هفته آگاهی از مغز برگزار می گردد

به گزارش کد الکترونیک به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، دکتر محمد تقی جغتایی مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی عنوان نمود: هفته آگاهی ازمغز با هدف افزایش سرمایه های شناختی جامعه ایرانی و ارتقای سطح آگاهی ازمغز برای هفتمین سال متوالی اوایل اسفندماه سال جاری بطور گسترده درسراسر کشور برگزار می گردد.

هفته آگاهی از مغز برگزار می گردد

دبیر کمیته علمی برگزار کننده هفته آگاهی از مغز گفت: رویداد هفته آگاهی از مغز با سه شعار اصلی جهانی ارتقای بهتر مغز و عملکردهای آن، سرعت بخشیدن به کشف درمان بیماری های مغزی و مبارزه با برچسب زدن اختلالات مغزی به وسیله ترویج آموزش از هفتم الی سیزدهم اسفندماه سال جاری بطور گسترده با همکاری و مشارکت نهادهای مردم نهاد و سایر مراکز و سازمان های علمی و تحقیقی برگزارمی گردد.

جغتایی گفت: هفته آگاهی از مغز کمپین جهانی است و این رویداد از سال 1394 در ایران برگزار می گردد و سال جاری نیز با برنامه ریزی انجمن علوم اعصاب ایران و حمایت ستاد توسعه علوم فناوری های شناختی و مشارکت گروه علمی سیناپس، سازمان های دولتی، سمن ها، دانشگاه و مراکز بهداشتی و درمانی برای هفتمین سال متوالی به اجرا در می آید.

دبیرعلمی برگزارکننده هفته آگاهی ازمغز خاطر نشان کرد: در برنامه ریزی های صورت گرفته ، محتواهای علمی سال جاری نیز مانند سال های گذشته، گروه های مختلف دانش آموزی، دانشجویی، معلمان ، گروه های سنی پیش دبستانی و دبستان و سالمندان موردتوجه و هدف قرار گرفته اند. انتخاب گروه های هدف بدلیل آن است که افراد آگاهی های لازم با مسائل شناختی و بیماری های رایج مغزی را شناخته و به موقع جهت انجام غربالگری های تخصصی و دریافت خدمات درمانی و توان بخشی اقدام کند.

وی یادآور شد: آشنایی معلمان با مفاهیم کارکردهای شناختی و چگونگی به کارگیری اصول شناختی در آموزش و تربیت دانش آموزان و بعلاوه آشنایی با بیماری های مغزی و شناختی در این دوره سنی که از اهمیت زیادی برخوردار است ،مورد هدف قرار گرفته و پرداختن به توانمندی های شناختی و مسائل شناختی در دوران میانسالی از دیگر اهداف برنامه های سال جاری است .

جغتایی افزود: آنچه در برنامه های سال جاری درهفته آگاهی از مغز پیش از سال های گذشته موردتوجه قرار گرفته است، اهمیت کارکردهای اجرایی برای زندگی سالم و هوشمند در تمام ابعاد و رشد اجتماعی، شغلی و تحصیلی در گروه های سنی مختلف است .

سینا توکلی دبیر اجرایی هفته آگاهی از مغز نیز گفت: با توجه به ادامه همه گیری کووید 19 در کشور و ضرورت توجه به سلامت افراد و رعایت پروتکل های بهداشتی، سال جاری نیز همانند سال گذشته رویدادهای مختلف این هفته به صورت برخط و حداکثر استفاده از فضای مجازی و محتواهای دیجیتال برنامه ریزی شده است.

وی اضافه نمود: در این برنامه کوشش شده تا از انواع روش های فراوری محتوا و انتقال مفاهیم در فراوریات محتوایی و برنامه ریزی های انجام شده استفاده گردد. بعلاوه کوشش شده است تا اصول فراوری محتوا و آموزش بر مبنای اصول شناختی در برنامه های تدارک دیده شده زیر نظر اساتید این حوزه موردتوجه قرار گیرد.

به گفته وی برنامه های این هفته درسه بخش محتواهای ویدئویی، محتواهای متنی و رویدادهای آنلاین برگزارمی گردد و دراین هفته با برگزاری سمینار علمی یک روزه آنلاین با حضور اساتید مطرح حوزه علوم اعصاب شناختی باهدف آنالیز سلامت مغز و همه گیری کووید 19 در تاریخ 7 اسفندماه شروع می گردد.

سینا توکلی گفت: بعلاوه مجموعه ای از وبینارهای آموزشی در حوزه آشنایی با مفاهیم کارکردهای اجرایی و کاربست آن و بعلاوه تقویت آن برای معلمین برنامه ریزی شده و سال جاری برنامه های آنلاین ویژه گروه سنی سالمندان نیز تدارک دیده شده است.

وی اضافه نمود: بعلاوه آخرین مقالات علمی حوزه علوم اعصاب شناختی که یافته های آن به زبان ساده و کاربردی برای عموم مردم تهیه شده است به همراه محتواهای بصری مکتوب همانند اینفوگرافیک در طول هفته منتشر خواهد شد و علاوه بر این محتواهای ویدئویی با موضوعات آزمایش های شناختی، مصاحبه با اساتید حوزه علوم شناختی و بعلاوه چالش های شناختی با عموم مردم فراوری شده است.

توکلی افزود: مسابقه کتاب خوانی از دیگر برنامه هایی است که به مناسبت هفته آگاهی از مغز اطلاع رسانی شده است و برگزاری مسابقه و اهدای جوایز در این هفته اجرا خواهد شد و علاوه بر این برگزاری برنامه سخنرانی های علمی ترویجی ویژه دانش آموزان و دانشجویان با ارسال ویدئوهای کوتاه و سخنرانی درباره آخرین یافته های حوزه علوم اعصاب شناختی با برگزاری رقابت میان شرکت کنندگان و اهدای جوایز برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2189

به "هفته آگاهی از مغز برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته آگاهی از مغز برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید