمال شرق این کشور برای مقابله با تجاوز نظامی ترکیه می تواند اوضاع را بطور اساسی تغییر دهد، و این سئوال را بوجود آورده که آیا آنکارا می تواند به اهدافش از شروع این عملیات دست یابد؟

ترکیه به چه قیمتی میخواهد در شمال سوریه منطقه حائل ایجاد کند؟

به گزارش گروه بین الملل کد الکترونیک، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، چاپ مسکو امروز نوشت: نظامیان ارتش ترکیه روز یکشنبه موفقیت خود در مناطق شمال شرق سوریه را تقویت نموده و کنترل بر بزرگراهی حدوداً در 30 کیلومتری از خطوط مرزی را به دست آوردند. این مسئله یک موفقیت سریع در عملیات نظامی منبع صلح بشمار می رود که هدف از آن نابودی شبه نظامیان کردی است که آنکارا آنها را تروریستی می نامد.

ولی روز گذشته وضعیت در مناطق درگیری تغییر کرد. رسانه های گروهی رسمی سوریه اعلام کردند که نیروهای دولتی به سمت مناطق شمالی این کشور در حرکت هستند تا تجاوز ترکیه به خاک سوریه را متوقف نمایند. بدین ترتیب ارتش سوریه به یاری شبه نظامیان کرد آمده است.

گفته می گردد توافق در این باره بین شبه نظامیان کرد و نمایندگان دمشق در پایگاه هوایی نظامی حمیمیم روسیه به دست آمده است. مقامات مسکو از قبل رسماً اعلام نموده بودند که درصدد دستیابی به توافق بین نمودهای ساکن مناطق شمال شرق و دولت سوریه برای کنترل اوضاع هستند. در روسیه نسبت به وخامت اوضاع در منطقه بعد از اقدام نظامی ترکیه، هشدار داده و بدون تردید به مقامات دمشق در برقراری کنترل اوضاع یاری خواهند کرد.

این در حالی است که کشورهای اروپایی نیز به عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه واکنش نشان داده و بسیاری از آنها ارسال سلاح به ترکیه را متوقف نموده اند. انتظار می رود که در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که امروز، دوشنبه برگزار می گردد تصمیم گیری هماهنگتری نسبت به این اقدام آنکارا اتخاذ گردد.

روسیه بطور علنی و از زبان شخص ولادیمیر پوتین اعلام نموده که مخالف حضور غیرقانونی نظامیان خارجی در سوریه است. رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با چند شبکه تلویزیونی عرب زبان تأکید نموده که سوریه باید از حضور نظامیان خارجی پاک گردد و این مسئله در خصوص همه کشورها صادق بوده و مسکو نیز حاضر است در صورت درخواست مقامات دمشق، نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج کند.

آنکارا نگران واکنش جامعه جهانی نبوده و اهداف مهم تری را در نظر گرفته است

ولی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه قصد ندارد تا عملیات نظامی در خاک سوریه را متوقف کند.

به عقیده کارشناسان، اردوغان اهداف مهم تری از نابودی شبه نظامیان کرد یا اشغال مناطق کردنشین در شمال سوریه را دارد. جامعه نمودهای این کشور بسیار بزرگ است و از بین بردن آن ممکن نیست. ضمن اینکه آمریکا، روسیه و ایران به آنکارا اجازه نمی دهند که دست به چنین اقدامی بزند و اردوغان هم به خوبی این مسئله را می داند.

یولیا کودریاشووا کارشناس ارشد مرکز امنیت یورو آتلانتیک در دانشگاه روابط بین الملل مسکو، یادآور شده که اردوغان می خواهد نه تنها یک منطقه حائل برای ممانعت از حملات احتمالی شبه نظامیان کرد به وجود آورد، بلکه می خواهد سطح وخامت اوضاع اجتماعی در ترکیه را نیز کاهش دهند.

وی اضافه کرد: برای تثبیت وضعیت مالی مطلوب در کشور احتیاج به بودجه اضافی است. ضمن اینکه صرف هزینه های مربوط به آن نگهداری از پناهجویان سوری مورد رضایت جامعه ترکیه قرار ندارد. علاوه بر این، در بازار کار مردم سوریه رقیب ترک ها بوده و این مسئله باعث افزایش سطح بیکاری در این کشور شده است و این مسئله نیز یک نکته منفی تلقی می گردد.

آمور حاجی یف مدیر مرکز مطالعات ترکیه مدرن نیز معتقد است که واکنش جامعه جهانی به عملیات نظامی ترکیه برای اردوغان غیر منتظره نبوده و به نقدها کشورهای اروپایی عادت نموده است. او به خوبی درک می نماید، مقامات اروپایی مایل نیستند تا بحران جدید مهاجرتی در اروپا بوجود آید. به همین دلیل فشار زیادی را بر آنکارا وارد نخواهند کرد. ضمن اینکه مواضع روسیه هم برای ترکیه جدید نیست. برخلاف آنکارا مقامات مسکو، بشار اسد را رئیس جمهوری قانونی سوریه می دانند و مخالف تحریم ها علیه دمشق هستند.

این کارشناس تاکید کردند که به رغم اختلاف در برخوردها، مواضع روسیه و ترکیه در بسیاری از جهات هم به یکدیگر نزدیک است. دو کشور بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید دارند.

مقامات آنکارا قصد ندارند تا مناطق کرد نشین در سوریه را اشغال نمایند. برای ترکیه ایجاد خودمختاری یا دولت کرد در مناطق شمال سوریه غیرقابل قبول است. منطقه حائل به وجود آمده در این مناطق حتی می تواند تحت کنترل دولت جدید سوریه قرار بگیرد که در نتیجه کوشش ها در چارچوب مذاکرات آستانه به وجود خواهد آمد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 605

به "ترکیه به چه قیمتی میخواهد در شمال سوریه منطقه حائل ایجاد کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه به چه قیمتی میخواهد در شمال سوریه منطقه حائل ایجاد کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید