کازا لوما، قصر تاریخی تورنتو که صاحبش را ورشکت کرد!

به گزارش کد الکترونیک، کازا لوما

امروزه قصر کازا لوما به یکی از اصلی ترین جاذبه های دیدنی شهر تورنتو در کشور کانادا تبدیل شده و هر سال بیش از 350000 نفر از قصر و باغ هایش بازدید می نمایند. فضایی فوق العاده برای مناسبت های خاص در سال 250 رویداد خصوصی در مجموعه برگزار می گردد و به خاطر معماری منحصر به فرد و زیبایی که دارد برای فیلم برداری های تلوزیونی و عکاسی استفاده می گردد. جالب است بدانید مردم ثروتمندی که کازا لوما را با هزینه های شخصی احداث کرد ورشکست شد و تمام دارایی های خود را به حراج گذاشت، اما میراث او برای همواره باقی ماند. برای اطلاع از سرگذشت و وضعیت فعلی قصر با خبرنگاران همراه شوید.

کازا لوما، قصر تاریخی تورنتو که صاحبش را ورشکت کرد!

از سفر با تور کانادا ارزان قیمت لذت ببرید.

سر هنری و لیدی مری پلات

سر هنری پلات کسی است که رویایی ساخت کازا لوما را در سر پروراند تاریخ 6 ژانویه سال 1859 میلادی از پدر و مادری انگلیسی در شهر کینگستون ایالت انتاریو کانادا به دنیا آمد. از جوانی جاه طلب بود در سن 17 سالگی تحصیل در کلج را رها کرد تا به دنبال تجارت خانوادگیشان برود. در سن 23 او توانست یک شریک تمام عیار برای پدرش در کارخانه Pellat & Pellat گردد همچنین همان سال با مری دانسون ازدواج کرد.

به عنوان یک مرد جوان او زندگی خود را بر اساس این جمله پایه گذاری کرد: Devant Si Je Puis که به معنی بدست آوردن بیشترینی که می توانم، می باشد. سفرهای اروپایی باعث شد او علاقه خاصی به معماری و خانه های زیبا پیدا کند و به فکر ساختن خانه ای باشکوه باشد اما از طرفی دیگر او علاقه زیادی به ارتش به ویژه ارتش تنفگداران ملکه داشت.

او در کارخانه از صندلی خوبی برخوردار بود تا این که توماس ادیسون پیروز به کشف ژنراتور فراوری برقی شد که با بخار کار می کرد. سر هنری به این فکر افتاد که تامین برق ممکن است بسیار سودآور باشد.در سال 1883 او شرکت Toronto Electric light را تاسیس کرد. در حالی که 30 سال سن داشت صاحب تنها شرکتی بود که برق را به خیابان های تورنتو هدیه می کرد. شرکت او رونق گرفت و او تشویق شد تا سرمایه گذاری های پرریسک دیگری انجام دهد. علی رغم توصیه های اطرافیان در شرکت های Canadian Pacific Railroad و North West Land Company سرمایه گذاری کرد.

در سال 1901 او صاحب 21 شرکت بود و در ضمینه های معدن، بیمه، زمین و برق فعالیت می کرد. در سال 1902 او و شرکایش پیروز به کسب جواز احداث اولین نیروگاه فراوری برق در آبشار نیاگارا شدند. سال 1905 به خاطر فعالیت در تفنگداران ملکه لقب شوالیه را بدست آورد.

اقدام به ساخت کازا لوما

در سال 1911 او زمینی را خرید که صاحب قبلی اش نام کازا لوما را بر روی آن گذاشته بود. برای این کار 17 میلیون دلار سرمایه اختصاص داد (چیزی معادل با 412 میلیون دلاری امروز) و از معمار کانادیی به نام E.J. Lennox درخواست کرد که خانه رویاهایش را بسازد. ساخت کازا لوما سه سال طول کشید و 3.5 میلیون دلار برای آن هزینه شد. سر هنری پلات قصر خود را با کارهای هنری از کانادا و سراسر دنیا پر کرد. قصر او تمام خانه های خصوصی آمریکای شاقتصادی را تحت تاثیر قرار داده بود.

علاوه بر میزبانی رویدادهای اجتماعی بزرگ، پلات در تعدادی از پروژه های بشردوستانه شرکت داشت. سر هنری پلاتت یک متولی و نیکوکاربرای کالج ترینیتی ب و یک پشتیبان اقتصادی از بیمارستان گریس بود. سازمان تشکیلات آمبولانس سنت جان در کانادا عمدتا به کوشش های او بستگی داشت. خانم پلات، به رغم سلامت جسمی ضعیف خود، نقش مهمی در ارتقای راهنمای دختران کانادا ایفا کرد. او نخستین عضو کمیسیون راهنماهای دختر کانادا شد و در سال 1919 بالاترین جایزه راهنماهای دختر به نام Fish Silver را دریافت کرد.

انتها پیروزیت های پلات

متاسفانه، ثروت سر هنری پلات نمی توانست از پس هزینه های قصر جادویی کازا لوما بر بیاید. Pellatt و Pellatt برای تأمین هزینه های اقتصادی، هر روز بیشتر زیر قرض می رفت. بازار برق کانادا از حالت انحصاری خارج و همگانی شد (که این نابودی منبع اصلی درآمد پلات را در پی داشت)، و اقتصاد نیز که با شرایط بغرنج پس از جنگ دنیای اول روبه رو بود، شدیدا دچار رکود شد. فارغ از این ها پلات بیش از یک میلیون دلار نیز به بانک مرکزی کانادا مقروض بود و آن چنان بدهی بالا آورده بود که تمامی دارایی های خود را به حراج گذاشت و تنها توانست 17 درصد از مبلغ اولیه دارایی هایی خود را به دست آورد.

در نتیجه او خانه رویاهای خود را رها کرد . در سال 1942 به مزرعه قدیمی شان در کینگستون باز گشت. چند سال بعد در سن 67 سالگی همان جا درگذشت. اگر چه او دارایی خود را از دست داده بود اما افتخاراتی که در زندگی کسب نموده بود برایش ماند. به پاس 50 سال خدمت برای تفنگداران ملکه در تاریخ 17 ژوئن سال 1926 با شرکت 500 مرد نظامی برایش مراسمی با شکوه برگزار گردید.

ویژگی های کازا لوما

کازا لوه امروز به موزه تبدیل شده و در آن کتابخانه ای با ده هزار جلد کتاب، سالن پرورش گیاهان که با کف پوشی از سنگ مرمر پوشیده شده، سالن بزرگی به ارتفاع 60 فوت با چلچراغ های چوبی و سردیس هایی بر روی ستون های آن، باغ های زیبایی و اصطبل هایی ساخته شده از چوب ماهون و کفپوش شده با کاشی اسپانیایی که برای سم اسب ها ایده آل است، نام برد.

علاوه بر این ها، این قلعه دارای بولینگ، یک منطقه تیراندازی ، یک سیستم خلا جاسازی شده، تعداد زیادی در ساخته شده از جنس برنز، دو گذرگاه مخفی چند طبقه، یک استخر شنا تکمیل نشده که اکنون با سنگ قبر پر شده و 30 حمام است (یکی از حمام ها دارای دوشی با 6 سردوش متفاوت برای پوشش تمامی زوایای بدن است). کازا لوما محل فیلم بردای فیلم های مشهوری مانند X-Man، شیکاگو، لباس رسمی و انبار 13 نیز بوده است.

منبع: casaloma.ca

منبع: الی گشت
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 393

به "کازا لوما، قصر تاریخی تورنتو که صاحبش را ورشکت کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کازا لوما، قصر تاریخی تورنتو که صاحبش را ورشکت کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید