کرونای انگلیسی جوان ها را بیشتر درگیر نموده است

به گزارش کد الکترونیک، نجفی گفت: کرونای انگلیسی جوان ها را بیشتر درگیر نموده است و ممکن است قدرت سرایت این ویروس خیلی بالاتر از آمارهای فعلی باشد.

کرونای انگلیسی جوان ها را بیشتر درگیر نموده است

به گزارش کد الکترونیک به نقل از کد الکترونیک، فرید نجفی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در برنامه سلام صبح بخیر گفت: هشدارهایی را از هفته های قبل داده بودیم که ویروس کرونا قوی تر شده است.

او اضافه کرد: در ایامی مردم خیلی شیوه نامه ها را رعایت می کردند اما وقتی به زمان تعطیلات و جشن ها نزدیک می شویم رفتار مردم تغییر می نماید. البته شاید به دلیل طولانی بودن این اپیدمی بوده زیرا در تاریخ کم پیش آمده که یک سال با یک اپیدمی رو به رو بوده باشیم.

نجفی ادامه داد: چند استان از جمله خوزستان به دلایل متعدد از جمله تغییر در رفتار مردم شرایط حادی پیدا نموده اند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی خوزستان گزارش داده اند که مراسم عزاداری، جشن و ازدواج در این استان به شدت در حال اجرا است و مردم شیوه نامه ها را رعایت نمی نمایند. به همین دلیل رنگ این شهر تغییر نموده است و البته این شرایط می تواند خیلی سریع برای سایر شهرها هم اتفاق بیفتد.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت ادامه داد: یک سال است که از شیوع این بیماری گذشته و مردم و تمام کشور سختی زیادی کشیده اند. تا زمانی که پوشش واکسیناسیون به درصد قابل قبولی برسد و ویروس کنترل گردد، چاره ای جز رعایت شیوه نامه های بهداشتی نداریم.

نجفی بیان نمود: به تازگی سازمان بهداشت جهانی اعلام نموده است که برای محافظت در برابر ویروس، بهتر است دو ماسک همزمان استفاده گردد.

او تاکید نمود: این مسائل نشان می دهد که وجه سرایت پذیری ویروس در طول زمان مرتب تغییر می نماید.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: کرونای انگلیسی جوان ها را بیشتر درگیر نموده است. ممکن است آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی خیلی بالاتر از آمار های فعلی باشد.

کرونای انگلیسی، کارایی واکسن روسی را کاهش نداده است

نجفی توضیح داد: تا به امروز کرونای انگلیسی کارایی واکسن اسپوتنیک روسی را کاهش نداده است. اگر کارایی هر واکسنی به زیر 50 درصد برسد، باید آن واکسن را کنار بگذاریم.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به خستگی همگی مردم جهان در مبارزه با ویروس کرونا ادامه داد: خستگی مردم را درک می کنیم، اما دلیلی برای بی اعتمادی مردم به وزارت بهداشت نمی بینیم. البته مراجع غیر رسمی نظرات غیر رسمی را اظهار می نمایند که باعث این بی اعتمادی می شوند.

نجفی درباره اظهار نظر های متناقض مسئولان وزارت بهداشت گفت: مقداری از این اظهارنظر ها به دلیل دانش محدود درباره کووید 19 است. تناقض در گفتار و رفتار طبیعی است و قطعا دانش ما درباره کرونا 6 ماه بعد با آنچه امروز داریم، خیلی متفاوت است.

او بیان نمود: تقریبا تا اوایل بهار سال جاری آنچه که در کشور چرخش داشت، همان ویروس ووهان چین بود. از آن به بعد ورژن اروپایی ویروس در ایران گسترش پیدا کرد و بعد از آن ما نشانه های ویروس انگلیسی را در کشور دیدیم. این ویروس ناشی از جهشی است که در تمام کشور ها داریم. هم اکنون علاوه بر ویروس انگلیسی با ویروس برزیلی و آفریقای جنوبی هم روبرو شده ایم که آن ها هم خطرناک هستند.

هنوز ویروس برزیلی و آفریقایی در کشور دیده نشده است

معاون تحقیقات وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه هنوز ویروس برزیلی و آفریقای جنوبی در کشور دیده نشده است؛ تا به امروز 12 مورد ابتلا به ویروس انگلیسی را در کشور دیده ایم که 8 مورد آن قطعی است و 4 مورد آن در حال آنالیز است. این 12 مورد آن چیزی است که ما پیدا نموده ایم. دلیل ما برای اینکه می گوییم ویروس انگلیسی خیلی بیشتر است، این است که در بعضی مواقع این ویروس را فقط از سوی مسافران می بینیم.

نجفی ادامه داد: اما گاهی اوقات این ویروس را در افرادی می بینیم که مردم عادی و طبقه متوسط هستند. این مسائل نشان دهنده این است که ویروس در کل شهر و کشور پخش شده است و باید انتظار موارد خیلی بیشتر از این ویروس را داشته باشیم.

ویروس انگلیسی در کشور به حرکت درآمده است

او گفت: موج جدید شیوع ویروس را نباید فقط به ویروس انگلیسی منتسب کنیم. دیده شدن 12 مورد در بین موارد آزمایش شده ما نگران نماینده است زیرا احتمالا این ویروس در کوچه ها و خیابان های کشور به حرکت درآمده است و باید منتظر تعداد زیادی از ویروس انگلیسی در کشور باشیم.

به گفته این مقام مسئول، ویژگی های این ویروس انگلیسی به این صورت این که در پروتئین ویروس نوعی جهش ایجاد شده که باعث چسبندگی ویروس شده است. یکی از مشخصه های این ویروس سرایت پذیری آن از کرونا بیشتر است. تا به امروز آمار مرگ و میر ویروس انگلیسی را نداریم.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت اضافه کرد: مرگ و میر این ویروس 30 تا 70 درصد از ویروس کرونا بیشتر است. البته ممکن است قدرت سرایت این ویروس خیلی بیشتر از این باشد. 80 کشور جهان هم اکنون شاهد ویروس انگلیسی هستند که نشان دهنده قدرت بالای آن ها است. این ویروس به دلیل شدت بیماری شانس بستری شدن را زیاد می نماید.

او در انتها توضیح داد: تا به امروز شاهدی نداریم که ویروس انگلیسی کارایی واکسن را کاهش داده است. انواع جدید ویروس به شدت کارایی بعضی واکسن های مثل واکسن آسترازنکا را تا 20 درصد کاهش داده اند. واکسن باید تا 50 درصد کارایی داشته باشد. اگر روزی واکسنی را وارد کنیم و با جهش ویروس روبرو باشیم که کارایی واکسن را به زیر 50 درصد برساند، باید واکسن را کنار بگذاریم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1631

به "کرونای انگلیسی جوان ها را بیشتر درگیر نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونای انگلیسی جوان ها را بیشتر درگیر نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید