وزیر نیرو: فاز های 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر سال 1407 به مدار می آید

به گزارش کد الکترونیک، اردکانیان با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی انرژی کشور باید تا سال 1420 هشت و چهارصد مگاوات برق هسته ای به بهره برداری برسد که بر همین اساس ...

وزیر نیرو: فاز های 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر سال 1407 به مدار می آید

به گزارش گروه سیاسی کد الکترونیک، رضا اردکانیان وزیر نیرو، امروز (سه شنبه اول تیر ماه 1400) در جلسه علنی مجلس و در پاسخ به سؤال هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر مبنی بر اینکه علت عدم پیش بینی احتیاج کشور به برق هسته ای توسط وزارت نیرو گفت: این سؤال ناظر بر پیش بینی احتیاج کشور به برق هسته ای است، ضمن اینکه سهم این انرژی در سبد متنوع برق کشور چه میزان بوده و وزارت نیرو در پیگیری این موضوع از سوی دولت و سازمان انرژی اتمی چه کار هایی را انجام داده است.

وی اضافه کرد: از سال 1383 که اساسنامه قانونی شرکت مادرتخصصی فراوری و توسعه انرژی اتمی به تایید رسیده و شورای نگهبان آن را تایید و خاطرنشان کرد، امر مکان یابی، طراحی واحد، تأمین سوخت هسته ای و بهره برداری از برق هسته ای به این شرکت محول در ساختار سازمان انرژی اتمی شده است و وزارت نیرو در جایابی و ظرفیت بار و... مسئولیت داشته و همکاری نزدیکی در دست انجام دارد.

وزیر نیرو توضیح داد: سابقا کل مسئولیت در اختیار وزارت نیرو بود و لی در سال 1360 این موضوع از وزارت نیرو منفک شده و به شرکت تخصصی واگذار شد و در سال 1383 به ذیل سازمان انرژی اتمی رفت.

اردکانیان گفت: شورای عالی انرژی کشور در مهرماه سال گذشته سند تولدی و مصرف گاز طبیعی تا افق 1420 را تصویب کرد که رئیس این شورا رئیس جمهور است.

وی اضافه کرد: سهم برق هسته ای در سبد انرژی کشور تا سال 1420 طبق مصوبه شورای عالی انرژی کشور 8400 مگاوات خواهد بود که فعلا 1050 مگاوات آن مورد بهره برداری قرار می گیرد، اما قرار است تا سال 1407 دو واحد 1050 مگاواتی مربوط به فاز های 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر به مدار متصل گردد. ضمن اینکه مقرر شده تا سال 1425 هم دو واحد دیگر 1050 واحدی و جمعا 2100 مگاوات برق هسته ای در منطقه مکران به بهره برداری برسد ضمن اینکه تا سال 1420 نیز می بایست سه واحد دیگر برق هسته ای در مکان مناسب ساخته گردد که با این کار جمعا 8400 مگاوات تا سال 1420 خواهیم داشت.

وی گفت: واحد های دوم و سوم هم در حال ساخت هستند و ما هم در وزارت نیرو کوشش داریم با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته این امکان را فراهم کنیم تا نیروگاه های اتمی حاشیه خلیج فارس و دریای عمان که از مناسب ترین مکان ها برای احداث واحد ها هستند توسط خطوط، به داخل کشور انتقال پیدا نمایند؛ این نیروگاه ها، نیروگاه های ارزشمندی هستند، زیرا فشار و درجه حرارت بخار ورودی به توربین در آن ها بسیار پایین تر از نیروگاه بخار است، تا 60 سال عمر دارند و آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی نمایند و انرژی پاک تلقی می شوند، هزینه سوخت پایینی دارند، به همین دلیل در کانون توجه انرژی اتمی کشور است.

وزیر نیرو اضافه کرد: آقای بیگی نژاد در جلسات مختلف موضوع را پیگیری کردند و باید در دولت برنامه ریزی دقیق تری برای این مهم داشته باشیم و امیدوار هستیم این موضوع در همین دولت با یاری کمیسیون انرژی مجلس و پیگیری های ایشان به نقطه روشن تری برسد.

اردکانیان توضیح داد: پیشنهاد آقای بیگی نژاد را می پذیرم و این پیشنهاد نقشه راهی برای ادامه راستا است و در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت آن را مورد توجه قرار می دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1844

به "وزیر نیرو: فاز های 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر سال 1407 به مدار می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر نیرو: فاز های 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر سال 1407 به مدار می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید