اختصاص بودجه برای مراکز دانشگاهی و فناوری آذربایجان شرقی در زمینه مقابله با کرونا

به گزارش کد الکترونیک، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: طی جلسه سازمان مدیریت و برنامه ریزی با وزارت علوم وارد قرار شد اعتباراتی به مراکز دانشگاهی و فناوری که برای مبارزه با کرونا فعالیت داشتند، اختصاص یابد.

اختصاص بودجه برای مراکز دانشگاهی و فناوری آذربایجان شرقی در زمینه مقابله با کرونا

به گزارش گروه دانشگاه کد الکترونیک، پنجمین جلسه کمیته علم و فناوری ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با مجیدی رئیس دانشگاه تبریز، حسن ولیزاده رئیس کمیته علم و فناوری ستاد استانی و واعظی هیر رئیس پارک علم و فناوری استان و کنندگان بیش از 15 دانشگاه و وموسسه پژوهشی استان و تعدادی از شرکت های دانش بنیان دارای اختراع در عرصه مقابله با کرونا در تالار علامه جعفری دانشگاه تبریز برگزار شد.

دکتر مجیدی رئیس دانشگاه تبریز در ابتدای جلسه ضمن تقدیر از فعالیت های علمی و فناورانه دانشگاه ها درعرصه مقابله با کرونا اضافه کرد کرونا با وجود رنج ها و تهدید هایی که متوجه جامعه نمود فرصت هایی نیز برای دانشگاه ها در عرصه آموزشی و فناوری فراهم آورد و دانشگاه ها بموازات ادامه فرایند آموزشی بصورت الکترونیکی و مجازی توانستند در راستای مسئولیت پذیری اجتماعی خود در زمینه محصولات دانش بنیان با کیفیت مطلوب و قیمت پایین پیشرفت های شایان توجه کنند.

مجیدی گسترش ابداعات و محصولات دانش بنیان در عرصه مقابله با کرونا را عامل تغییر نگرش جامعه به دانشگاه و تثبیت اعتماد عمومی مردم نسبت به علم دانست و اضافه کرد: دانشگاه ها با پیشرفت های علمی و فناوری خود توانستند مسئولیت پذیری خود را به جامعه عرضه کند و بعنوان نقطه امید و برقرار کننده امنیت روحی و اجتماعی قرار بگیرند.

در ادامه جلسه حسن ولیزاده رئیس کمیته علم و فناوری ستاد استانی و رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ضمن تقدیر از میزبانی دانشگاه تبریز بر توانمندی بالای مراکز رشد و فناوری در حل مسائل جامعه تاکید کرد.

ولیزاده بحران از کرونا بعنوان نقطه عطف برای تغییر و پیشرفت در برخی کشور ها از جمله کشورمان یاد کرد و اضافه کرد رویکرد جامعه به سمت دانشگاه ها و مراکز علمی در این بحران مثبت شد و دانشگاه ها نیز توانستند با عملکرد عالی در عرصه ابداعات دانش بنیان به اعتماد جامعه ارج دهند.

ولیزاده خواستار مدیریت بهینه و متمرکز توانمندی های موجود در عرصه محصولات دانش بنیان شد و از مراجع قانونی و سازمان های مرتبط با ارائه مجوزبه تولید محصولات مرتبط در عرصه مقابله با کرونا و بالاخص سازمان غذا و دارو خواست ضمن تسریع بررسی امور و شفاف سازی دلایل پذیرش یا رد نمودن طرحها، این کمیته و سایر مراجع را یاری دهند.

عبدالرضا واعظی رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی ضمن اعلام فعالیت 800 شرکت فناور در استان اضافه کرد: از این شرکت ها تعداد 158 شرکت مجوز دانش بنیان دارند و خوشبختانه تعدادی از آنهاردر عرصه مقابله با کرونا فعالیت های مطلوبی در سطح کشور و استان انجام داده اند.

واعظی با اشاره به جلسه اخیر ریاست جمهوری با روسای دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری اضافه کرد پیرو این جلسه سازمان مدیریت و برنامه ریزی با وزارت علوم وارد مذاکراتی شده اند تا بخشی از اعتبارات یک میلیارد یورویی اختصاص یافته برای مبارزه با کرونا به مراکز دانشگاهی و فناوری و شرکت های فناور که در زمینه مقابله با کرونا فعالیت دارند اختصاص یابد.

رئیس پارک علم و فناوری استان همچنین از اختصاص تسهیلات به شرکت های فناور استان که کسب و کار آن ها از کرونا آسیب دیده اند خبر دادند و اضافه کرد: این تسهیلات از طریق پارک علم و فناوری و با عاملیت مالی صندوق پژوهش و فناوری ارس پرداخت خواهد شد. سقف این تسهیلات برای هر شرکت چهار میلیارد ریال با بهره 9 درصد و دوره تنفس شش ماهه است که از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص یافته است.

در ادامه نشست تعدادی از شرکت های دانش بنیان مستقر در دانشگاه های استان ضمن ارائه گزارش اجمالی از اختراع یا طرح مرتبط در مقابله کرونا و مزایای آن، درخواست های خود در زمینه اخذ تسهیلات مالی و یا اخذ مجوز های قانونی تجاری سازی را به اطلاع اعضای کمیته رساندند و مقررشد کمیته درخواست های شرکتهارا جهت تسریع در امور به مراجع قانونی ذیصلاح ارجاع دهد.

لازم به ذکر است، کمیته علم و فناوری ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در استانداری آذربایجانشرقی تشکیل شده و بیش ز 15 دانشگاه و پژوهشگاه و پارک علم و فناوری عضو این کمیته هستند و مراکز علمی و پژوهشی دستاورد های پژوهشی و فناوری خود در زمینه مقابله با کرونا را جهت بررسی و طی مراحل اخذ مجوز به این کمیته ارائه می­دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1144

به "اختصاص بودجه برای مراکز دانشگاهی و فناوری آذربایجان شرقی در زمینه مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص بودجه برای مراکز دانشگاهی و فناوری آذربایجان شرقی در زمینه مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید