یمن پیچیده تر از آن است که بایدن فکر می نماید، سیاست هویج و چماق

به گزارش کد الکترونیک، بلومبرگ در گزارشی در مورد یمن نوشت: دو هدف اصلی سیاست جو بایدن در خاورمیانه از سرگیری توافق هسته ای با ایران و انتها دادن به جنگ در یمن است اما واقعیت های جنگ یمن بسیار متفاوت از تصور بسیاری از آمریکایی ها است و دستیابی به اهداف دولت بسیار سخت است.

یمن پیچیده تر از آن است که بایدن فکر می نماید، سیاست هویج و چماق

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ، یمن در درجه اول به عنوان مشکل عربستان سعودی با انصارالله و ایران تلقی می شد. در نتیجه، فرض بر این بود که سرانجام درگیری ها فقط با وادار کردن سعودی ها به خروج از یمن محقق می گردد.

این دیدگاه یک هدف سیاسی داشت: به ویژه دموکرات ها از یمن به عنوان چوب استفاده کردند تا ترامپ را به خاطر تجاوز عربستان سعودی به یمن و به ویژه محمد بن سلمان مورد سرزنش قرار دهند. در کنگره، کوشش دو جانبه برای مجازات ریاض به دلیل فاجعه انسانی در یمن صورت گرفت اما با وجود حق وتو توسط ترامپ این کوشش بدون نتیجه ماند.

اکنون که دموکرات ها قدرت را در دست دارند و بایدن به طور فعال در جستجوی راه حل است، دموکرات ها مجبورند تجزیه و تحلیل قبلی خود را در خصوص این مسئله ارزیابی نمایند. نماینده ویژه بایدن در یمن، تیم لندرکینگ، در حال مقابله با این واقعیت است که سرانجام جنگ به معنای متقاعد کردن سعودی ها برای رفتن نیست. بلکه چالش اصلی متقاعد کردن انصارالله برای اجازه ترک یمن توسط سعودی ها در شرایط منطقی است.

ریاض با صرف منابع بزرگ در یمن، خواستار نوعی توافق تقسیم قدرت میان انصارالله و دولت عبد ربه منصور هادی است. سعودی ها همچنین به تضمین هایی مبنی بر توقف حملات مرزی و حملات موشکی توسط انصارالله احتیاج دارند اما از آنجا که جنگ برای انصارالله نسبتاً خوب پیش رفته است، لزومی برای امتیاز دادن برای سرانجام جنگ ندارند. از نظر تئوری، انگیزه دادن به توافق برای انصارالله کار چندان دشواری نیست. یک توافق سیاسی باید قدرتی را که در طول 6 سال گذشته جمع نموده اند به رسمیت بشناسد و نهادینه کند.

با این وجود، تعدادی چالش جدی وجود دارد که یکی از آنها عبد ربه منصور هادی است. ترغیب رئیس جمهور مستعفی یمن برای کنار آمدن با توافق با انصارالله تا حدودی دشوارتر خواهد بود.

دولت بایدن با دنبال کردن سیاست هویج و چماق، در پی حل بحران است. از طرفی از سرگیری یاری های بشردوستانه به مناطق تحت کنترل انصارالله، لغو اعلام انصارالله به عنوان یک سازمان تروریستی به منظور تسهیل ارتباطات دیپلماتیک با لندرکینگ و سرانجام دادن به حمایت نظامی از ائتلاف تحت رهبری سعودی و از طرف دیگر وزارت خزانه داری تحریم های هدفمندی را علیه دو رهبر ارشد انصارالله اعمال کرد و لندرکینگ نیز آغاز به زیر سوال بردن تمایل انصارالله برای صلح نموده است.

بلومبرگ در ادامه مدعی شد صبر آمریکایی ها این بار توسط حملات انتقام جویانه انصارالله در مأرب، منطقه ای حدود 100 مایلی شرق صنعاء، آزمایش می گردد. انصارالله درخواست آمریکا برای آتش بس را رد نموده است. در یمن، همانطور که دولت بایدن در حال کشف است، هنوز گزینه های خوبی وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1696

به "یمن پیچیده تر از آن است که بایدن فکر می نماید، سیاست هویج و چماق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یمن پیچیده تر از آن است که بایدن فکر می نماید، سیاست هویج و چماق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید