زندگی در برج و مجتمع های مسکونی پرجمعیت، بله یا خیر؟

به گزارش کد الکترونیک، زندگی در برج و مجتمع های مسکونی عظیم، افراد را با دغدغه های مختلفی روبرو می نماید. برخی از این دغدغه ها مثبت و برخی هم منفی هستند. این موضوع باعث شده است که افراد نتوانند با قاطعیت بگویند که زندگی در برج ها یا مجمتع هایی با چندین واحد خوب است یا خیر؛ بنابراین بسیاری از افراد که علاقمند به سکونت در چنین ساختمان های هستند، با تردید زیادی روبه رو خواهند شد. در این مطلب مزایا و معایب سکونت در مجتمع های عظیم و برج ها را آنالیز می کنیم تا با کنار هم گذاشتن همه این موارد ببینیم که در نهایت این مجتمع ها محل مناسبی برای زندگی هستند یا خیر؟ اگر شما نیز قصد سکونت در چنین واحدهایی را دارید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

زندگی در برج و مجتمع های مسکونی پرجمعیت، بله یا خیر؟

جهت دریافت خدمات درب ورودی ساختمان ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

مزایا و معایب مجتمع های مسکونی

در هر ساختمانی افراد با تفاوت های اساسی کنار هم زندگی می نمایند. این تفاوت ها در کنار شرایط کلی محیط زندگی، می تواند مزایا و معایب زیادی برای اهالی ساختمان ایجاد کند. در ادامه بعضی مزایا و معایب سکونت در برج و مجتکع های مسکونی عظیم را آنالیز می کنیم:

امنیت کمتر یا بیشتر؟

فلسفه ساخت خانه در فضای بسته، ایجاد حس امنیت و آرامش بیشتر بوده است؛ بنابراین همه ما انتظار داریم در محل زندگی خود از امنیت کافی برخوردار شویم. این موضوع در ساختمان های کوچک و چند طبقه بیش از مجتمع های مسکونی صدق می نماید؛ چرا که به علت وجود تعداد افراد محدود، ساکنان شناخت بیشتری از هم داشته و احساس ناخوشایندی نخواهند داشت. از طرفی به دلیل شناخت افراد از هم، وجود فرد یا افراد غریبه را در ساختمان می توان به سرعت تشخیص داد. در عوض یک ساختمان عظیم چندین واحدی، رفت وآمدهای زیادی دارد و تعداد ساکنان آن بسیار زیاد است و بدیهی است که همه اهل ساختمان یکدیگر را نشناسند.

این موضوع باعث می شود که وجود یک فرد ناشناس در ساختمان قابل تشخیص نباشد. در بعضی از برج و مجتمع های مسکونی، حتی بعضی از افراد همسایه کناری خود را نمی شناسند و همین موضوع امنیت واحدهای آپارتمانی با خطر روبرو می نماید.

برای حل مساله امنیت دوربین های امنیتی مدار بسته در آسانسورها، راهروها و همه اماکن مشترک ساختمان نصب شده است. همچنین گاهی نیز حراست و نگهبانی شبانه روزی برای بعضی برج ها و مجتمع های مسکونی در نظر گرفته می شود. علاوه براین بعضی مجتمع ها نیز قفل های امنیتی یا دیگر نکات امنیتی را دارا هستند. همه این موارد باعث افزایش امنیت واحدها خواهد شد؛ البته در نظر داشته باشید که بسیاری از مجتمع های مسکونی هم به هیچ یک از این تجهیزات و تدابیر امنیتی مجهز نیستند. پس اگر قصد دارید در یک برج یا متجمع مسکونی عظیم برای خرید یا اجاره واحد آپارتمانی اقدام کنید، حتما روی رعایت نکات ایمنی و امنیتی ساختمان یا برج مورد نظرتان حساسیت به خرج دهید.

اختلال در معاشرت

در ساختمان های کوچک با تعداد خانواده های محدود، بستر مناسبی برای رفت و آمد، معاشرت و برقراری روابط صمیمی با همسایگان فراهم شده است؛ در حالی که برج ها و مجتمع های مسکونی عظیم با خانوارهای زیاد، باعث انزوای ساکنان و عدم تعامل آن ها با هم خواهند شد. در نتیجه ممکن است شما به سختی ساکنان واحد های مجاور خود را بشناسید. برج ها و مجتمع های عظیم میزان صمیمیت و ارتباط همسایگان و ساکنان را به حداقل رسانده و بعد اجتماعی شخصیت انسان ها را خدشه دار می نمایند.

ایمنی بیشتر

از دیگر فزونی های سازه های عظیم، رعایت بیشتر اصول ایمنی در ساخت آن ها است. برای مثال می توان گفت که بیشتر برج و مجتمع های مسکونی عظیم به امکاناتی نظیر ردیاب دود، سیستم اعلام حریق، سیستم اطفاء حریق، برق اضطراری، پمپ آب، منبع آب اضطراری، سیستم تلفن داخلی، موتورخانه، آیفون تصویری با سیستم کدینگ، درب ضد سرقت و.. مجهز هستند؛ بنابراین در صورت آتش سوزی، قطعی برق، قطعی آب و… مسئله ای برای ساکنان پیش نخواهد آمد و احتیاجی به نگرانی برای بروز چنین اتفاقاتی نیست. این موضوع باعث افزایش ایمنی واحدهای مسکونی شده است.

اختلال در تردد

در خانه و آپارتمان های کوچک، برای خروج از ساختمان کافی است از چند ردیف پله عبور کنید یا چند طبقه را با آسانسور به پایین بروید؛ در حالی که در برج و مجتمع های عظیم، تردد در ساختمان وقت گیر خواهد بود. می توان گفت که تعداد زیاد طبقات بیشتر در برج ها مانع استفاده از پله شده و از طرفی شلوغی همیشگی آسانسور نیز شما را کلافه خواهد نمود؛ بنابراین از دیگر دغدغه های واحدهای زیاد، بروز بعضی مسائل در تردد است.

بعضی واحدهای مسکونی با در نظر دریافت چند آسانسور نفربر و باربر و تجهیز ساختمان به سیستم کنترل ترافیک آسانسور، توانسته اند حجم زیاد رفت و آمد را به خوبی کنترل نمایند. اما بیشتر مجتمع ها همچنان با معضلی به نام تردد روبه رو هستند. اگر از افرادی هستید که زمان خود اهمیت زیادی می دهید، بهتر است در ساختمان های ساده سکونت داشته باشید یا طبقات پایینی مجتمع مسکونی و برج را برای اقامت انتخاب کنید.

برخورداری از امکانات فوق مدرن

برج و مجتمع های عظیم به طور معمول امکاناتی دارند که در ساختمان های کوچک نمی توان نظیرآن را یافت. امکاناتی نظیر شوتینگ زباله، آسانسور باربر کنار آسانسور نفربر، لابی، نگهبانی و… از معمول ترین قابلیت های برج ها و مجتمع ها هستند؛ اما بیشتر برج ها به امکانات بسیار بیشتر و مدرنی نظیر استخر، سونا، جکوزی، سالن ورزشی، فضای سبز ویژه، سالن همایش و اجتماعات، مهد کودک و… مجهز هستند؛ بنابراین با سکونت در برج ها و مجتمع های حرفه ای، می توانید از این امکانات بهره مند شوید. در بعضی برج ها این امکانات به صورت رایگان برای ساکنان فراهم شده است و بعضی دیگر هزینه جداگانه بابت این هزینه ها دریافت خواهند کرد. اگر قصد دارید در برج ساکن شوید، حتما به این نکات توجه ویژه داشته باشید.

اختلافات فرهنگی

در مجتمع های عظیم دست کم 30 تا 50 خانواده سکونت دارند. این به معنای کنار هم قرارگیری فرهنگ های مختلف است. سازگاری و زندگی مسالمت آمیز با سایر اهالی ساختمان با اعتقادات، فرهنگ ها و سبک های مختلف زندگی کمی سخت به نظر می رسد. گرچه این موضوع برای ساختمان هایی با واحدهای کم نیز پیش خواهد آمد؛ اما شدت و تاثیرگذاری آن برای مجتمع های عظیم و برج ها بیشتر است. بنابراین در صورتی که قصد سکونت در چنین ساختمان هایی را دارید، باید نسبت به چنین مواردی آمادگی کافی داشته و بتوانید میزان سازگاری خود را افزایش دهید.

صرفه جویی در وقت

هیچ چیز بیشتر از نزدیکی مراکز مختلف به محل سکونت باعث دسترسی سریع و آسان به خدمات و سریس های مختلف نمی شود. وجود امکاناتی چون سالن های ورزشی، استخر و سونا، مهد کودک، فضای سبز پیاده روی و… در برج ها و مجتمع های مسکونی عظیم باعث شده است ساکنان برای استفاده از چنین خدماتی به سفرهای درون شهری بی احتیاج شده و بتوانند به راحتی در کمترین زمان از این سرویس ها استفاده نمایند؛ بنابراین دغدغه هایی مانند ترافیک، خستگی، هدر رفتن وقت، دوری راه و… برای ساکنان برج ها وجود نخواهد داشت.

هرج و مرج یا شلوغی

گرچه برج ها و مجتمع های مسکونی عظیم در محیط پیرامون خود محوطه ویژه ای دارند که آن ها را از خیابان و شلوغی های روزانه شهر مصون نگه می دارد؛ اما شلوغی و سر و صدای ساکنان داخل مجتمع چطور؟ صداهای مختلف در راهروها یا محوطه پایین ساختمان گاهی بسیار خسته نماینده و طاقت فرسا خواهد بود. البته اگر درب خانه خود را ببندید و پنجره ها را باز نکنید، شرایط بهتری خواهید داشت؛ با وجود این در صورتی که چند لحظه ای هوس هوای تازه کنید یا درب خانه را باز بگذارید، ممکن است سروصدا برایتان آزاردهنده باشد. بسیاری از برج ها و مجتمع های عظیم برای چنین شرایطی قوانین سخت و جدی وضع نموده اند. برای مثال برای صحبت در راهروها با صدای بلند به ساکنان تذکر می دهند یا بازی بچه ها در محوطه ساختمان برای ساعات خاصی از شبانه روز ممنوع اعلام شده است. گرچه اغلب افراد به این قوانین احترام می گذارند، اما هستند افرادی که توجهی به قوانین و فرهنگ آپارتمان نشینی نداشته باشند.

عدم مدیریت صحیح

همان طور که می دانید ساختمان های عظیم و برج هایی که خانواده های زیادی را در خود جای داده اند، برای ایجاد محیطی مناسب و زندگی مسالمت آمیز، وجود مدیریت قوی برای چنین ساختمان هایی الزامی است. یکی از رایج ترین مسائل در مدیریت چنین واحدهایی، مسائل اقتصادی است. برای مثال، مدیریت ساختمان باید به صورت ماهانه پولی را بابت مخارج ساختمان از واحدها دریافت کند. گاهی بعضی از همسایگان با عدم پرداخت به موقع، چانه زدن برای کاهش قیمت شارژ ساختمان و… باعث اختلال در نظم ساختمان شده و هرج و مرج به بار می آروند؛ البته بعضی اوقات هم مشکل از ساکنان نیست و به مدیریت مجتمع برمی شود.

برای مثال هنگامی که شخصی نالایق به عنوان مدیر انتخاب می شود که صلاحیت کافی برای مدیریت ساختمان را ندارد، باعث افزایش مسائل خواهد شد؛ بنابراین برای انتخاب مدیر ساختمان باید به اندازه کافی وقت گذاشت و درباره افراد تحقیق کرد تا سلامت اخلاق و پیشینه آن ها مورد تایید قرار بگیرد و مسائل اقتصادی احتاقتصادی پیش نیاید. علاوه براین دغدغه های دیگری نظیر نظافت، رسیدگی به ساختمان، بازسازی، تعمیرات، هزینه های جانبی و… برای مدیریت ساختمان وجود دارد. آنالیز و پیگیری همه این موارد باید از سمت مدیریت ساختمان انجام شود؛ بنابراین در صورت انتخاب فردی نامناسب، بی نظمی زیادی در ساختمان به وجود می آید و آرامش همه ساکنان سلب خواهد شد.

به این مقاله از خبرنگارن امتیاز دهید

منبع: هومینگ
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1082

به "زندگی در برج و مجتمع های مسکونی پرجمعیت، بله یا خیر؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "زندگی در برج و مجتمع های مسکونی پرجمعیت، بله یا خیر؟" امتیاز داده اند | امتیاز: 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی در برج و مجتمع های مسکونی پرجمعیت، بله یا خیر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید