کاخ آپادانا شوش ؛ کاخ پر حادثه تاریخی

به گزارش کد الکترونیک، کاخ آپادانا در شوش، به دستور داریوش کبیر در حدود سال های 521 تا 515 قبل از میلاد ساخته شد. دیوارهای خشتی و ستون های سنگی کاخ روی بقایای تمدن عیلامی پا گرفته اند. شوش، که پیش از این خواستگاه اولین تمدن منسجم در مرزهای ایران، یعنی تمدن عیلامی بوده است، یکی از کهن ترین شهرهای ایران و تاریخ بشری محسوب می شود. باستان شناسان سکونت کشاورزان را در حفاری های خود در این شهر به 9000 سال پیش از میلاد نسبت داده اند. این جتماع تا حدود 5000 تا 4000 سال قبل از میلاد به تدریج منسجم تر شده و به شهرنشینی بدل شده است. برای رسیدن به این شهر قدیمی باید از اندیمشک در جهت یک جاده سبز به سمت شوش 40 کیلومتر برانید. این شهر تاریخی مهم در سال 2015 در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفت. در ادامه این مطلب با خبرنگاران باشید.

کاخ آپادانا شوش ؛ کاخ پر حادثه تاریخی

اولین کاوش های باستان شناسی

اولین کاوش ها در شهر شوش، به سال 1849 برمی گردد. مجموعه تاریخی شوش در سال 1880 کشف شد. بیشتر تیم حفاری و باستان شناسی که در شوش کار می کردند فرانسوی بودند. به خاطر همین سرستون های کاخ آپادانا را می توانید در فرانسه بیابید. چیزی که حالا در کاخ آپادانا خواهید یافت، چند زیرستون است. بیشتر آثار کاخ در همین حالا در موزه لوور در حال نمایش هستند. کتیبه مشهور داریوش یکی از مهم ترین آثاری است که در این کاخ پیدا شده است. در کتیبه ای در ادامه گفته شده است که کاخ در زمان اردشیر اول یک بار به کلی سوخته است. اردشیر دوم آن را بازسازی کرده است.

معماری و طراحی کاخ آپادانا

یکی از مجذوب کننده ترین ویژگی های کاخ آپادانا در طراحی، سکوی ساخت کاخ است. کاخ آپادانا روی این سکو ساخته شده است. این یکی از ویژگی های اصلی کاخ های هخامنشی در معماری آن دوران است. در این کاخ ها که به عنوان نمونه می توان به کاخ های مجموعه تخت جمشید اشاره کرد، صف های از سنگ زیر بنا وجود دارد که مشهور به دامنه کوه رحمت است. هم سطح کردن فضا برای ساخت در این شرایط بسیار سخت است و همین امر یکی از شاهکارهای بزرگ در معماری و طراحی کاخ های هخامنشی است. البته در کاخ تخت جمشید این صفه به صورت طبیعی وجود داشته اما در کاخ آپادانا، ناچار به ساخت آن شده اند. ابعاد صفه زیرین آپادانا تقریباً در ابعاد کاخ تخت جمشید است.

بخش های مختلف کاخ آپادانا

کلیه مجموعه چیزی در حدود 110 اتاق و تالار دارد. شش حیاط به دور یک محور از شرق به غرب گه با یک راهروی بزرگ به بخش شمالی می رسند. سه تا از این حیاط ها بزرگ هستند، سه حیاط کوچک هم در بخش شمالی است. بستر این حیاط ها قرمز اخرایی رنگ است.

شرقی ترین حیاط بزرگترینشان است. سوراخ هایی احتمالاً برای نصب پرچم دارد و احتمالاً کاربری آن نظامی بوده است. نقش شیرها در شمال این حیاط هویدا است.

چرا کاخ ویران شد؟

فرانسویان باستان شناس این طور نتیجه گرفتند که کاخ به مرگ طبیعی ویران شده است. پس از انقراض هخامنشیان، به علت آنکه این کاخ بزرگ به تدریج به حال خود رها شده است، ترک ویرانی را روی دیوارهای خود حس کرده است. کاخ حتی در دوره هخامنشیان نیز دچار نشست شده بود. در آن دوره سعی داشتند آن را بازسازی کنند. یک فرضیه آن است که شاید در تقسیم ملک های باقیمانده در زمان جانشینان اسکندر، این کاخ محل چالش بوده، به همین علت بدون رسیدگی و مدیریت باقیمانده است. احتمالاً در این کاخ درگیری هایی هم وجود داشته که کاوش های نو باستان شناسی بر این فرض صحه می گذارند. در این حفاری های نو تعداد زیادی سر پیکان جنگی و سر زوبین از جنس مفرغ، یافت شد که احتمال درگیری بین نیروهای اسکندر مقدونی با اهالی کاخ آپادانا را از فرضیه های غنی تر، برای علل نابودی کاخ آپادانا، شناساند.

دسترسی به کاخ آپادانا در شوش

کاخ آپادانا در شهرستان شوش، جنب قلعه شوش واقع شده است. زمان بازدید از این کاخ، از ساعت 9 صبح تا 19 عصر در شش ماه اول سال و 9 صبح الی 17 عصر در شش ماه دوم خواهد بود.

از اینجا می توانید به مقبره دانیال نبی بروید و آنجا را ببینید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2255

به "کاخ آپادانا شوش ؛ کاخ پر حادثه تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ آپادانا شوش ؛ کاخ پر حادثه تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید