تاثیر رب گوجه فرنگی بر دیابت ، فواید، مضرات و موارد احتیاط

به گزارش کد الکترونیک، تاثیر رب گوجه فرنگی بر دیابت نوع 1 و نوع 2 چیست؟ آیا مصرف گوجه فرنگی، آب گوجه و رب گوجه فرنگی برای دیابتی ها مفید است یا سلامتی آن ها را به خطر می اندازد؟ آیا رب گوجه فرنگی می تواند جایگزین انسولین در بیماران دیابتی گردد؟ افرادی که دچار بیماری قند خون یا دیابت هستند، قبل از خوردن هر غذا، باید به مقدار قند موجود در آن ماده غذایی توجه بیشتری نمایند. رب گوجه فرنگی به عنوان یکی از رایج ترین چاشنی های محبوب، نقش پررنگی در پخت دارند. اما تاثیر رب گوجه فرنگی بر دیابت چیست؟ آیا دیابتی ها مجاز به مصرف رب گوجه هستند یا خیر؟ در این مقاله از سرویس به آنالیز نقش رب گوجه فرنگی بر دیابت و هر آنچه را که باید در این مورد بدانید، می پردازیم. با همراه باشید.

تاثیر رب گوجه فرنگی بر دیابت ، فواید، مضرات و موارد احتیاط

ارزش غذایی رب گوجه فرنگی

پیش از هر چیز بهتر است بدانید که هر 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی، تنها 13 کالری انرژی دارد و فاقد چربی است. به همین خطر تاثیر چندانی بر اضافه وزن و چاقی ندارد. همین اندازه از رب گوجه فرنگی، حاوی 224 واحد ویتامین آ، 3/5 واحد ویتامین ث و 5 میلی گرم آهن است.

علاوه بر این، از جمله این است که سرشار از پتاسیم بوده و در یک قاشق غذاخوری از آن 162 میلی گرم از این ماده معدنی وجود دارد. ویتامین K و ویتامین های گروه ب نیز به وفور در این چاشنی یافت می شوند که مجموع این مواد مغذی آن را به یک گزینه سالم برای مصرف تبدیل می نماید.

تاثیر رب گوجه فرنگی بر دیابت

همان طور که می دانید، یا کارخانه ای، حاصل جوشاندن گوجه فرنگی های رسیده و غلیظ شدن سس آن است که در غذاها یا به عنوان در کنار غذا استفاده می گردد. بنابراین برای معین شدن خواص یا مضرات آن باید به تاثیر گوجه فرنگی بر دیابت بپردازیم.

مصرف گوجه فرنگی به هر شکلی در رژیم غذایی، شامل گوجه فرنگی خام، آب گوجه، سس گوجه و رب گوجه فرنگی بر تاثیر مستقیمی دارد. گوجه فرنگی و رب آن، منبع بسیار خوبی از ویتامین ث و سرشار از ویتامین های آ و پتاسیم است.

از آنجایی که رب گوجه فرنگی حاصل غلیظ شدن آب گوجه است، بد نیست بدانید هر یک فنجان آب گوجه فرنگی تقریبا حدود 32 کیلوکالری انرژی را به بدن وارد می نماید. همین موضوع نشان می دهد که با یک میوه کم کالری روبرو هستید.

از طرفی به خاطر محتوای کم کربوهیدرات، رب گوجه فرنگی بر دیابت تاثیر مثبتی دارد. چون به دیابتی ها توصیه می گردد که مراقب مصرف کربوهیدرات باشند و مواد غذایی را که کربوهیدرات بالایی دارند، از رژیم غذایی خود حذف نمایند.

تاثیر رب گوجه بر بیماری های شایع دیابتی ها

در خصوص افراد دیابتی، به خاطر چسبنده بودن پلاکت های خون، خطر ابتلا به تصلب شرایین و بیماری های قلبی و عروقی، بیش از افراد عادی است. متاسفانه مبتلایان به دیابت در معرض خطر بروز حمله های قلبی و عروقی و سکته مغزی هستند.

به همین علت هم به این بیماران، مصرف داروهای ضد انعقاد خون تجویز می گردد. رب گوجه فرنگی یکی از مواد غذایی است که خاصیت ضد انعقادی دارد و علاوه بر آن به خاطر پایین بودن اندازه قند گوجه فرنگی، به گزینه ای مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت تبدیل شده است.

دیابت، چاقی و رب گوجه فرنگی

شاید جالب باشد بدانید که رب گوجه فرنگی، آب گوجه و خود گوجه فرنگی خام، می تواندد به سلامت و تناسب اندام بدن یاری نمایند. گوجه فرنگی می تواند از بالا رفتن وزن جلوگیری کند و چربی های اضافی بدن را بسوزاند. بعلاوه از خواص آب گوجه فرنگی برای دیابت می توان برای جلوگیری از افزایش وزن یاری گرفت. خوردن یک فنجان آب گوجه فرنگی مخصوصا در زمان صبح می تواند به کاهش وزن مفید یاری کند.

بد نیست بدانید که در دیابتی ها، افزایش وزن یک مشکل شایع به شمار میرود و این افراد به سختی می توانند وزن خود را کاهش دهند. گوجه فرنگی تخمیر در روده ها را کاهش می دهد و مدت بیشتری احساس سیری می کنید.

فواید رب گوجه برای کاهش فشار خون دیابتی ها

در مبتلایان به بیماری دیابت، افزایش فشار خون هم یکی از معضلاتی است که سلامت آن ها را تهدید می نماید. حتی اگر نمی توانید هر روز از مزایای رب گوجه فرنگی بر دیابت بهره ببرید، می توانید از جایگزین آن یعنی گوجه فرنگی خام بهره ببرید. خوردن یک عدد گوجه فرنگی با سایز بزرگ می تواند فشار خون را در مبتلایان به دیابت نوع 2 کاهش دهد.

گوجه فرنگی به عنوان یک سبزی غیر نشاسته ای، قند و کربوهیدرات کمی دارد و همین موضوع بر گلوکز موجود در خون دیابتی ها تاثیر می گذارد. هر چه اندازه کربوهیدرات و قند مواد غذایی پایین تر باشد، برای مصرف افراد مبتلا به دیابت مناسب تر است.

چون کربوهیدرات ها به خصوص انواع تصفیه شده آن ها، به سرعت متابولیزه شده و باعث افزایش قند خون می شوند. به همین علت هم از دیابتی ها خواسته می گردد اندازه کربوهیدرات مصرفی خود را به صورت مداوم مورد سنجش قرار دهند.

شاخص گلیسمی رب گوجه فرنگی

شاخص گلیسمی یکی از دغدغه های اصلی برای مقابله با بیماری دیابت است. همه مواد غذایی دارای ضریب گلیسمی معینی هستند و هر چه این عدد، بیشتر باشد، به معنی این است که قند خون فرد بعد از مصرف آن ماده غذایی، بالاتر رفته و زمان کوتاهی بعد از خوردن آن، احساس گرسنگی خواهد نمود.

کسانی که مبتلا به دیابت هستند، بهتر است غذاهایی مصرف نمایند که شاخص گلیسمی آن ها کمتر از 55 باشد. رب گوجه فرنگی و گوجه خام نیز در دسته مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین قرار دارند و از بالا رفتن قند خون در دیابتی ها پیشگیری خواهند کرد.

قند موجود در رب گوجه فرنگی چیست؟

قند موجود در رب گوجه فرنگی شامل گلوکز و فروکتوز می گردد که به اندازه اندکی در گوجه فرنگی و مشتقات آن شامل سس گوجه، پودر گوجه، آب و پوره گوجه فرنگی هم یافت می گردد.

برترین روش مصرف رب گوجه فرنگی

برترین راه مصرف این ماده غذایی، استفاده از آن به صورت رقیق شده در انواع غذا یا است. بد نیست بدانید که هر چه رب گوجه فرنگی غلظت بیشتری داشته باشد، خواص بیشتری هم دارد. از طرف دیگر، حل شدن رب گوجه فرنگی در آب می تواند خواص درمانی رب گوجه فرنگی را افزایش دهد و برای سلامت مفیدتر خواهد بود.

در چه صورت دیابتی ها باید در مصرف رب گوجه فرنگی احتیاط نمایند؟

هر چند تا این جا درباره تاثیر مثبت رب گوجه فرنگی بر دیابت شرح دادیم ولی همه این ها در صورتی است که از رب گوجه فرنگی های سالم و فراوری شده بر اساس استانداردهای کیفی بهره ببرید.

رب گوجه فرنگی هایی که در آن ها از اندازه زیادی نمک استفاده شده است می تواند فشار خون را به طرز چشمگیری بالا ببرد که آن را برای مبتلایان به دیابت خطرناک خواهد نمود. چون همان طور که اشاره شد، مبتلایان به دیابت، بیشتر در معرض بیماری های قلبی و عروقی هستند و باید مراقب فشار خون بالای خود نیز باشند.

بهتر است برای مصارف خانگی (اگر این امکان برای شما وجود دارد) از رب و سس گوجه فرنگی خانگی بهره ببرید تا از سلامت آن مطمئن باشید. پیشنهاد می کنیم مقاله را هم مطالعه کنید.

سوالات متداول

شاخص گلیسمی رب گوجه فرنگی پایین است یا بالا؟

رب گوجه فرنگی به عنوان یکی از مشتقات گوجه فرنگی، شاخص پایین و زیر 55 دارد. این اندازه برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند، عدد بسیار مناسب و نشان دهنده قند پایین ماده غذایی است.

رب گوجه فرنگی برای دیابتی ها مفید است یا مضر؟

در صورتی که رب گوجه فرنگی شور نباشد و در آن از سدیم یا نمک زیادی استفاده نگردد می تواند به عنوان یک ماده غذایی مفید برای مبتلایان به قند خون به کار برود. در غیر این صورت به علت بالا بردن فشار خون، مصرف آن توصیه نمی گردد.

آیا رب گوجه فرنگی می تواند جایگزین انسولین در بیماران دیابتی گردد؟

خیر. رب گوجه فرنگی می تواند در کاهش دیابت نقش مفید و موثری داشته باشد ولی به عنوان جایگزین انسولین نمی توان از آن استفاده کرد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 11 تیر 1401 بروزرسانی: 11 تیر 1401 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2225

به "تاثیر رب گوجه فرنگی بر دیابت ، فواید، مضرات و موارد احتیاط" امتیاز دهید

1 کاربر به "تاثیر رب گوجه فرنگی بر دیابت ، فواید، مضرات و موارد احتیاط" امتیاز داده است | امتیاز: 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر رب گوجه فرنگی بر دیابت ، فواید، مضرات و موارد احتیاط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید