سطح پایین یادگیری 30 درصد دانش آموزان

به گزارش کد الکترونیک، رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش از طراحی برنامه مداخله ای کیفیت بخشی آموزشی در راستای ارتقای عملکرد دانش آموزان ایرانی در پایه چهارم و هشتم با توجه به نتایج ضعیف آزمون های تیمز و پرلز اطلاع داد و گفت: امیدوار هستیم در آزمون پرلز 2021 که باید تا فروردین 1401 برگزار کنیم شاهد ارتقای عملکرد دانش آموزان ایرانی باشیم.

سطح پایین یادگیری 30 درصد دانش آموزان

فرهاد کریمی در گفت وگو با کد الکترونیک، با بیان اینکه آموزش وپرورش سنگ زیربنای هرنوع تغییری است که بناست در جامعه اتفاق بیفتد، در پاسخ به پرسشی پیرامون تحلیل و ارزیابی های این پژوهشگاه درباره سواد خواندن در دوره ابتدایی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در پژوهشگاه انجام می دهیم طراحی و اجرای مطالعات بین المللی تیمز و پرلز است که بیش از 25 سال است در کشور سابقه دارد.

کاهش سطح سواد خواندن چهارم ابتدایی ها

وی افزود: آخرین مطالعه درباره پرلز 2016 نشان داد که سطح سواد خواندن بچه های چهارم ابتدایی کاهش یافته بود که از جمله دلایل اصلی می توان به تغییر کتاب های درسی، ورود معلمان نو به آموزش وپرورش که با فرایندهای آموزشی قبل آشنا نبودند و از سوی دیگر آموزش های لازم برای آنها ارائه نشده بود اشاره نمود.

سطح پایین یادگیری 30 درصد از دانش آموزان

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اینکه با تغییراتی که در فرایندهای آموزشی و برنامه ریزی درسی شکل گرفته بود عملا بعضی کتب درسی ظرفیت های لازم برای آنکه دانش آموز بتواند با مفاهیم ارتباط برقرار کند و ارتباط زنجیره ای بین مطالب و آموخته ها رعایت گردد را نداشتند گفت: 30 درصد دانش آموزان ما به پایین ترین سطح یادگیری بر اساس نقاط معیار بین المللی نمی رسند که جزو نقاط ضعف نظام آموزشی است.

چالش های دانش آموزان با درس علوم

کریمی به بعضی دیگر از نتایج مطالعات بین المللی تیمز 2019 اشاره نمود و گفت: علی رغم اینکه کماکان میانگین دانش آموزان ما، زیر میانگین بین المللی است، اما در سه درس علوم و ریاضی پایه چهارم و ریاضی پایه هشتم نسبت به دوره تمیز 2015 رشد داشته ایم. هرچند در علوم پایه هشتم کاهش عملکرد داشته ایم و علوم جزو درس هایی است که در چند سال اخیر با چالش هایی درباره آن روبه رو بوده ایم.

برگزاری آزمون پرلز 2021 تا فروردین 1401

وی ادامه داد: امیدوار هستیم در آزمون پرلز 2021 که باید تا فروردین 1401 برگزار کنیم شاهد ارتقای عملکرد دانش آموزان ایرانی باشیم. به طور کلی در تیمز 2019 نسبت به تیمز 2015 از چهار مولفه ای که ارزیابی شد در سه مولفه رو به رشد بودیم. البته هنوز به میانگین بین المللی نرسیدیم و تلاشمان این است که با تدوین برنامه کیفیت بخشی که در شورای عالی آموزش وپرورش در حال تصویب است بتوانیم شاهد ارتقای عملکرد دانش آموزان باشیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش با بیان اینکه بر اساس نتایج تیمز 2019 که دانش آموزان را در پایه های چهارم و هشتم دربرمی گیرد و بعلاوه پرلز 2016 که دانش آموزان پایه چهارم را در برمی گیرد، یک طرح مداخله ای مستخرج از نظرات و دیدگاه هایی از سراسر کشور، دانشگاه ها و مراکز علمی، تدوین نموده ایم که اگر تصویب و اجرایی گردد می توانیم شاهد ارتقای عملکرد دانش آموزان ایرانی در پایه چهارم و هشتم باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2145

به "سطح پایین یادگیری 30 درصد دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سطح پایین یادگیری 30 درصد دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید