گزارش، حمله ارتش سرخ 40 ساله شد؛ نقش آمریکا در حمله شوروی به افغانستان

به گزارش کد الکترونیک، پس از فرمان لئونید برژنف رهبر شوروی سابق در 6 دی ماه سال 1358 حمله شوروی به افغانستان شروع شد و 9 سال به طول انجامید، اما پس از خروج ارتش سرخ نیز همچنان با حضور غربی ها ادامه دارد.

گزارش، حمله ارتش سرخ 40 ساله شد؛ نقش آمریکا در حمله شوروی به افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای کد الکترونیک، نیروهای ارتش سرخ در مرداد ماه سال 1358 تعداد 100 فروند هواپیمای جدید در پایگاه هوایی قندهار مستقر کردند و در مهر ماه همان سال مارشال پاولوفسکی فرمانده نیروهای زمینی شوروی با 60 نفر از ژنرال های برجسته شوروی سابق به منظور تهیه نقشه و شناسایی نقاط استراتژیک وارد افغانستان شدند.

حفیظ الله امین رئیس جمهور وقت افغانستان توسط ژنرالهای شوروی وادار شد که به قصر دارالامان در جنوب غرب کابل برود تا بدین ترتیب تجاوز نظامی به شهر آسان تر گردد.

تا 6 دی ماه 1358، حدود پنج هزار سرباز ارتش سرخ شوروی سابق وارد کابل شدند و ساعت 6 عصر روز پنجم دی، غرش توپ و گلوله قصر دارالامان کابل را به لرزه درآورد و درگیری میان ارتش روس و محافظان قصر شروع شد به این ترتیب حفیظ الله امین که برای نجاتش دست به دامان شوروی شده بود، شرایط سقوط خود را فراهم کرد.

پس از حدود یک ساعت صدای ببرک کارمل از رادیو تاجیکستان پخش شد و ببرک ضمن برشمردن جنایات حفیظ الله امین، او را میرغضب خواند و اعلام نمود که امین تا ابد به همراه نوکرانش از صحنه روزگار محو شده است.

پس از مدتی دولت کمونیستی وقت افغانستان و ارتش سرخ شوروی سابق که در این کشور مستقر بودند با مقاومت مجاهدین افغان و قیام گسترده علیه آن ها در مناطق مختلف روبرو شدند و پس از 9 سال و تلفات بسیار مجبور به خروج از افغانستان شدند.

برژینسکی سال ها پس از خروج نظامیان شوروی از افغانستان و حتی پس از فروپاشی آن در یک مصاحبه توضیح داد: رئیس جمهور کارتر در 3 ژوئن سال 1979 (6 ماه پیش از حمله شوروی) فرمان یاری های مخفیانه به مخالفان رژیم هوادار شوروی در کابل را امضا کرد و در همان روز من در یادداشتی به رئیس جمهور شرح دادم که این اقدام به مداخله نظامی شوروی منجر خواهد شد.

از این رو کوشش های جدی واشنگتن علیه شوروی نیز شروع شد و این موضوع با همکاری سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی.اس.آی) و سرازیر شدن حمایت های اقتصادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سازمان اطلاعاتی ام.آی6 انگلیس صورت گرفت.

همانطور که برژینسکی تصریح نموده بود، بسیاری از کارشناسان نیز بر این باورند که افغانستان به ویتنام شوروی تبدیل شد و همانطور که ویتنام باعث شکست اقتصادی-سیاسی آمریکا شد، واشنگتن نیز آگاهانه و با برنامه ریزی دقیق همان سناریو را برای شوروی به وجود آورد تا با کشاندن آن ها به افغانستان شوروی را وارد جنگی فرسایشی کند تا در نهایت اقتصاد شوروی از هم بپاشد.

پس از اظهارات برژینسکی مبنی بر استفاده ابزاری غرب از افغانستان برای شکست دادن غول شوروی در افغانستان هیلاری کلینتون زمانی که وزیر خارجه آمریکا بود نیز در اظهاراتی جنجالی اعلام نمود که واشنگتن برای پیروزی در جدال با مسکو و جلوگیری از کنترل شوروی از سیطره آنها بر آسیای مرکزی از مخالفان دولت وقت کابل حمایت کردند.

وی گفت: یادمان باشد کسانی را که امروز با آن ها در حال جنگیم خودمان 20 سال قبل تجهیز کردیم. ما این کار را به دلیل جدال و کشمکش با شوروی انجام دادیم؛ آن ها به افغانستان حمله کردند و ما نمی خواستیم شاهد سیطره آن ها بر آسیای مرکزی باشیم و بنابراین دست به کار شدیم.

کلینتون گفته بود: رئیس جمهور ریگان با همکاری کنگره به رهبری دموکرات ها گفتند که این طرح بسیار خوبی است و برویم تا با آی.اس.آی و ارتش پاکستان معامله کنیم و حتی در بعضی موارد مجاهدین را به خدمت بگیریم، اصلا برویم از عربستان و مناطق دیگر نیرو بیاوریم و برای شکست شوروی مدل وهابی اسلام را وارد افغانستان کنیم.

بدین صورت یاری های نظامی سیا در زمان اشغال شوروی به وسیله سازمان اطلاعات ارتش پاکستان یکی از پرهزینه ترین و طولانی ترین عملیات های مخفی سیا شد. در این عملیات که عملیات سیکلون نام گرفت رقمی بین 3 تا 20 میلیارد دلار آمریکا برای تجهیز و آموزش این نیروها هزینه شد و گفته می گردد اسامه بن لادن سرنموده القاعده نیز از جمله کسانی بود که از این یاری ها بهره مند می شد.

جنگ افغانستان با کشته شدن حدود یک میلیون نفر از مردم افغانستان و آواره شدن 5 میلیون نفر دیگر بیشترین هزینه ها را به مردم این کشور تحمیل کرد.

بسیاری از مردم افغانستان بر این باورند که غربی ها، کشورشان را قربانی امنیت خود کردند تا با استفاده ابزاری و مصرفی از مردم افغانستان و جان فشانی و ریخته شدن خون این مردم ابر قدرت شرق را متحمل شکست نظامی-سیاسی نمایند و با کشاندن امپراطوری شوروی به باتلاق افغانستان و درگیر کردن آن ها در یک جنگ فرسایشی، روس ها مشغول درگیری با مجاهدین افغانستان شوند تا بدین ترتیب تهدیدهای مسکو به اروپای شرقی و منافع آن ها کاهش یابد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 805

به "گزارش، حمله ارتش سرخ 40 ساله شد؛ نقش آمریکا در حمله شوروی به افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، حمله ارتش سرخ 40 ساله شد؛ نقش آمریکا در حمله شوروی به افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید