پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم برای همکاری شرکت های ایرانی و قزاقستانی

به گزارش کد الکترونیک، در نشست اخیر معاون امور بین الملل و اعضای هیات رئیسه کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران با مجید صابر سفیر ایران در قزاقستان، موانع و راهکارهای صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به قزاقستان آنالیز شد.

پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم برای همکاری شرکت های ایرانی و قزاقستانی

حمایت از صادرنمایندگان فعال در حوزه خدمات فنی و مهندسی به منظور تسهیل در امر صادرات از مهم ترین موضوعاتی بود که در این نشست از سوی حاضران مورد تأکید نهاده شد.

در همین ارتباط، محمدرضا کرباسی معاون امور بین الملل اتاق ایران بیان کرد: شرکت های فنی و مهندسی ایرانی از توان بسیار بالایی برخوردارند و قزاقستان نیز ظرفیت بسیار خوبی برای بهره گیری از دانش، خدمات و کالای فنی مهندسی ایرانی دارد که لازم است جهت برطرف مسائل موجود از صادرنمایندگان خدمات و کالاهای فنی و مهندسی حمایت به عمل آید.

به گفته کرباسی، کمبود اعتبارات عمرانی مهم ترین چالش فعلی شرکت های فنی و مهندسی است.

او همچنین بیان کرد که لازم است برای حضور بیشتر شرکت های مشاوره در قزاقستان، مواردی از قبیل ضمانت نامه ها و ایجاد کنسرسیومی بین شرکت های خدمات فنی مهندسی ایرانی و قزاقی، موردآنالیز تخصصی قرارگرفته و سازوکار ایجاد آن حمایت گردد.

معاون امور بین الملل اتاق ایران همچنین تأکید کرد که می توان از ظرفیت اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان برای دریافت اطلاعات کلی در مورد قوانین و مقررات، اقتصادیات ها و ... در حوزه قزاقستان استفاده کرد.

در ادامه، سفیر ایران در قزاقستان بابیان اینکه عمده مسائل پیش آمده در چند وقت اخیر در تجارت با قزاقستان به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده است، بیان کرد که قزاقستان طی سال های اخیر باوجود مسائل پیش آمده ناشی از اعمال تحریم ها، اما کوشش نموده است تا تحت تأثیر این سیاست قرار نگیرد و همچنان روابط خود را با ایران حفظ نموده است.

به گفته مجید صابر، این کشور 303 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب نموده است که 70 درصد سرمایه گذاری خارجی در کشورهای منطقه را تشکیل می دهد. در حال حاضر، بانک های جهانی مختلف مانند بانک توسعه اروپا، بانک توسعه آسیا و بانک توسعه اسلامی وام های زیادی را به قزاقستان اعطا نموده است.

او همچنین اضافه نمود: تشکل صدور خدمات فنی مهندسی در این کشور وجود ندارد.

سفیر ایران در قزاقستان گفت: در حال حاضر قزاقستان در حال تبدیل کشت دیمی به آبیاری است و میخواهد در حوزه کشاورزی تبدیل به قطب در منطقه گردد؛ در همین زمینه ایجاد سدهای مخزنی و دستگاه های آبیاری در اولویت کاری این کشور قرارگرفته است.

صابر بابیان اینکه در حال حاضر یاری های توسعه ای در وزارت امور خارجه وجود ندارد، اضافه نمود: شرکت های ایرانی می توانند سهام شرکت های معتبر قزاقستان خریداری نمایند و با افراد صاحب نفوذ وارد ارتباط شوند.

او همچنین پیشنهاد داد: یک شرکت می تواند متولی ارائه خدمات مشاوره در حوزه فنی مهندسی به نمایندگی از سایر شرکت ها در قزاقستان باشد و سفارت از این شرکت حمایت خواهد نمود.

صابر توضیح داد: در حوزه آی تی شرکت های ایرانی با شرکت های اپراتوری قزاقی ارتباط خوبی دارند و حتی شرکت های ایرانی اینترنت هم به قزاقستان ارائه می نمایند. به همین دلیل، آمادگی داریم اپراتورهای قزاقی را با شرکت های دیگر ایرانی در حوزه آی سی تی مرتبط کنیم.

مهم ترین چالش شرکت های فعال در حوزه خدمات فنی و مهندسی

محسن چمن آرا رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی نیز در این نشست به توضیح مهم ترین مسائل توسعه تجارت ایران با قزاقستان پرداخت.

قطع ارتباطات بانکی به صورت کامل، عدم پرداخت مطالبات دولتی به شرکت های پیمانکاری و عدم امکان صدور ضمانت نامه ها برای مناقصات از مهم ترین مسائلی است که از سوی رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی مطرح شد.

او همچنین بیان کرد: حاضریم میزبانی چند شرکت معتبر قزاقی را به عهده بگیریم و شرکت مشترک تشکیل بدهیم تا اموری که لازم است در ارتباط با دولت قزاقستان انجام گردد مانند صدور ضمانت نامه ها، توسط طرف قزاقی پیگیری و اجرای پروژه ها توسط طرف ایرانی انجام گردد.

چمن آرا همچنین درخواست کرد تا فهرستی از سرمایه گذاران قزاقی تهیه و در اختیار شرکت های ایرانی قرار داده گردد.

او همچنین توضیح داد: لازم است مشاوران در بحث مطالعه و طراحی اعلام آمادگی نمایند. بخشی از دستمزد خود را دریافت نمایند و بخش دیگر را پس از اجرا، یا دولت و یا مجری پروژه به آن ها بپردازد.

به باور ارشک موسوی مدیرعامل شرکت تونل سد آریانا، در حوزه آب و سدسازی برای اجرای پروژه ها فرصت بسیار خوبی در قزاقستان وجود دارد. بااین حال او، فرایند صدور ضمانت نامه ها را یکی از مسائل فعلی شرکت های ایرانی در قزاقستان بیان کرد و پیشنهاد داد: شرکت ایرانی سهم شرکت خارجی را نیز تعهدکند. علاوه بر این شرکت های ایرانی می توانند در قراردادشان قید نمایند که عملیات اقتصادی به عهده طرف خارجی است.

سادینا آبایی نایب رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی نیز پیشنهاد داد به صورت کنسرسیوم، شرکت های ایرانی پروژه ها را با همکاری شرکت های مختلف پیش ببرند.

او همچنین درخواست کرد تا اپراتورهای قزاقی به شرکت های ایرانی فعالی در حوزه ICT مرتبط شوند و با سرویس نویس های ایرانی وارد مذاکره شوند.

بهره گیری از شرکت های دانش بنیان و ارائه محصولات و خدمات نوآورانه، از دیگر پیشنهادهای حاضران در نشست بود و مقرر شد تا درخواست های اعضا به صورت رسمی به وسیله معاونت امور بین الملل به سفارت ارائه و از ظرفیت اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان برای دریافت اطلاعات کلی در مورد قوانین و مقررات، اقتصادیات ها و ... در حوزه قزاقستان استفاده گردد.

ایجاد خط اعتباری دوجانبه برای ایجاد امکان صدور ضمانت نامه از دیگر مصوبات این جلسه بود که مقرر شد آنالیز گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1244

به "پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم برای همکاری شرکت های ایرانی و قزاقستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم برای همکاری شرکت های ایرانی و قزاقستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید