با جاذبه های گردشکری مازندران آشنا شوید

به گزارش کد الکترونیک، جاذبه های گردشکری مازندران بسیار متنوع و غنی است، این امر باعث شده گوشه گوشه این منطقه از ایران شاهد گردشگران داخلی و خارجی از سراسر جهان باشد.

با جاذبه های گردشکری مازندران آشنا شوید

برای سفر با سفر ارزان به پوکت همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

جاذبه های گردشکری مازندران پر است از آثار تاریخی و طبیعی؛ از این رو این استان به عنوان عروس استان های ایران شناخته می گردد. بهترین زمان برای سفر به مازندران بهار و تابستان می باشد ولی درب خانه های مردمان مازنی همه روزهای سال به روی گردشگران باز است. در این مطلب نگاهی به مهم ترین جاذبه های گردشگری مازندران انداخته ایم.

برج رسکت

برج رسکت مربوط به سدهٔ 5 ه .ق است و در شهرستان ساری، بخش دودانگه، روستای رسکت واقع شده و این اثر در تاریخ 9 مرداد 1312 با شمارهٔ ثبت 193 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است برج رسکت مربوط به سدهٔ 5 ه .ق است در 40 کیلومتری جنوب غرب شهر ساری در بخش دودانگه ساری، روستای رسکت واقع شده است. جهت دسترسی به آن از ساری شروع و پس از عبور از دو راهی کیاسر و سد سلیمان تنگه به سوی سدّ منحرف می گردد که همهٔ جهت آسفالته می باشد.

در سال 231 خورشیدی برابر با 237 قمری شهاب سنگی در این منطقه سقوط کرد که به نام شهاب سنگ اسپهبد شروین خوانده شد. بعضی پژوهشگران برج رسکت را یادمانی چند منظوره در نزدیکی محل سقوط این شهاب سنگ می دانند. برج رسکت که در شیب تند کوهی سنگی بنا شده در سال 413 هجری قمری ساخته شد مدفن یکی از شهریاران آل باوند است 18 متر ارتفاع دارد محیط ان در پایین 14.76 متر است. حد فاصل قسمت فوقانی بدنه و شروع گنبد برج با مقرنس کاری تزئین شده است و دو کتیبه آجری نیز به خط پهلوی ساسانی و خط کوفی در روی آن به چشم می خورد.

تالاب حمیدآباد

تالاب حمیدآباد ساری از جاذبه های زیبای گردشگری در استان مازندران است که در جاده دریای ساری به سمت فرح آباد (خزرآباد) در روستای سرسبز و زیبای حمید آباد قرار گرفته است. این تالاب پوشیده از گلهای نیلوفر آبی هستند که در زمان باز شده جلوه خاصی به این تالاب و این منطقه می دهد. گونه های مختلف رندگان اعم از پرندگان مهاجر و غیرمهاجر در این تالاب زندگی می نمایند که زیبایی این منطقه را صد چندان می نماید. در ادامه این جهت هم به مجموعه تاریخی فرح آباد و شاحل دریای خزر می رسید. تالاب وسعتی در حدود 1.5 کیلومتر مربع دارد.

میانکاله

شبهِ جزیره میانکاله شبه جزیره ای است در منتهی إلیهِ جنوبِ شرقیِ دریای خزر، در دوازده کیلومتریِ شمالِ شهرِ بهشهر واقع در استان مازندران ایران. مساحت آن بیش از شصت وهشت هزار هکتار و ارتفاعِ آن بینِ 15 تا 28متر کم تر از سطحِ دریای آزاد است. شبه جزیره میانکاله، خلیج گرگان و جزیره آشوراده بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله می باشد.

شبه جزیره میانکاله به همراه خلیج گرگان در زمره پناهگاههای حیات وحش کشور می باشند که به علت اهمیت زیاد آن به عنوان ذخیره گاه زیست کره در دنیا ثبت شده است و به علت وجود پوشش های درختچه ای و امنیت کافی، محل زیست دائمی قرقاول خزری و دراج نیز می باشد همچنین پوشش گیاهی و جانوری ویژه و چشم اندازهای طبیعی و متنوع آن به ویژه در منطقه ساحلی، این محدوده را یکی از قطب های مهم گردشگری در استان گلستان و شمال کشور مبدل کرده است.

این شبهِ جزیره، خلیج گرگان را از دریای خزر جدا می نماید. زمین های شبه جزیره بوته زار بلند هستند و از قدیم مرتعِ گاوداران بوده است.در نوکِ خاوری این شبه جزیره روستای آشوراده قرار گرفته است که دارای تأسیساتِ شیلاتی است. آشوراده در فاصله کم و در روبه روی بندر ترکمن واقع شده است. این شبه جزیره از شمال به دریای خزر، از شرق به آشوراده، از جنوب به خلیجِ گرگان و از غرب به بندرِ جدیدِ امیرآباد محصور است.

پل ورسک و سه خط طلا

پل ورسک در دره ورسک در روستای ورسک، واقع در 45 کیلومتری جنوب شهر زیرآب و 85 کیلومتری شهر قائمشهر در محور فیروزکوه و در جهت راه آهن شمال قرار گرفته است. پل ورسک از شاهکارهای مهندسی زمان خویش به حساب می آمده است. این پل در زمان حکومت رضاشاه در ایران توسط آلمانی ها به رهبری سرمهندس اتریشی خود یعنی والتر اینگر ساخته شد. حجم پل ورسک که دارای 66 متر دهانه قوسی اصلی و 110 متر ارتفاع از ته دره است، جمعاً 4500 مترمکعب است. طول کلی پل 86 متر است. عظمت این پل که در واقع دو کوه عظیم و سخت را به یکدیگر اتصال می دهد ستودنی است. این پل راه ارتباطی راه آهن سراسری شمال جنوب بوده که با شگفتی تمام و با ابزار آلات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شده بود و در ساخت آن از هیچ سازه فلزی استفاده نشده است. این پل در دوران جنگ دنیای دوم پل پیروزی نامیده می شد.

اصطلاح سه خط طلای راه آهن شمال مربوط به دره ای در سه کیلومتری بعد از پل ورسک و بعد از روستای ورسک به سمت گدوک در ارتفاعات شرق جاده تهران - شمال مشاهده می باشد. طراحی این خطوط به جهت کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لوکوموتیوها در نظر گرفته شده است که برای ایرانیان ارزشی به مراتب بیشتر از طلا دارد. از این رو به این سه خط راه آهن که بالای یکدیگر قرار دارند به اصطلاح سه خط طلا می گویند.

پل شاهپور

پل شاپور یا پل شاهپور بر روی رودخانه اوتجون در اراضی چای باغ و 50 متری جانب شرقی جاده شیرگاه به قائم شهر واقع شده است و گفته می گردددر دوره حکومت صفویه احداث گشت. پل شاهپور در کناره راه شیرگاه به علی آباد ـ از توابع قائم شهر ـ بنا شده است. پل شاپور دارای یک دهانه عظیم میانی با طاق جناغی و یک دهانه کوچکتر فرعی است. همچنین در بالای پایه ها، دهانه های کوچکتری ساخته اند. پایه ها در جهت مخالف جریان آب به صورت مثلثی شکل داده شده اند.

سطح گذر پل از محل تیزه طاق عظیم به طرفین دارای شیب نسبتاً ملایمی است. مصالح مورد استفاده در ساختمان پل، سنگ و ملات ساروج است. این پل بر روی رودخانه اوتجون در اراضی چای باغ و 50 متری جانب شرقی جاده شیرگاه به قائم شهر واقع شده و احتمالاً مربوط به دوران قاجار می باشد. جالب اینکه شما در فصل برداشت انجیر می توانید از درختچه ای که از لای آجرها و بتن های پل (روی پل) رشد کرده انجیر بچینید.

کاخ سلطنتی بابل

کاخ سلطنتی بابل که به دوره پهلوی مربوط است، در باغ مصفایی در جنوب بابل قرار گرفته است و محل فعلی دانشکده پزشکی بابل است. بنای کاخ دو طبقه است، با اتاق ها و سالن های متعدد و مزین به گچبری های بسیار زیبا، مصالح عمده ساختمان کاخ را سنگ تشکیل می دهد و نمای خارجی آن عناصر تزئینی بسیار جالب دارد.

تزئین داخلی و خارجی کاخ، ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارد که مشابه آن در کاخ های دیگر این دوره کمتر دیده می گردد. برج کاخ بابل (دیده بانی) هم زمان با کاخ سلطنتی در ضلع غربی محوطه کاخ احداث گشت، بنایی است هشت ضلعی در دو طبقه که طبقه دوم آن کوچکتر از طبقه اول اجرا شده است.

کندلوس

روایت است که ناصرالدین شاه قاجار بعد از عبور از منطقه به علت مشاهده عده ای از کولی های شاغل در کار فلز کاری آن را میخ ساز نامید. کندلوس که امروزه آن را میخ ساز نیز می گویند، شاهد تمدن های گوناگونی در ادوار مختلف تاریخ بوده و نشانه هایی از تمدن قبل از میلاد، تمدن ایران قبل از اسلام و تمدن ایران بعد از اسلام را در خود به یادگار دارد. میخ ساز شامل چهار دهکده به نام های پیده، گیل کلا، میرکلا و کندلوس است. دهکده کندلوس که یکی از قدیمی ترین مجتمع های انسانی منطقه به شمار می رود، در دامنه های سلسله جبال البرز منتهی به دره زانوس واقع است.

کندلوس از محله هایی به نام های درزی کلا، ملاکلا، جورسری، جیرسری، بنیم سری و سری دله تشکیل شده است. مردم کندلوس خانه هایشان گلی، ولی چشمه هایشان گوارا است؛ امکاناتشان اندک، ولی مهربان و میهمان نوازند؛ سوخته از آفتاب و رنج کشیده از زمانه، ولی شکیبا و بردربارند. هنوز بانگ خروس و پرندگان رنگ دهنده روزشان و زوزه شغال و صدای رودخانه زمزمه خواب شبانگاهشان است.

خانه نیما یوشیج

خانه نیما یوشیج که از جمله آثار دوران قاجاریه است در روستای یوش است روستایی از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران یا به عبارتی هفت کیلومتری بلده واقع شده است. این خانه به لحاظ اینکه یکی از شعرای مشهور کشورمان در آن می زیسته، از ارزش فرهنگی بالایی برخوردار است.

خانه نیما، دارای پلان معمولی تیپ قاجاریه است. سردر ورودی این بنا به تاریخ 1128 است اما در شیر سرنمای قسمت شمالی آن تاریخ 1136 قید شده است. جبهه شمالی این خانه دارای یک ارسی پر ارزش با طرح گره چینی پرکار است و اتاق های طرفین ارسی و دارای 6 نورگیر مشبک چوبی با طرح های جالب است. این بنا دارای 3 ورودی، شاه نشین و اتاق های زیادی است. خانه نیما یوشیچ با داشتن آجرکاری و گچ کاری های زیبا از جاذبه های گردشگری استان مازندران به شمار می آید.

منبع: setare.com
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1435

به "با جاذبه های گردشکری مازندران آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جاذبه های گردشکری مازندران آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید