طرز تهیه خورش کنگر مجلسی؛ نکات کلیدی برای ایجاد طعمی خوشمزه

به گزارش کد الکترونیک، خورش کنگر یکی از خورش های خوشمزه و مقوی ایرانی است. خورش کنگر با توجه به وجود کنگر در فصل بهار، یک غذای فصلی محسوب می شود. خورش کنگر از گیاه کنگر که تیغه های آن برداشته و خرد شده است به همراه گوشت و سایر سبزیجات معطر و ادویه جات تهیه می شود. خورش کنگر به واسطه وجود کنگر در آن به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین ها در تقویت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، افزایش اشتها، کاهش کلسترول و چربی خون، بهبود عملکرد قلب، جلوگیری از سرطان و تعدادی خواص دیگر دارا است. خورش کنگر را معمولاً با گوشت قرمز درست می کنند. اما می شود خورش کنگر را با گوشت مرغ یا بوقلمون نیر تهیه کرد. یا اینکه خورش کنگر را کاملاً مطابق رژیم گیاه خواری و بدون گوشت تهیه نمود. در ادامه شما را با طرز تهیه خورش کنگر در خبرنگاران بلاگ آشنا خواهیم کرد.

طرز تهیه خورش کنگر مجلسی؛ نکات کلیدی برای ایجاد طعمی خوشمزه

مواد لازم برای تهیه خورش کنگر :

  • کنگر: 600 گرم
  • گوشت خورشتی: 400 گرم
  • پیاز: 2 عدد میانه
  • جعفری: 100 گرم
  • نعناع: 50 گرم
  • لیمو عمانی: 2 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذا خوری
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم

دستور تهیه خورش کنگر :

در مرحله اول تهیه خورش کنگر پیاز ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن ها را با یک چاقوی مناسب به صورت نگینی خرد کنید.

در ادامه یک قابلمه را تهیه کنید و درون آن میزانی روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا بافت پیازها نرم شود. سپس میزان زردچوبه به پیازها اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند و سپس مواد را کمی با هم تفت دهید.

گوشت را که از قبل پاک کرده اید و شسته اید و بر روی تخته آشپزخانه به میزان خورشتی خرد کرده اید را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت ها تغییر کند. و در ادامه یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه کنید آن را به همراه سایر مواد تفت دهید تا رنگ رب تغییر کند. بعد از تفت دادن همه مواد، به میزان 4 پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه کنید و مدت زمانی به گوشت ها مهلت دهید تا پخته شوند.

در هنگامی که گوشت ها در حال پختن است نوبت پاک کردن و آماده کردن کنگر می باشد. تیغه های کنگر را با یک چاقو جدا کنید و سپس آن را خوب با آب بشویید تا گل و لای بر روی آن باقی نماند. بعد از تمیز شدن کنگرها را به میزان دلخواه اما به صورت یکسان خرد کنید.

در ادامه نعنا و جعفری را نیز پاک کنید و بشویید. و سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری و ریز خرد کنید.

یک تابه را تهیه کنید و میزانی روغن مایع در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن کاملا داغ شود. سپس نعنا، جعفری و کنگر را در تابه بریزید و تفت دهید. مواظب باشید که آن ها را نسوزانید. پس از اینکه کمی سبزیجات سرخ شدند، تابه را از روی اجاق گاز پایین بیاورید.

یک سر به گوشت ها بزنید و هنگامی که آن ها نیم پز شده بودند. کنگر و نعنا و جعفری سرخ شده را به قابلمه اضافه کنید و مواد را هم بزنید.

نوبت به لیمو عمانی می رسد. برای اینکه تلخی لیمو عمانی ها گرفته شود. آن ها را با یک چنگال سوراخ کنید و به مدت 30 دقیقه در یک کاسه کوچک آب قرار دهید. و در یک ساعت سرانجامی آماده شدن خورش کنگر آن ها را به همراه نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کنید.

توجه داشته باشید که حرارت اجاق گاز برای پختن خورش کنگر ملایم باشد، تا خورش به آرامی مغز پخت شود و جا بیفتد.

در سرانجام میزانی از خورش کنگر را بچشید و اگر دوست داشتید که کمی خورش مزه ترش تری داشته باشد به قابلمه به میزان دلخواه آبلیمو تازه یا آبغوره اضافه کنید.

پس از آماده شدن خورش کنگر آن را در یک کاسه خورش خوری بریزید و در کنار پلو و ماست سرو کنید.

نکاتی در تهیه خورش کنگر :

  • به صورت معمول خورش کنگر با گوشت قرمز و مخصوصا گوشت گوسفندی پخته می شود. اما اگر شما گوشت قرمز را دوست ندارید یا گوشت قرمز برای شما مفید نیست، می توانید خورش کنگر را با گوشت مرغ نیز تهیه کنید. گوشت مرغ را نیز به صورت تکه های خورشتی خرد کنید و مانند دستور بالا برای تهیه خورش کنگر عمل کنید. در ضمنً به این نکته توجه کنید که زمان آماده سازی خورش کنگر با مرغ به دلیل زود پخته شدن مرغ بسیار کمتر است.
  • در بعضی از منطقه ها در تهیه خورش کنگر از لپه نیز استفاده می کنند. به این منظور 150 گرم لپه را از شب قبل در چند پیمانه آب قرار دهید تا کاملاً خیس بخورند، تا هم زودتر پخته شود و هم از نفخ شکم جلوگیری کند. سپس آن ها را به گوشت اضافه کنید و تفت دهید و سایر مراحل را دنبال کنید.
  • به این نکته دقت کنید که در هنگام سرخ کردن گوشت به آن نمک اضافه نکنید. چونکه باعث دیرپز شدن گوشت می شود.
  • برای داشتن یک خورش کنگر ترش و خوشمزه در هنگام پخته شدن، میزانی خورشت آلو و یا گوجه سبز به قابلمه اضافه کنید.
  • در صورت تمایل می توانید در مرحله آخر آماده شدن خورش کنگر، یک قاشق غذا خوری رب نارنج به آن اضافه کنید.
  • طرز تهیه خورش کنگر که به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.
منبع: اُکالا
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2039

به "طرز تهیه خورش کنگر مجلسی؛ نکات کلیدی برای ایجاد طعمی خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش کنگر مجلسی؛ نکات کلیدی برای ایجاد طعمی خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید