تور ارزان چین: کشف سرنخ هایی از وجود آب در ماه به وسیله کاوشگر چین

به گزارش کد الکترونیک، ماه نورد چانگ ای 5 چینی ها اولین شواهد از وجود آب در بخش خاصی از سطح ماه را ارائه نموده است.

تور ارزان چین: کشف سرنخ هایی از وجود آب در ماه به وسیله کاوشگر چین

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش ایسنا، دانشمندان چینی با آنالیز داده های ماه نورد چانگ ای 5، نتایج شناسایی درون جا (in-situ) از سیگنال های آب موجود در سطح ماه را منتشر کردند. نتایج این مطالعه روز شنبه در مجله Science Advances منتشر شد. یافته های این مطالعه نشان داد که خاک ماه در محل فرود این ماه نورد حاوی کمتر از 120 بخش در میلیون آب یا 120 گرم آب در هر تن است و یک سنگ سبک و حفره ای آنجا نیز دارای 180 بخش در میلیون آب است که این میزان بسیار کمتر از میزان آب موجود در سنگ های روی زمین است.

دستگاهی که بر روی این ماه نورد تعبیه شده بود، بازتاب طیفی این سنگ پوشه و آن سنگ را مقدار گیری کرد و برای اولین بار آب را در آن نقطه از ماه، شناسایی کرد. به لایه ای از سنگ یا پوششی از واریزه های سنگی که روی سنگ بستر را می پوشاند سنگ پوشه (regolith) گفته می گردد.

به گفته محققان آموزشگاه علوم چین (CAS)، محتوای آب را می توان تخمین زد، زیرا مولکول آب یا هیدروکسیل در فرکانس حدود سه میکرومتر جذب می شوند.

به گفته محققان، باد خورشیدی سبب رطوبت در خاک ماه بوده است. محققان اضافه نمودند، 60 بخش در میلیون آب اضافی موجود در آن سنگ ممکن است از بخش داخلی ماه سرچشمه گرفته باشد. این مطالعه نشان داد که ماه احتمالا به علت گاززدایی بخش گوشته آن در مدت معینی خشک تر شده است.

فضاپیمای چانگ ای 5 بر روی یکی از جوان ترین منطقه ها بازالتی واقع در عرض جغرافیایی میانه - بالا (mid-high latitude) روی ماه فرود آمد. سپس آب موجود در آن ناحیه را مقدار گیری کرد و نمونه هایی به وزن 1731 گرم را نیز جمع آوری کرد.

لین هونگلی (Lin Honglei) محقق موسسه زمین شناسی و ژئوفیزیک آموزشگاه علوم چین در این باره گفت: نمونه های بازگشتی حامل مخلوطی از ریزدانه های سطح و زیر ماه هستند. اما یک کاوشگر درون جا می تواند بیرونی ترین لایه سطح ماه را نیز مقدار گیری کند.

درون جا یا درجا یا در مکان، عبارتی لاتین است که در ترجمه به معنای واقعی کلمه به معنی در موقعیت یا در محل می باشد.

لین بعلاوه اضافه نمود که شبیه سازی شرایط واقعی سطح ماه روی زمین چالش برانگیز است، بنابراین مقدار گیری درجا امری بسیار لازم است.

این یافته ها سرنخ های بیشتری از هدف ماموریت های چانگ ای 6 و چانگ ای 7 چین ارائه می دهد.

نکاتی درباره ماموریت چانگ ای 5

چین 23 نوامبر سال 2020 کاوشگر چانگ ای 5 خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. چین این کاوشگر را با این هدف پرتاب کرد که نمونه هایی از خاک و سنگ های ماه را به زمین بازگرداند. این کاوشگر پس از 112 ساعت سفر، در تاریخ 28 نوامبر به مدار ماه وارد شد و سپس در 17 دسامبر 2020 به زمین بازگشت. این کاوشگر در مجموع 1731 گرم نمونه که عمدتا سنگ و خاک بود را از سطح ماه جمع آوری نموده بود. چین با این ماموریت پیروزیت آمیز تبدیل به سومین کشوری شد که نمونه های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین آورده است. آخرین ماموریت بازگرداندن نمونه ماه مربوط به ماموریت لونا24 (Luna 24) اتحاد جماهیر شوروی در سال 1976 بود.

چینی ها که طی ماموریت چانگ ای-5 پیروز به بازگرداندن نمونه های ماه به زمین شده بودند، چندی پیش اظهار کردند نمونه های آورده شده می تواند به بازنویسی تاریخ ماه به آن ها یاری کند. ماموریت چانگ ای-5 چینی ها در بخشی از ماه موسوم به اقیانوس طوفان ها (دورتر از منطقه های که آپولو و لونا بر روی آن فرود آمده بودند)، فرود آمد و تصور می گردد بخشی که ماموریت چینی ها بر روی آن فرود آمد، یکی از جوان ترین منطقه ها سطح ماه که دارای سنگ بازالت است، بوده باشد.

اولین بخش از داده های جمع آوری شده از نمونه های ماه که وزن آن ها حدود 17 گرم بود، در 12 ژوئیه منتشر و به 13 موسسه تحویل داده شد. در ماه اکتبر نیز آژانس فضایی چین بخش دوم نمونه های جمع آوری از ماه که 17.9 گرم بود را منتشر کرد و به 17 موسسه تحقیقاتی تحویل داد.

نگاهی به ماموریت های آینده چین برای کاوش ماه

چین در نظر دارد در این دهه قطب جنوب ماه را با 3 ماموریت آنالیز کند. چین رسما پرتاب این سه ماموریت را با هدف کاوش قطب جنوب ماه تایید نموده است و اولین ماموریت آن ها قرار است در سال 2024 پرتاب گردد. این ماموریت ها چانگ ای 6، چانگ ای 7 و چانگ ای 8 نامیده می شوند و قرار است در دهه 2020 پرتاب شوند. هر کدام از این ماموریت ها اهداف متفاوتی دارند.

چانگ ای 7 اولین ماموریتی خواهد بود که پرتاب می گردد. چینی ها زمان دقیق پرتاب را اعلام ننموده اند، اما بنابر بعضی گزارش ها احتمالا این پرتاب در سال 2024 انجام خواهد شد.

ماموریت بعدی چانگ ای 6 است. این ماموریت نیز با هدف جمع آوری اولین نمونه های سنگی از قطب جنوب ماه و بازگشت آن ها به زمین، انجام خواهد شد. چین گفته است که این ماموریت بعلاوه محموله های علمی در حال توسعه در فرانسه و ایتالیا و احتمالا روسیه و سوئد را نیز حمل خواهد نمود.

ماموریت بعدی نیز چانگ ای 8 است که احتمالا اواخر این دهه پرتاب خواهد شد و گامی در جهت ایجاد ایستگاه تحقیقاتی بین المللی مشترک ماه (ILRS) با مشارکت روسیه و سایر شرکای احتمالی خواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 2 اسفند 1400 بروزرسانی: 2 اسفند 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2111

به "تور ارزان چین: کشف سرنخ هایی از وجود آب در ماه به وسیله کاوشگر چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان چین: کشف سرنخ هایی از وجود آب در ماه به وسیله کاوشگر چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید