نبود امکانات مانع اصلی صادرات هلو از چهارمحال و بختیاری

به گزارش کد الکترونیک، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه باتوجه به اینکه هلو کشت شده در استان نسبت به سایر منطقه ها ایران از نظر کمیت و کیفیت در رتبه بالاتر واقع شده است، اما به دلیل تره بار بودن این محصول و هزینه های حمل و نقل آن برنامه ریزی مناسبی در حوزه صادرات هلو استان به سایر کشورها صورت نگرفته است.

نبود امکانات مانع اصلی صادرات هلو از چهارمحال و بختیاری

ابراهیم شیرانی 11 شهریورماه در جمع کد الکترونیک چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: سطح باغات زیر کشت هلو در استان حدود 3500 هکتار است که از این اندازه حدود 3300 هکتار بارور و مابقی به صورت نهال هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه نمود: پیش بینی می گردد در سالجاری حدود 40 هزار تن محصول هلو از باغات استان برداشت گردد، متاسفانه در سالجاری باتوجه به مسائل سرمازدگی دیررس بهاره و بعلاوه خشکسالی موجود در استان شاهد کاهش حدود 30 درصد محصول در باغات هلو هستیم.

وی ادامه داد: ارقام غالب هلو که در چهارمحال و بختیاری مورد کشت قرار می گیرند رقم کاردی و زعفرانی هستند، البته در چهارمحال و بختیاری انواع ارقام زودرس، میان رس و دیررس کشت می شوند که برداشت ارقام دیررس تقریبا از اوایل شهریورماه شروع و تا نیمه مهرماه ادامه دارد و عمده برداشت هلو از باغات را این نوع محصول تشکیل می دهد و درحال حاضر هم برداشت این محصولات دیررس در استان شروع شده است.

شیرانی اسم کرد: بخش عمده هلو برداشت شده از باغات چهارمحال و بختیاری به سایر استان های کشور از جمله اصفهان، خوزستان، تهران و... ارسال می گردد، متاسفانه باوجود اینکه هلو کشت شده در استان نسبت به سایر منطقه ها ایران از نظر کمیت و کیفیت رتبه بالایی دارد، اما به دلیل تره بار بودن این محصول و هزینه های حمل و نقل آن برنامه ریزی مناسبی در حوزه صادرات هلو استان به سایر کشورها صورت نگرفته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، یادآور شد: بخش عمده هلوی فراوریی در استان به صورت تازه خوری مصرف می گردد، بعلاوه بخش محدودی هم به صورت لواشک های خانگی و محصولات خشک شده در کارگاه های کوچک فرآوری شده و تبدیل به محصولات جانبی می شوند.

وی توضیح داد: متاسفانه یکی از نواقص موجود در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی است که درصورت برطرف این مشکل در زمینه ایجاد شغل گام موثری برداشته می گردد و بعلاوه تاثیر بالایی در زمینه ارزآوری خواهد داشت، زیرا در صورت وجود این صنایع امکان فرآوری محصولات درجه سه که برای ورود به بازار مناسب نیستند فراهم می گردد.

شیرانی اضافه نمود: به وسیله مدیریت صنایع تبدیلی و تکمیلی بعضی کارگاه های کوچک برای تبدیل و فرآوری این محصولات احداث شده است، اما به صورت کلی اقدامات موثری در چهارمحال و بختیاری صورت نگرفته است، در صورتیکه سرمایه گذارن تمایل به سرمایه گذاری در این زمینه داشته باشند استقبال خوبی از سوی جهاد کشاورزی صورت می گیرد و درخصوص پرداخت تسهیلات به این افراد یاری می گردد، شهرک تخصصی بادام که تقریبا بخش عمده فراوری در استان را شامل می گردد و در شهرستان سامان واقع شده، سایر صنایع تبدیلی و تکمیلی هم می توانند در کنار این بخش فعالیت خود را شروع نمایند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: رقم هلوی کاردی و زعفرانی که دیررس هستند و بعلاوه رقم آلبرتا ارقام غالبی هستند که در استان در حال برداشت است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 شهریور 1400 بروزرسانی: 12 شهریور 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1924

به "نبود امکانات مانع اصلی صادرات هلو از چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود امکانات مانع اصلی صادرات هلو از چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید