بازنگری برنامه آموزشی 13 رشته علوم پزشکی خبرنگاران
به گزارش کد الکترونیک، دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی در سال 99 به بازنگری 13 برنامه آموزشی با مشارکت هیات های بورد پرداخته است.
به گزارش گروه دانشگاه کد الکترونیک، دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با ارائه گزارشی از عملکرد سال 1399، از اعتباربخشی و بازنگری رشته های مختلف علوم پزشکی اطلاع داد.
آنالیز تقاضای تاسیس رشته محل و توسعه رشته ها و ارزیابی رشته های فعال از جمله فعالیت های این دبیرخانه بوده است و در سال 99 رشته مقاطع مختلف از کاردانی تا دکتری در رشته های علوم پایه از جمله 3 رشته کاردانی، 42 کارشناسی، 86 کارشناسی ارشد و 76 دکتری تخصصی ارزیابی کارشناسی شده و به شورای گسترش و سایر مراجع ذیربط ارسال شدند.
ارزیابی شرایط اجرای برنامه های آموزشی دایر در دانشگاه ها جهت تمدید مجوز و فعالیت 5 رشته، ارزیابی گزارشات ارزیابی و موافقت با راه اندازی تعداد 33 رشته/ مقطع علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی و ارزشیابی و برنامه ریزی رشته محل های واحد های دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر اقدامات این دبیرخانه است.
23 جلسه کمیته تدوین آیین نامه و استاندارد های اعتباربخشی دوره های آموزشی رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به منظور اصلاح و اعمال پیشنهادات دریافتی از سوی کمیسیون ملی اعتبار بخشی، هیات های بورد و سایر صاحب نظران برگزار گردید.
کمیته اعتبار بخشی دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به تدوین راهنمای اخلاقی اعتبار بخشی رشته های علوم پایه پزشکی، تدوین راهنمای ارزیابی درونی و ارزشیابی بیرونی رشته های اعتبار بخشی علوم پایه، تدوین فرم های ارزیابی درونی در فرایند اعتبار بخشی رشته های علوم پایه پزشکی و نهایی سازی استاندارد های اعتبار بخشی رشته های علوم پایه پزشکی و ارسال برای تصویب در کمیسیون عالی اعتبار بخشی اقدام کرد.
بازنگری برنامه های آموزشی به عنوان یکی از اقدامات دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی است که در سال 99 به بازنگری 13 برنامه آموزشی با مشارکت هیات های بورد و ارسال به دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی اقدام شد. در همین زمینه 11 جلسه کمیته کارشناسی بازنگری برنامه های درسی برگزار گردید.
شرایط و چالش های رشته های مختلف مانند تکنولوژی اطاق عمل، میکروب شناسی مواد غذایی، سالمند شناسی و ژورنالیسم پزشکی، پرستاری، بهداشت باروری، هوشبری، و مقوله اهدای عضو با حضور دبیران بورد مربوطه و ارائه راه حل های لازم آنالیز شد.
برنامه ریزی برای تقویت آموزش مجازی، کاربرد تکنولوژی و ابزار های شبیه سازی و مباحث آینده پژوهی در بازنگری برنامه های آموزشی، انجام امور مربوط به 12 برنامه آموزشی به زبان انگلیسی، آنالیز برنامه های ارائه شده از سوی کمیته تطبیق برنامه های آموزشی بین المللی از دیگر فعالیت های دبیرخانه بود.
اخذ دیدگاه های انجمن های علمی در مورد ارتقا برنامه های آموزشی، آنالیز طرح های تحقیقاتی راجع به نگاشت و ارتقا شرایط رشته ها ارائه شده از سوی انجمن های علمی، بازنگری آئین نامه دوره تکمیلی آزمایشگاه و برنامه آموزشی این دوره، تهیه چک لیست مربوط به پروژه بازنگری برنامه های آموزشی مبتنی بر توانمند سازی در سه رشته پایلوت نیز انجام شد.
دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی در حوزه برگزاری آزمون نیز در طراحی و نهایی سازی سوالات توسط هیات های بورد در 84 رشته آزمون کارشناسی ارشد 1399 و 67 رشته آزمون کتبی دکتری تخصصی 1399 مشارکت داشته است.
انجام امور مربوط به اعضای هیات علمی علوم پایه و تعهدات خاص دانش آموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی و تهیه فهرست رشته های متناظر بالینی و نیز رشته های متناظر در وزارت علوم برای عضویت در هیات های ممتحنه و ارزشیابی رشته های علوم پایه و تدوین دستورالعمل پیشنهادی برای تشکیل گروه های آموزشی حوزه بهداشت و توانبخشی از دیگر اقدامات این دبیرخانه است.
منبع: خبرگزاری دانشجو