اختلافات مهمی در مذاکرات وین به جای مانده است

به گزارش کد الکترونیک، سعید خطیب زاده امروز دوشنبه در نشست خبری در مورد فرایند مذاکرات وین صحبت کرد.

اختلافات مهمی در مذاکرات وین به جای مانده است

آنطور که ایرنا گزارش داده، سخنگوی وزارت خارجه گفت: طی روزهای اخیر هیات ها گفتگوهای فشرده ای در وین داشتند و برای تنفسی به تهران برگشتند. تمرکز جلسات در چهار مورد بوده است و در این تنفس هم جلسات کارشناسی در وین قطع نبود.

پرانتزها پاکسازی شد

وی ادامه داد: در آخرین شرایط گفتگوهای مذاکرات وین بسیاری از جداول آماده شده و ستون های جداول نیز آماده شده است. بخشی از پرانتزها نیز پاکسازی شده است و توافقات هم در حال تبدیل شدن به جملات و کلمات تبدیل هستند. آنچه که مانده است، موضوعات مهم و تصمیمات خاص سیاسی است و طرف واشنگتن باید تصمیم خود را در مذاکرات وین بگیرد و اعلام کند.

در موضوعات فنی پیشرفت های قابل توجهی حاصل شده ولی در بحث رفع تحریم ها گفتگوها منوط به تصمیمات سیاسی شده که در طرف مقابل معطل مانده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اگر این اتفاقات بیفتد، با سرعت خوبی به سمت توافق خوب و قابل اتکا در حرکت هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد سفر رییس جمهور به روسیه گفت: سفر رییس جمهور به روسیه بسیار حائز اهمیت است و در راستا سیاسا خارجی متوازن دولت است. آقای رییسی در این سفر با همتای خود ملاقات خواهند داشت و در مورد مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رایزنی و گفتگو خواهند کرد.

آمریکا نشان دهد برای پلن A اراده لازم را دارد

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه برای نجات توافق هسته ای تنها چند هفته فرصت باقی است و در صورت شکست مذاکرات وین واشنگتن سایر گزینه ها را هم بررسی خواهد کرد، گفت: من به وزیر امور خارجه آمریکا توصیه می کنم که تمام تلاش، همت و اگر ابتکاری دارند آن را به کار ببرند که همین پلن A که در دست هست به نتیجه برسد.

وی افزود: پلن B برای هیچ کشوری جذابیت لازم را ندارد، بلینکن بهتر از هر کس دیگری می داند که هر کشوری برای خودش پلن B دارد و شاید پلن B جمهوری اسلامی ایران هم خیلی جذابیتی برای آنها نداشته باشد. بنابراین تمام همت و تلاش خود را بگذارند برای اینکه نشان بدهند برای پلن A اراده لازم را دارند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 18 فروردین 1401 بروزرسانی: 18 فروردین 1401 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2148

به "اختلافات مهمی در مذاکرات وین به جای مانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلافات مهمی در مذاکرات وین به جای مانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید