3 موضوع آزاردهنده در پرسپولیس؛ نگرانی یحیی

به گزارش کد الکترونیک، آیا پرسپولیس نسبت به فصل گذشته ضعیفتر شده؟ آیا پرسپولیس به تیمی با میانگین سنی بالا در لیگ فوتبال ایران تبدیل شده؟ آیا تیم کنونی پرسپولیس توانایی دفاع از عنوان قهرمانی را دارد؟ این سوالاتی است که فهرست پرسپولیس به آن پاسخ می دهد.

3 موضوع آزاردهنده در پرسپولیس؛ نگرانی یحیی

تیم فوتبال پرسپولیس روز جمعه در اولین بازی لیگ بیست و یکم به مصاف فولاد خواهد رفت تا یحیی گل محمدی در شروع لیگ برتر از تیمش رونمایی کرد؛ تیمی با حضور بازیکنان تازه و البته در غیاب چند ستاره که جای خالیشان در عکس تیمی اول بازی به چشم خواهد آمد.

پرسپولیس این فصل 25 بازیکن در لیستش خواهد داشت که البته احتمال دارد در روز های آینده بر تعداد این بازیکنان اضافه گردد. سرخپوشان در لیست بزرگسالان 19 مهره را قرار داده اند و یک سهمیه دیگر هم هست که در صورت باز شدن پنجره می تواند به خریدی تازه اختصاص یابد.

قرمز ها برای فصل تازه امیر روستایی، سعید حسین پور، شهریار مغانلو، احمد نوراللهی و محمدحسین کنعانی زادگان را از دست دادند و به جای این نفرات، حامد پاکدل، رضا اسدی، علی نعمتی، علیرضا ابراهیمی و رضا دهقانی را به خدمت گرفتند. همچنین نام علی جودکی از لیست امید به بزرگسالان اضافه شد.

در ادامه لیست پرسپولیس برای فصل تازه را بررسی می کنیم:

دروازه بان: حامد لک، بوژیدار رادوشویچ، امیرمحمد یوسفی

پرسپولیس در خط دروازه تغییری نسبت به فصل گذشته نداشته. نکته جالب اینکه شماره یک سرخپوشان همچنان خالی است و از بین رادو و لک هیچ کدام به سراغ این شماره پیراهن نرفته اند. فصل گذشته لک پیروز شد با بیشترین تعداد کلین شیت دستکش طلایی لیگ بیستم را به دست بیاورد و بوژیدار نیز در بازی های داخلی و آسیایی به عنوان گلر ذخیره همیشه عملکرد مطمئنی داشت تا در این پست یحیی نگرانی خاصی نداشته باشد.

هر دو دروازه بان پرسپولیس بالای 30 سال سن دارند.

دفاع مرکزی: سیدجلال حسینی، فرشاد فرجی، علیرضا ابراهیمی، علی نعمتی (کمال کامیابی نیا)

بسیاری از هواداران پرسپولیس اعتقاد دارند که با جدایی شجاع و کنعانی، تیم محبوبشان در پست دفاع مرکزی افت کرده. این در حالی است که سیدجلال همچنان به عنوان چهره ای شاخص و تاثیرگذار، رهبری خط دفاعی را در اختیار دارد و در آستانه 40 سالگی، همچنان بی جانشین کار خود را ادامه می دهد. فرجی، ابراهیمی و نعمتی در یک سال اخیر به پرسپولیس اضافه شده اند و مهره های مورد علاقه یحیی هستند، بازیکنانی که باید دید چه کیفیتی را در این فصل ارائه خواهند کرد. فصل گذشته کمال هم نشان داد که در این پست غیرتخصصی می تواند مهره ای کارآمد باشد.

سیدجلال حسینی به اولین بازیکن 40 ساله پرسپولیس تبدیل خواهد شد.

دفاع راست: سیامک نعمتی، مهدی شیری

در این پست هم پرسپولیس تغییری را تجربه نکرد تا با حضور سیامک نعمتی و مهدی شیری پای به فصل تازه بگذارد. در بازی قبلی برابر الهلال این دو عملکرد چندان خوبی نداشتند و حالا باید دید در تمرین کدام یک یحیی را مجاب می کنند تا پست دفاع راست را به آن ها بسپارد. پست اصلی نعمتی البته هافبک راست و چپ است، اما عملکرد درخشان در این منطقه سبب شده تا خیلی او را به عنوان یک مدافع راست بشناسند.

نعمتی که اولین بار مقابل السد دفاع راست بود، حالا به گزینه نخست یحیی برای بازی در این پست تبدیل شده است.

دفاع چپ: سعید آقایی، وحید امیری، علی جودکی، علی شجاعی

آقایی فصل گذشته و پس از جدایی محمد نادری به پرسپولیس پیوست. در ادامه محمد انصاری هم از جمع سرخپوشان جدا شد تا آقایی تنها مدافع چپ اردوی سرخپوشان لقب بگیرد. اما در دوره ای که او کرونا گرفت، امیری به این پست آمد و با عملکرد بی نظیر، نظر یحیی گل محمدی و همچنین دراگان اسکوچیچ را به خود جلب کرد تا حالا اصلی ترین رقیب آقایی در این منطقه از زمین باشد. شاید اگر پرسپولیس یک مهاجم سایه در حد امیری داشت، یحیی با خیال راحت او را در سمت چپ خط دفاعی قرار می داد. علی جودکی جوان نیز این فصل در اختیار کادرفنی خواهد بود. همچنین یحیی فصل گذشته چند بار از علی شجاعی در این پست بهره برد که یکی در بازی با سپاهان بود.

وحید امیری؛ کاپیتان چهارم پرسپولیس (دفاع چپ، هافبک چپ، مهاجم سایه)

هافبک دفاعی: کمال کامیابی نیا، میلاد سرلک، رضا اسدی، محمد شریفی

یکی از تغییرات اصلی پرسپولیس به این پست برمی گردد؛ جایی که احمد نوراللهی 7 سال پس از امضای قرارداد با پرسپولیس راهی شباب الاهلی شد تا پرسپولیس شماره هشت او را به رضا اسدی بدهد. بازیکنی که در دو بازی نخست عملکرد ناامیدکننده ای داشت. با این حال حضور کامیابی نیا و سرلک به عنوان دو مهره ملی پوش سبب شده تا قرمز ها شرایط خوبی در این پست داشته باشند. اصلی ترین نگرانی آسیب دیدگی های کمال و همچنین جای خالی مهره ای نظیر نوراللهی است که علاوه بر مشخصه های دفاعی، بازیکنی قابل در انتقال توپ هم محسوب می شد.

هافبک راست: سیامک نعمتی، امید عالیشاه، احسان پهلوان

بیشتر بازیکنان خط هافبک پرسپولیس چپ پا هستند، اما در این سال ها توانایی بازی در جناح دیگر خط میانی را هم از خود نشان داده اند. در بازی با الهلال این امید عالیشاه بود که در این پست به میدان رفت، اما پهلوان 28 ساله و نعمتی 27 ساله هم می توانند در این پست بازی کنند. نکته جالب اینکه نعمتی این فصل کاپیتان ششم پرسپولیس نیز شده است.

هافبک چپ: مهدی ترابی، امید عالیشاه، احسان پهلوان، وحید امیری، علی شجاعی، رضا دهقانی

پرسپولیس از زمان حضور برانکو تا حالا چپ پا های بسیار خوبی را در ترکیبش داشته و حالا دوباره تعداد هافبک چپ های پرسپولیس به قدری زیاد است که یحیی مجبور شده تا آن ها را به نقاط مختلف زمین انتقال دهد؛ از شجاعی که به دفاع چپ تبدیل شده تا پهلوان و عالیشاه که به سمت راست رفتند و همچنین وحید امیری که به عنوان مهاجم سایه و مدافع کناری شناخته می گردد؛ بنابراین در این پست اولویت اول یحیی مهدی ترابی است که پرسپولیس باید امیدوار باشد در حد مهره قهرمانی عمل کند.

مهاجم سایه: وحید امیری، مهدی مهدیخانی

قرمز ها اغلب با سیستم 4، 4، 2 خطی در زمین حضور پیدا می کنند و در این ارنج حضور یک مهاجم سایه در کنار مهاجم نوک، الزامی است. از لیگ شانزدهم که برانکو ایوانکوویچ تصمیم گرفت وحید امیری را در کنار مهدی طارمی به عنوان مهاجم نوک به کار بگیرد تا همین حالا، شماره 19 مهره مطمئن در این پست بوده و حالا که به عنوان کاپیتان چهارم پرسپولیس شناخته می گردد هم همین جایگاه را دارد.

مهاجم نوک: مهدی عبدی، عیسی آل کثیر و حامد پاکدل

اصلی ترین تغییر پرسپولیس در این پست جدایی شهریار مغانلو و حضور حامد پاکدل بود. پاکدل از آلومینیوم اراک به پرسپولیس آمده و باید خود را به هواداران این تیم و کارشناسان ثابت کند و نشان دهد که شایستگی بازی در تیم قهرمان ایران را دارد. مهدی عبدی و عیسی آل کثیر مهمترین گزینه های پرسپولیس در این پست محسوب می شوند؛ عبدی فصل گذشته با 14 گل آقای گل قرمز ها لقب گرفت و حالا امیدوار است در آستانه 23 سالگی، دوباره فصلی درخشان را داشته باشد. او فصل پیش در ابتدای فصل چندان عملکرد خوبی نداشت، اما رفته رفته به بازیکنی تبدیل شد که نقش مهاجمی گلزن را به خود گرفت.

چند نکته از لیست پرسپولیس:

در لیست پرسپولیس برای فصل تازه نام 10 بازیکن در رنج سنی سی ساله دیده می گردد؛ از سیدجلال حسینی 39 ساله تا امید عالیشاه که چند ماه بعد شمع 30 سالگی را فوت خواهد کرد.

این در حالی است که در بین خرید های تازه پرسپولیس نام حامد پاکدل 30 ساله و علیرضا ابراهیمی 31 هم حضور دارند و نکته جالب اینکه هیچ یک به عنوان بازیکنی تاثیرگذار در ترکیب اصلی سرخپوشان شناخته نمی شوند. فصل گذشته هم قرمز ها به سراغ عیسی آل کثیر رفتند که حالا دومین سال بازی در این تیم را به عنوان مهاجمی 32 ساله سپری خواهد کرد.

نکته دیگر اینکه هر دو دروازه بان پرسپولیس بالای 30 سال دارند. سیدجلال حسینی، وحید امیری، امید عالیشاه و کمال کامیابی نیا بیشترین بازدهی را در این سال ها به عنوان بازیکنی در این رنج سنی داشته اند و این فصل هم شانس بالایی برای حضور فیکس خواهند داشت.

میانگین سنی پرسپولیس در فصل تازه 28.06 خواهد بود که شاید عدد نگران کننده ای به حساب بیاید. این در حالی است که اگر امیرمحمد یوسفی و علی جودکی کنار گذاشته شوند، میانگین سنی به آستانه 30 سالگی هم می رسد که به وضوح نشان می دهد کادرفنی پرسپولیس برای فصل تازه با پالایشی را انجام دهد که دوباره قرمز ها به شرایط خوب قبلی از نظر سنی برگردند.

پرسپولیس در تیم کنونی اش سه ملی پوش دارد؛ این در حالی است که در فصل گذشته حتی گا ها 7 بازیکن از پرسپولیس به تیم ملی راه پیدا می کردند.

علیرضا ابراهیمی (علی نعمتی)، رضا اسدی و حامد پاکدل در این فصل جانشین محمدحسین کنعانی زادگان، احمد نوراللهی و شهریار مغانلو خواهند بود.

در 5 سال اخیر پرسپولیس با هر اسکوادی توانسته قهرمانی لیگ برتر را تصاحب کند؛ حالا اگر این تیم هم بتواند قهرمان لیگ برتر گردد، با دابل هت تریک تاریخسازی خواهد کرد، اما در غیر این صورت به عنوان تیمی شناخته خواهد شد که از ادامه دادن فرایند قهرمانی های پرسپولیس ناکام مانده است.

ورزش سه

منبع: فرارو
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2011

به "3 موضوع آزاردهنده در پرسپولیس؛ نگرانی یحیی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 موضوع آزاردهنده در پرسپولیس؛ نگرانی یحیی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید