تور آلمان: تاریخ دفن شده دیوار برلین که هر کسی باید بداند

به گزارش کد الکترونیک، حقایقی جالب از دیوار برلین

دیوار برلین، سمبل قابل لمس نقض حقوق بشر است که در طول جنگ سرد ساخته شد. دیوار برلین در آگوست سال 1961 در این شهر ساخته شد که بخش شرقی برلین را از بخش غربی آن جدا می کرد. این دیوار در سال 1989، فروریخت و تحول بزرگی در تاریخ این شهر بوجود آورد. حقایقی جسته و گریخته از این دیوار وجود دارد که همگی نشان دهنده اوج تبعیض و خفقانی است که در آن دوران وجود داشته است. خبرنگاران در این مطلب سعی نموده است تا بطور کامل و جامع همه حقایق را جمع آوری کند و در اختیارتان قرار دهد، با ما باشید:

تور آلمان: تاریخ دفن شده دیوار برلین که هر کسی باید بداند

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

دیوار برلین در چه سالی ساخته شد؟

اولین مانع، در روز 13 آگوست سال 1961 و به دستور حزب کمونیست آلمان شرقی، والتر اولبریش (Walter Ulbricht)، برای توقف فراری شدن ساکنان آلمان شرقی ساخته شد. تخمین زده شده است که حدود 2.5 میلیون آلمانی در سال 1949 به آلمان غربی رفتند و دولت هم سعی کرد تا نقطه پایانی بر این مهاجرت بگذارد.

فرض کنید که برلینی ها صبح روز سیزدهم که از خواب بیدار شدند، خودشان را دور از دوستان، خانواده و خانه شان دیدند. این موضوع حتی در هفته ها و ماه های بعدی، با بتنی شدن دیوارها، شدت بیشتری گرفت. بعد از چند ماه، ساخت این دیوار بتنی 66 مایلی تمام شد و اطراف آن سیم خاردار کشیده شد.

چرا این دیوار ساخته شد؟

در سال 1949، آلمان به دو کشور جدا از هم تقسیم شد که شامل جمهوری فدرال آلمان (آلمان غربی) که بوسیله بیگانگان اداره می شد و جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی) که بوسیله اتحادیه جماهیر شوروی اداره می شد، بود. اگر چه برلین در آلمان شرقی بود اما بین کشورهای فرانسه، بریتانیا، آمریکا و اتحادیه جماهیر شوروی تقسیم شده بود. مرز داخلی آلمان در سال 1952 بسته شد و شهر، به راستا اصلی ای برای رسیدن ساکنین ناراضی آلمان شرقی به بخش غربی تبدیل شد.

این دیوار چه تاثیری روی زندگی مردم گذاشت؟

این دیوار؛ دوستان، خانواده ها و آشناها را از هم دور کرد و باعث شد بسیاری از مردم که محل کارشان در بخش دیگر بود، شغلشان را از دست بدهند. در این مدت، مردم بسیاری سعی کردند از این دیوار عبور نمایند اما متاسفانه بیشتر از نصف آنها، جان خودشان را از دست دادند. گفته هایی نشان می دهد که در طول 20 سال حدود 200 نفر که سعی نموده بودند از دیوار عبور نمایند، جانشان را از دست دادند.

این دیوار چطور فرو ریخت؟

فرو ریختن این دیوار هم داستان خیلی جالبی دارد. رفته رفته با انقلابی که علیه اتحادیه جماهیر شوروی برپا شد، مردم خواهان آزادی های سیاسی و شخصی بیشتری شدند و اجازه عبور از دیوار برلین را خواستند، اما مرزها به طور کاملا اتفاقی باز شد. سخنگوی حزب کمونیست برلین بطور اشتباه در رسانه، بیان کرد که ساکنین آلمان شرقی می توانند همین الان به آلمان غربی بروند. وقتی که این حزب به اشتباهش پی برد، سعی کرد تا آن را درست کند اما دیگر خیلی دیر شده بود و هزاران مقیم بخش شرقی، خودشان را به موانع رسانده بودند. ماموران کنار دیوار، ناگهان با هزاران مردمی روبرو شدند که می خواستند از آنجا عبور نمایند و این ماموران که از تغییرات گفته شده در رادیو خبر نداشتند، کاملا گیج شده بودند. بعد از 2 ساعت آنها تصمیم گرفتند تا دروازه را باز نمایند و اینطور بود که مردم از آن عبور کردند و آن شب را تاصبح در کنار دیوار جشن گرفتند.

فروپاشی دیوار برلین

در 9 نوامبر سال 1989، نقطه عطفی در تاریخ این کشور رقم خورد. مردم آغاز به فروپاشی دیوار با چکش و کلنگ کردند و تکه های دیوار فرو می ریختند و هر کس تکه ای از تاریخ را برای خود برمی داشت. این دیوار به طور کامل در سال 1990 فرو ریخت و تکه هایی از آن در برلین و تکه های دیگری از آن در موزه های سرتاسر جهان نگه داری شد.

منبع: independent.co.uk

منبع: الی گشت
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2165

به "تور آلمان: تاریخ دفن شده دیوار برلین که هر کسی باید بداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور آلمان: تاریخ دفن شده دیوار برلین که هر کسی باید بداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید