تیرگی روابط مسکو و واشنگتن، به دلیل سیاست بازدارندگی روسیه است

به گزارش کد الکترونیک، وزارت امور خارجه روسیه به آنالیز نتایج دیپلماسی خارجی این کشور در سال 2020 پرداخته و در آن مسائل اساسی در روابط دوجانبه با آمریکا که به دلیل تقویت سیاست بازدارندگی روسیه، بوجود آمده را برشمرده است.

تیرگی روابط مسکو و واشنگتن، به دلیل سیاست بازدارندگی روسیه است

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل کد الکترونیک به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت امور خارجه روسیه در سند آنالیز سیاست خارجی و فعالیت های دیپلماسی این کشور در سال 2020 که روز پنج شنبه منتشر شد، یادآور شده است که کوشش های چندجانبه ایالات متحده در مورد بازدارندگی روسیه منجر به انباشته شدن تیرگی بیش از حد در روابط دو جانبه شده است.

در این سند تأکید شده است: در عرصه روابط با آمریکا، وخامت اوضاع به دلیل کوشش های دائمی و چندجانبه واشنگتن برای تقویت بازدارندگی روسیه افزایش یافته است، ضمن اینکه اعمال تحریم های جدید و ایجاد موانع مضاعف برای تحقق طرح های ساخت خطوط لوله گاز جریان شمالی-2 و جریان ترکیه، نیز به تیرگی بیشتر روابط دوجانبه و کاهش همکاری ها یاری نموده است.

وزارت امور خارجه تأکید شده است که روسیه همچنان اصرار دارد که اقدام غیرقانونی سرویس های امنیتی آمریکایی در شکار شهروندان روسی در کشورهای ثالث و انتقال آنها به ایالات متحده متوقف گردد.

در این سند با اشاره به اینکه روسای جمهوری دو کشور در طول سال 2020، هشت بار ارتباط تلفنی برقرار کردند، یادآور شد که در جریان این مذاکرات، توجه اصلی به موضوع ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات، به خصوص تمدید پیمان مربوط به کاهش و محدود سازی تسلیحات راهبردی تهاجمی (معروف به پیمان استارت-3) معطوف بود، علاوه بر این اوضاع در افغانستان، سوریه، ونزوئلا، لیبی و کره شمالی نیز مورد آنالیز نهاده شد. در همین رابطه، طرف روسی به کوشش خود برای سرو سامان دادن به روابط و برقراری گفتگوهای حرفه ای و سازنده درباره مسائل مهم بین المللی و منطقه ای با مقامات واشنگتن ادامه خواهد داد، هرچند موثر بودن این کوشش به انتخاب طرف آمریکایی مربوط می گردد.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین یادآور شد که اقدامات مسکو برای انگیزه بخشیدن به همکاری های مالی روسیه و آمریکا، به خصوص ارتباط بین تجار و جامعه اطلاعاتی دو کشور با درک متقابل واشنگتن روبرو نشده است.

در این سند آمده است که با توجه به این مسئله، مبادلات بازرگانی بین دو کشور در سال 2020، در مقایسه با سال 2019 ، حدود 9 درصد کاهش یافته و به 23 میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده است.

روابط روسیه و انگلیس در یک بحران جدی سیاسی قرار گرفته است

وزارت خارجه در این آنالیز همچنین به روابط با انگلیس در سال 2020 پرداخته و تأکید نموده است که روابط دوجانبه در حال حاضر و تحت تأثیر اعمال فشار و تحریم های شدیدالحن از سوی لندن، در یک بحران بسیار جدی بسر می برد.

در سند آنالیز سیاست خارجی و فعالیت های دیپلماتیک روسیه در سال گذشته میلادی با اشاره به این شرایط، یادآوری شده که برخلاف مسائل در عرصه روابط سیاسی، در خاتمه سال 2020، انگلستان همچنان در زمره شرکای مهم اقتصاد خارجی روسیه قرار داشته و میزان مبادلات بازرگانی بین دو کشور به بیش از 53 درصد افزایش داشته و به 26 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده و تماس های فرهنگی و انسانی بین روسیه و انگلیس هم، با وجود شیوع ویروس کرونا در دنیا، برقرار بوده است.

وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این آنالیز همچنین اعلام نموده که روابط روسیه و اوکراین همچنان رو به زوال است و مقامات مسکو شاهد تخریب روابط دوجانبه، به دلیل اقدامات خصمانه مقامات کی یف هستند. میزان مبادلات بازرگانی بین دو کشور همسایه 13.4 درصد نسبت به سال 2019 کاهش یافته و 9.9 میلیارد دلار رسیده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1692

به "تیرگی روابط مسکو و واشنگتن، به دلیل سیاست بازدارندگی روسیه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیرگی روابط مسکو و واشنگتن، به دلیل سیاست بازدارندگی روسیه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید