بچه ها به چه ویتامینی احتیاج دارند

به گزارش کد الکترونیک، بچه ها به مواد غذایی مشابه بزرگسالان احتیاج دارند البته به اندازه کمتری. هرچه سن بچه ها بالاتر می رود این احتیاج بیشتر می گردد به خصوص در رابطه با کلسیم و ویتامین D. به دلیل تأثیری که در رشد و استحکام استخوان ها دارند.

بچه ها به چه ویتامینی احتیاج دارند

به گزارش ایرنا، بچه ها، در سنین رشد برای اینکه نمودار رشدی خوب و سالمی داشته باشند به انواع ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند. والدین باید بتوانند این مواد مغذی را در وعده های غذایی آن ها بگنجانند، اما در شرایط خاص ممکن است کودک برای رشد بهتر به مکمل ها نیاز داشته باشد. این مقاله به شما هر آنچه را که باید راجع به انواع ویتامین های مورد نیاز بچه ها بدانید آموزش می دهد:

بچه ها برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند

مقدار ویتامین و مواد معدنی که کودک نیاز دارد بسته به سن، جنس، مقدار و نمودار رشدی او فرق دارد. به گفته کارشناسان بهداشت بچه ها 2 تا 8 ساله روزانه 1000 کالری، 9 تا 13 ساله به 1400 تا 2600 کالری نیاز دارند البته این مقدار هم با توجه به سن و مقدار فعالیتشان تغییر می نماید.

سن بچه ها در مقدار دریافتی انواع ویتامین ها و مواد معنی فاکتوری تعیین نماینده است به این صورت که نوجوانان برای رشد به انواع مواد مغذی نیاز دارند در صورتی که بچه ها و خردسالان مقدار کم تری هم دریافت نمایند دچار مسئله ای نخواهند شد.

آیا وعده غذایی بچه ها باید متفاوت از بزرگسالان باشد؟

بچه ها به مواد غذایی مشابه بزرگسالان نیاز دارند البته به مقدار کمتری. هرچه سن بچه ها بالاتر می رود این نیاز بیشتر می گردد به خصوص در رابطه با کلسیم و ویتامین D. به علت تأثیری که در رشد و استحکام استخوان ها دارند.

البته به آهن، روی، کولین، ویتامین B؛ و A. برای رشد قسمت های مختلف مغز هم نیاز دارند؛ بنابراین اگرچه در ظاهر مقدار این مواد نسبت به بزرگسالان باید کمتر باشد، اما عامل مهمی در رشد کودک هستند و اگر هرکدام به مقدار لازم به بدن کودک نرسد، رشد او را دچار مشکل می نماید.

آیا بچه ها به مکمل های غذایی نیاز دارند؟

اگر رژیم غذایی کودک سالم و اصولی باشد به هیچ عنوان به مکمل های غذایی نیازی ندارد. با این حال نیاز های تغذیه ای از کودکی به کودک دیگر فرق دارد. مثلا برخی نوزادان از همان ابتدا باید ویتامین D. مصرف نمایند.

البته تأکید محققان بر این است که بچه ها بالای 1 سال با رعایت یک رژیم غذایی سالم تا آنجا که امکان دارد از مصرف مکمل ها خوددداری نمایند. بچه ها در یک رژیم سالم باید انواع میوه و سبزیجات، دانه های خوراکی، لبنیات و پروتئین را روزانه دریافت نمایند.

برخی بچه ها به مکمل های غذایی نیاز دارند

در مواردی خاص برخی بچه ها به مواد معدنی و ویتامین های اضافی نیاز دارند:

بچه های که پایه اصلی غذایی که در روز می خورند گیاهی (مواد غذایی حیوانی نمی خورند یا بسیار کم استفاده می نمایند) است ممکن از در معرض خطر کمبود کلسیم، آهن، روی، ویتامین B 12 و D. قرار بگیرند.

برخی والدین گیاه خوار هستند و به همین علت بچه ها آن ها نیز مجبورند از این قاعده پیروی نمایند، ولی باید در نظر داشت که رژیم غذایی برای بچه ها خطرناک است چرا که برخی ویتامین ها مثل ویتامین B. 12 تنها از غذا های حیوانی تأمین می گردد.

اگر به تغذیه کودک و مقدار ویتامین دریافتی آن ها توجه نگردد ممکن است باعث رشد غیر طبیعی و یا تأخیر در رشد کودک گردد.

بچه های که به بیماری سلیاک و یا التهاب روده مبتلا هستند در جذب چند ویتامین دچار مشکل می شوند به ویژه آهن و روی و ویتامین D.

بدن بچه های که کیست دارند نمی تواند چربی را جذب کند پس دچار کمبود ویتامین D، E، A؛ و K. هستند.

بچه های که مبتلا به سرطان هستند برای اینکه طی درمان دچار سوء تغذیه نشوند باید از مکمل های غذایی استفاده نمایند.

بدن به مقدار تعیین و مشخصی از ویتامین ها نیاز دارد

اگر کودک شما بدغذا است و یا خیلی کم غذا می خورد در جذب مواد مغذی و انواع ویتامین ها مشکل خواهد داشت. شما می توانید کمبود آن را با مکمل ها جبران کنید. البته این نکته را نباید فراموش کنید که برای استفاده از مکمل ها و بعلاوه تعیین مقدار مصرفی حتما به پزشک مراجعه کنید. به هنگام خرید هم دقت کنید این مکمل مخصصوص بچه ها باشد که دوز اضافی وارد بدن فرزندتان نگردد.

در مصرف ویتامین ها و مواد معدنی احتیاط کنید

اگر دوز مصرفی ویتامین مناسب سن کودک نباشد به احتمال قوی مسمومیت ایجاد می نماید. این نکته به خصوص در ویتامین های محلول در چربی مثل A، E، D، K. اثبات شده است. بهتر است که ویتامین ها را دور از دسترس بچه ها نگهداری نمایند به ویژه آن هایی که به شکل آب نبات و شربت در بازار موجود است.

چگونه از مقدار کافی مواد مغذی در بدن کودک اطمینان پیدا کنیم

اولین کاری که می توانید برای اطمینان از مقدار کافی مواد مغذی در بدن کودک انجام دهید این است که رژیم غذایی سالم برای او در نظر بگیرید و از انواع سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، پروتئین، چربی های سالم و... بهره ببرید.

با کمی صبر و حوصله و استفاده از هنر های بصری کودکتان را به خوردن سبزیجات تازه و میوه تشویق کنید. در مصرف تنقلات احتیاط کنید و میوه تازه و میان وعده های مقوی را جایگزین انواع کیک و بیسکویت و آب میوه صنعتی و... کنید. البته همانطور که در بالا اشاره شد اگر تمام کوشش خودتان را کردید، ولی همچنان کودک شما بدغذا بود از مکمل ها بهره ببرید.

هر چندماه یک بار به متخصصین تغذیه مراجعه کنید تا عادات غذایی فرزندتان مورد آنالیز قرار گیرد وپزشک نکات لازم را برای شما یادآور گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2269

به "بچه ها به چه ویتامینی احتیاج دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها به چه ویتامینی احتیاج دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید