فرار از زندان کینه

به گزارش کد الکترونیک، کینه تا شعاع های دوردست رفته و سایر افراد را هم که حتی در جریان ماجرا نبودند درگیر می نماید. نباید فراموش کنید اتفاقات بسیار تلخ و غیرقابل جبرانی در تاریخ اتفاق افتاده که فقط براساس کینه به وجود آمده است. حالا تصور می کنید چگونه می توان کینه ای نبود؟!

فرار از زندان کینه

فرار از زندان کینه

کینه تا شعاع های دوردست رفته و سایر افراد را هم که حتی در جریان ماجرا نبودند درگیر می نماید. از قلم نیاندازید اتفاقات بسیار تلخ و غیرقابل جبرانی در تاریخ اتفاق افتاده که فقط براساس کینه به وجود آمده است. حالا تصور می کنید چگونه می توان کینه ای نبود؟!

به جنبه های مثبت افراد فکر کنید

حتی اگر آن فرد شما را عصبانی نموده باز هم همین رویه را داشته باشید. مسلما وقتی فردی اقدامی نموده که شما را عصبانی می نماید، تماشا جوانب مثبت وجودی این فرد کار بسیار دشواری است و شاید همان لحظه ممکن نباشد. انتظار هم نمی رود همان لحظه این دیدگاه را داشته باشید بلکه در اوج ناراحتی و عصبانیت، اول باید صبر کنید و هیچ اقدامی نکنید تا عصبانیت و ناراحتی تان فروکش کند و بعد از گذشت مدت زمانی دوباره فکرتان را جمع و جور نموده و جنبه های مثبت او و ماجرا را هم در نظر بگیرید.

به عاقبت کینه فکر کنید

وقتی کوشش می کنید که کینه به دل نگیرید، در خصوص تمام تاثیرات جسمی منفی کینه و عصبانیت و بعلاوه سایر اثرات منفی کینه روی احساسات خود فکر کنید. کینه و عصبانیت باعث بروز استرس می گردد که زخم های گوارشی، سردرد، افزایش فشارخون و در طولانی مدت حتی مسائل قلبی را در پی دارد. موضوع اینجاست که آدم هایی که شما را عصبانی نموده و نسبت به آنها کینه دارید، ممکن است حتی به شما، احساسات و افکارتان فکر هم ننمایند پس چرا بیشتر انرژی عاطفی و روحی خود را به آنها اختصاص می دهید؟ مثلا فردی که حین رانندگی به شما توهین می نماید و می رود دیگر حتی یک بار دیگر به شما فکر هم نمی نماید پس چرا شما این همه به او وقت و انرژی اختصاص می دهید؟!

از خیرش بگذرید

تصمیم بگیرید که از خیر موضوع بگذرید و آن را در حاشیه قرار دهید. معمولا کینه ورزی انرژی بسیار بیشتری نسبت به گذشت می گیرد. سعی کنید فضای روانی و فکری خود را از این موضوع پاک کنید. وقتی موضوع را از فکر تان پاک کنید، کینه هم ناپدید می گردد. به احساسات تان احترام بگذارید. تنفر و ناراحتی وقتی ایجاد می گردد که عواطف ناشناخته بمانند. وقت بگذارید و احساسات تان را آنالیز نموده و ببینید چرا جریحه دار شده است. رفتارتان را بعد از این اقدام، مشخص کنید. اگر قرار است سخنی بگویید یا رفتاری نشان دهید، این کار را بکنید اما اگر رفتارتان همراه با شناخت عواطف تان باشد و برای خودتان احترام قایل باشید، عملکردتان منطقی می گردد.

ببخشید

بخشش دیگران رفتار آنها را توجیه ننموده و یا اقدام آنها را خوب نمی نماید. بخشش، حقایق را تغییر نمی دهد. اگر واقعا به شما ظلم شده است، بخشش باعث فراموشی موضوع نمی گردد بلکه بخشش باعث می گردد درک کنید همه افراد، ممکن است اشتباه نمایند و با بخشش اشتباهات آنها در اصل به خودتان آرامش می دهید چون استحقاق آن را دارید.

نقطه تمرکزتان را تغییر دهید

سعی کنید در خصوص آن ماجرای ناراحت نماینده به شرایط مثبت و خوشایند فکر کنید. شاید در این فرآیند درسی بگیرید و چیز جدیدی در خصوص خودتان کشف کنید. تغییر نقطه نظر و زاویه دید به شما یاری می نماید نفرت را از خود دور کنید. دایم در خصوص موضوع نفرت انگیز و کینه برانگیز فکر و صحبت نکنید. هر وقت حس کردید به موضوع فکر می کنید، فورا موضوع فکری خود را تغییر دهید.

و اگر خانواده ای کینه ای دارید...

یک مثل قدیمی می گوید: شما می توانید دوستان تان را انتخاب کنید اما نمی توانید خانواده خود را انتخاب کنید. آدم ها هیچ تصمیم گیری در خصوص انتخاب شجره و خانواده خود ندارند. حالا اگر اعضای خانواده ای کینه ای و عصبی باشند، این موضوع را بیشتر باید مدنظر قرار داد که نمی توان خانواده را عوض کرد بلکه باید با این شرایط تطابق پیدا کرد. خوشبختانه شما مجبور نیستید از رفتارهای منفی خانواده تان پیروی کنید بلکه باید یاد بگیرید بدون آنکه خودتان کینه ای شوید با چنین خانواده ای تطابق پیدا کنید اما چگونه؟

1- این واقعیت را بپذیرید که اعضای خانواده شما کینه ای هستند و حتی گاهی تفکرات مخرب دارند. در واقعیت این شرایط مشکل ساز است اما باید آن را قبول کنید. آنها را درک کنید و بپذیرید که آنها به علت مسائل فکری و روانی چنین رفتارهایی دارند و شاید نتوانید همه آنها را عوض کنید.

2- شما همچنان طرز فکر مثبت خود را داشته باشید. بیشتر اوقات آدم های کینه ای سعی می نمایند دیگران را هم تشویق نمایند تا با آنها همراه شوند. اینجا زمانی است که باید در بین توفان کینه های آنها شما همچنان آرام بمانید و نگذارید تفکرات مخرب آنها شما را هم نابود کند.

3- از نظر فکری، فاصله خود را با آنها حفظ کنید. قرار نیست در تمام جنبه ها با خانواده خود به طور همسان و نزدیک رفتار کنید. افراد کینه ای در بین سایرین معروفیت خوبی ندارند بنابراین سعی کنید از آنها فاصله بگیرید تا افکار و رفتارهای مخرب آنها به شما منتقل نگردد و یا وجهه شما را هم خراب نکند.

4- ارتباطات تان را با آنها بیشتر نکنید، به خصوص اگر رفتارهای کینه جویانه آنها در حدی است که باعث آزار و اذیت دیگران می شوند. اگر رفتارهای انتقام جویانه آنها در این حد نیست ولی دایم باعث آشوب و ناراحتی داخل خانواده و فامیل می شوند، برترین رویه همگام نشدن با آنهاست و در مرحله بعد اصلاح طرز فکر آنهاست که بسته به خصوصیات و شرایط آنها باید برای این کار اقدام کرد. مشاورین و افرادی که مورد قبول آنها هستند، می توانند یاری بزرگی به حساب بیایند. در ضمن باید مهارت ختم دعوا و مرافعه و داشتن بخشش را بلد باشید و به دیگران هم یاد بدهید.

رفتارشناسی کینه ای ها

افراد کینه ای اتفاقی را که اتفاق افتاده بارها و بارها در فکر شان تکرار می نمایند. اگر یک کلام یا رفتاری ناراحت نماینده باشد، وقتی دایم آن را در فکر مرور کنیم، درنهایت کینه بر فکر ما قالب می گردد. برعکس اگر از آن ناراحتی و کدورت بگذریم و ماجرا را کنار بگذاریم، دیگر خبری از کینه نیست. افراد کینه ای با این رویه فقط یک کار می نمایند، زندگی را برای خود و دیگران سخت می نمایند.

اگر ماجرایی وجود داشته و گذشته، آدم های کینه ای فقط به تلخی ها و موارد منفی و ناراحت نماینده می چسبند. این موضوع در ایجاد کینه، نکته ای کلیدی است. به عبارتی آدم های کینه ای معمولا منفی نگر بوده و از خدا می خواهند ماجرایی اتفاق بیفتد تا دو دستی به قسمت های ناراحت نماینده آن چسبیده و موارد جانبی دیگر را نبینند.

انتقام، دوست جدانشدنی کینه است. وقتی کینه به وجود آمد، دیگر این درد و ناراحتی سراسر وجود را گرفته و فکر انتقام بروز می نماید و اتفاقا این مرحله می تواند خطرناک ترین مرحله باشد.

موضوع را برای افرادی شبیه به خود تعریف می نمایند. با مرور ماجرا و طرح آن به افراد کینه ای که راه حلی جز انتقام نمی دهند، فرد کینه ای بیشتر تشویق می گردد که طرز فکرش درست است و در پی انتقام می رود.

آدم های کینه ای در اصل از راحت ترین راه استفاده می نمایند چون از نظر فکری قدرت گذر از راهکارهای سخت را ندارند. بخشش کار آسانی نیست اما اینکه آدم فقط کینه را در دل نگه داشته و انتقام بگیرد راحت ترین کاری است که یک آدم بی فکر با تفکر بیمارگونه می تواند داشته باشد حتی می توان آن را بچه گانه ترین جهت دانست چون بچه ها که هنوز قدرت حل و فصل موضوعات را ندارند بلافاصله تلافی نموده و انتقام می گیرند!

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1949

به "فرار از زندان کینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرار از زندان کینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید