آخرین خبر از انتقال نمایشگاه تهران به شهر آفتاب ، علت تشدید ترافیک شب عید در شریان های شلوغ تهران

به گزارش کد الکترونیک، خیابان های قفل تهران و ترافیک شب عید، این روزها به تنهایی روی اعصاب مردم است. با وجود اجرای طرح های ویژه برای مدیریت ترافیک روزهای پایانی سال، بعضی رویدادها هم راه بندان روزهای پایانی سال را تشدید می نمایند.

آخرین خبر از انتقال نمایشگاه تهران به شهر آفتاب ، علت تشدید ترافیک شب عید در شریان های شلوغ تهران

کد الکترونیک- مجید جباری: برگزاری رویدادهای پرمخاطب در محل نمایشگاه بین المللی تهران یکی از دلایل تشدید ترافیک همه مسیرهای منتهی به نمایشگاه بین المللی تهران است. موضوعی که سالهاست ساعت های زیادی از شهروندان (به ویژه ساکنان مسیرهای منتهی به این محل) را تلف می نماید. حال اینکه برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در این محل به ویژه در ایامی که به خودی خود تردد در بیشتر معابر شهر سنگین است، صبر شهروندان را لبریز نموده است. برهمین اساس سال گذشته، شورای شهر تهران مصوبه ای را با قید در دستور کار قرار داد، اما به دلایلی در هیات تطبیق رد شد.

مصوبه انتقال نمایشگاه بین المللی تهران به مجموعه شهر آفتاب آذرماه سال گذشته در شورای شهر تهران تصویب شد. رای20 عضو شورا به این طرح، از همان ابتدا با واکنش و مقاومت مسئولان شرکت نمایشگاه ها و سازمان توسعه تجارت روبرو شد. طرحی که برای جلوگیری از گرفتار شدن شهروندان در ترافیک روزهای برگزاری نمایشگاه ها با فوریت مطرح و تصویب شده بود، سرانجامی نداشت.

علت رد مصوبه شورا چه بود؟

عضو شورای شهرتهران و نماینده شورا در هیات تطبیق فرمانداری درباره دلایل رد مصوبه شورا در این هیات گفت: مخالفت نمایشگاه بین المللی وابسته به وزارت صمت علت رد مصوبه شورای شهر بود. هیات تطبیق فرمانداری معتقد است که هر مصوبه شورای شهر که به یکی از سازمان ها و نهادهای دولتی برمی گردد باید موافقت آن مجموعه را جلب کند تا مصوبه قابلیت اجرا داشته باشد. هیات تطبیق خاطرنشان کرد که برای اجرای مصوبه انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب باید رضایت نمایشگاه بین المللی و سازمان توسعه تجارت در این زمینه جلب گردد.

ناصر امانی در گفت و گو با کد الکترونیک آنلاین با بیان اینکه ما در شورای شهر در پی تامین منافع شهروندان هستیم، ادامه داد: برگزاری رویدادها در محل نمایشگاه سئول، صدای شهروندان را درآورده است. چه به لحاظ ترافیک و چه آلودگی هوا، نه تنها اطراف نمایشگاه، بلکه در همه مسیرهای منتهی به نمایشگاه، شاهد ترافیک سنگین هستیم که این موضوع در بعضی روزها مثل ایام نوروز که معابر شهر شلوغ تر هستند، بیش از قبل مردم را آزار می دهد. اما متاسفانه بعضی صرفا به منافع مالی این قضیه توجه می نمایند.

نمایشگاه را تحریم کردیم

عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از گفت و گو با کد الکترونیک، خاطرنشان کرد: مسئولان نمایشگاه شهر آفتاب در حال کوشش برای فراهم کردن همه امکانات لازم جهت حضور شرکت ها در این محل هستند. اما متاسفانه شنیده ایم که اقداماتی مبنی بر کارشکنی سازمان های مربوطه برای منصرف کردن شرکت ها و مجموعه ها برای برگزاری نمایشگاهشان در شهر آفتاب صورت می گیرد. به همین علت، ما در شورا تصمیم گرفتیم که در هیچ رویداد نمایشگاهی که در محل نمایشگاه بین المللی تهران(خیابان سئول) برگزار می گردد، شرکت نکنیم. نه تنها به عنوان اعضای شورا بلکه به صورت شخصی هم قرار گذاشتیم تا معین تکلیف شدن این موضوع و انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب، برای هیچ رویداد نمایشگاهی به خیابان سئول نرویم.

امانی درباره اینکه آیا در آینده، امیدی به این انتقال بزرگ خواهیم بود، گفت: تنها راه به عقیده من اراده دولت و مسئولان مربوطه مثل وزیر صمت است. در همین رابطه، به تازگی معاون اول رئیس جمهوری ضمن حضور برای بازدید از نمایشگاه موتورهای برقی، از امکانات و توانمندی های شهر آفتاب تماشا کرد که امیدواریم، این موضوع بتواند مسئولان دولت را برای این انتقال متقاعد کند. ضمن اینکه مدیریت شهری تهران هم به سور مستمر پیگیر این موضوع مهم است تا یکی از مسائل بزرگ شهروندان تهرانی که در ایام برگزاری رویدادها با مشکل روبرو می شوند، رفع گردد.

مقاومت هایی که مانع انتقال است

مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب هم در این باره گفت: موضوع انتقال نمایشگاه بین المللی به شهر آفتاب چند سالی است از سوی شورای شهر و شهرداری مرکز مطرح است، اما این قضیه با مقاومت های شرکت نمایشگاه بین المللی تهران، سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت روبرو شده است.

عباس تقدسی نژاد در گفت وگو با کد الکترونیک، ادامه داد: مجموعه های نمایشگاهی مثل شهر آفتاب و نمایشگاه بین المللی تهران معمولا تقویم خود را یکساله می بندند که طبیعتا در حال حاضر برنامه ریزی ها برای برگزاری رویدادها برای سال آینده هستند. منتها ترافیک شدید و دیگر معضلات، هنگام برگزاری رویدادهای پرمخاطب در نمایشگاه سئول، سالهاست مردم محدوده را درگیر و این انتقال را ضروری نموده است. بنابراین اراده قویتری برای این انتقال ضروری است. در غیر اینصورت، با توجه به برنامه ریزی های اجرا شده و تقویم سال آینده نمایسگاه سئول، سال آینده نیز معضل مردم رفع نخواهد شد.

منافع مردم دیده نمی گردد

او اضافه کرد: ما در 6 ماه گذشته با پیگیری های مستمر، پیروز شدیم قرارداد برگزاری نمایشگاه بزرگ و مهم نفت را در مجموعه شهر آفتاب به امضا برسانیم که اردیبهشت ماه سال آینده،ما از نفت 1402 میزبانی خواهیم کرد. این موضوع، نویدی برای حوزه کار نمایشگاهی در تهران است. عملا با رویداد نمایشگاه نفت 1402 در شهر آفتاب، این فرضیه که شهر آفتاب مسائلی دارد و استقبالی از سوی نمایشگاه های بزرگ و پرمخاطب از این مجموعه انجام نمی گیرد، باطل می گردد.

مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با اشاره به علاوه بر نفت، نمایشگاه های متعدد دیگری برای برگزاری رویدادهایشان در این محل ابراز تمایل نموده اند، گفت: تعارض منافع جدی در حوزه کار نمایشگاهی وجود دارد. سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه های ایران به عنوان زیر مجموعه های وزارت صمت، هر دو در ساختمان نمایشگاه سئول مستقر هستند؛ یعنی جایی که قرار است، مجوز برگزاری نمایشگاه ها صادر گردد. شرکت ها و مجریان نمایشگاه هایی که با شهر آفتاب توافق می نماید، با لغو مجوز فعایت و مواردی از این دست، روبرو می شوند. یا اینکه نمایشگاه های معادلی که ما برنامه ریزی نموده ایم را عینا با همان عنوان برگزار می نمایند. با این کار، شرکت ها مجبور می شوند بین ما و باطل شدن مجوزشان یکی را انتخاب نمایند. طبیعتا وقتی برخوردها این قدر غیر حرفه ای و از نگاه بالا به پایین در حوزه تعارض منافع و استفاده از ظرفیتی که دوستان برای خودشان قائل هستند، باشد، منافع مردم در این بین دیده نمی گردد.

دروغ بزرگ

تقدسی نژاد استقبال نکردن مردم و نمایشگاه ها از شهر آفتاب را یک دروغ بزرگ دانست و گفت: استقبال و بازدید بیش از 200 هزار شهروند، آن هم در آخرین روز برگزاری نمایشگاه موتور سیکلت که در امسال برگزار گردید، رکورد بازدید نمایشگاهی در کشور را شکست.

تقدسی نژاد با اشاره به اقدامات لازم برای توسعه نمایشگاه شهر آفتاب گفت: به تازگی ساخت 48 هزار متر فضای تازه نمایشگاهی را شروع نموده ایم که کلنگ ساخت آن در هفته گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور به زمین خورد. بنابراین معتقدم این حضور و بعلاوه برگزاری پیروز نمایشگاه نفت در سال آینده، می تواند گام مهمی برای انتقال نمایشگاه ها به شهر آفتاب باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 اسفند 1401 بروزرسانی: 21 اسفند 1401 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2364

به "آخرین خبر از انتقال نمایشگاه تهران به شهر آفتاب ، علت تشدید ترافیک شب عید در شریان های شلوغ تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین خبر از انتقال نمایشگاه تهران به شهر آفتاب ، علت تشدید ترافیک شب عید در شریان های شلوغ تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید