همه چیز درباره برند ریباک؛ برند ورزشی حرفه ای و مطرح بین المللی

به گزارش کد الکترونیک، سال هاست که برند ریباک Reebok به نام یکی از محبوب ترین برندها در زمینه فراوری کفش و پوشاک ورزشی دنیا شناخته می گردد. برندی که در رقابت با برندهای معروف دیگر همانند آدیداس، اسکچرز، نایک و… قد خم نکرد، به پیروزیت خود ادامه داد و همچنان هم یکی از پیروز ترین برندها در بازار پوشاک ورزشی است. کتانی های ریباک که محبوب ترین محصول این برند است، سال هاست که مورد استفاده بسیاری از ورزشکاران در سرتاسر دنیا قرار می گیرد. در این مطلب به تاریخچه برند ریباک نگاهی می اندازیم و محبوب ترین محصولات این برند اصیل و پیروز را آنالیز خواهیم کرد. با ما در مجله خبرنگاران همراه باشید.

همه چیز درباره برند ریباک؛ برند ورزشی حرفه ای و مطرح بین المللی

تأسیس برند ریباک در دهه پنجاه میلادی

در اواخر قرن نوزدهم جوزف ویلیام فاستر (J.W Foster) انگلیسی در صدد آن بود کفشی فراوری کند تا از طریق آن ورزشکاران بتوانند سریع تر بدوند. فاستر با همین ایده پیروز به فراوری کتانی هایی شد که میخ های کوچکی در کف آن ها تعبیه شده بود و برای ورزش دو میدانی بسیار مناسب بود. با محبوبیت این کتانی ها در سال 1890 کسب و کار فاستر از کارگاهی کوچک در شهر بولتون انگستان تبدیل به فروشگاهی عظیم شد و بسیاری از ورزشکاران و قهرمانان ملی بریتانیا از او خرید می کردند. با توسعه کسب و کار فاستر و تبدیل آن به کسب و کاری خانوادگی شرکت جی.دبلیو. فاستر اند سانز (J.W. Foster (and Sons به طور رسمی ثبت شد و به فراوری گسترده کفش های ورزشی ادامه داد.

در سال 1958 دو نوه فاستر به نام های جو و جف فاستر (Joe and Jeff Foster) در شهر بولتون انگلیس برند تجاری ریباک را به صورت رسمی ثبت کردند.

برادران فاستر که ابتدا نام مرکوری را برای برندشان انتخاب نموده بودند، به علت مشکل کپی رایت با الهام از نام نوعی غزال آفریقایی به نام Grey Rhebok که آن را در لغت نامه پدرعظیمشان پیدا نموده بودند، نام تجاری ریباک را برای برندشان برگزیدند.

در طول دهه های شصت و هفتاد میلادی برند ریباک با پیروی از میراث جوزف فاستر به فراوری و طراحی کتانی های ورزشی مخصوص دویدن پرداخت.

  • انواع کفش ورزشی و کاربرد آن ها

توسعه برند ریباک و تبدیل آن به برندی بین المللی در دهه هشتاد میلادی

در سال 1979 میلادی، زمانی که ریباک در نمایشگاه کفش های ورزشی در شیکاگو شرکت نموده بود، پل فایرمن (Paul Fireman) که یک توزیع نماینده وسایل ورزشی در آمریکا بود به برند ریباک علاقه مند شد و توانست امتیاز انحصاری توزیع و پخش محصولات ریباک در آمریکای شمالی را به دست آورد. تا سرانجام سال 1981 فروش ریباک در آمریکا به یک میلیون و پانصد هزار دلار رسیده بود که یک سرمایه گذاری میانه محسوب می شد. اما در سرانجام دهه هشتاد میلادی کمپانی به آنچنان فروش بی سابقه ای در آمریکا دست یافت که این سرمایه گذاری را به یکی از پیروز ترین سرمایه گذاری های قرن بیستم تبدیل کرد.

در طول دهه هشتاد میلادی، تناسب اندام به نام از مهمترین دغدغه های افراد جامعه تبدیل شده بود، در همین دهه بود که ورزش هایی مثل ایروبیک و تنیس محبوبیت بسیار زیادی را در بین مردم پیدا کردند و فعالیت های بدنی به نام بخشی تفکیک ناپذیر از سبک زندگی افراد جامعه تعریف شدند. با توجه به این تغییرات روز افزون در سبک زندگی افراد برند ریباک به رشدی فزاینده دست پیدا کرد و در اوایل دهه هشتاد با ایجاد تنوع در محصولاتش، طیف وسیعی از کفش های ورزشی معمولی را که برای ورزشکاران آماتور و علاقه مندان به تناسب اندام طراحی شده بود، ارائه داد.

کالکشن کلاسیک چرمی ریباک (Reebok Classic Leather) که هنوز هم یکی از محبوب ترین کالکشن های ریباک است برای اولین بار در سال 1983 عرضه شد. کفش هایی بسیار کاربردی و خوش دوخت و زیبا که هم برای دویدن مناسب بود و هم برای استایل خیابانی و کژوال، ظاهری بسیار چشم نواز و زیبا داشت. این کتانی ها در حال حاضر هم به صورت چرمی و هم به صورت جیر عرضه می شوند و علاقه مندان بسیاری در سرتاسر دنیا دارند.

در سال 1985 با معرفی کالکشن کتانی های زنانه فری استایل (Freestyle) که مخصوص ایروبیک و ورزش های هوازی طراحی شده بود ریباک در بازار محصولات ایروبیک به پیروزی عظیمی دست پیدا کرد.

کالکشن فری استایل شامل کفش های ورزشی زیبا، خوش رنگ و خوش دوختی می شد که برای استفاده روزانه عظیمسالان در استایل کژوال خیابان و بعلاوه ورزش های هوازی فوق العاده بود.

زمانی که کالکشن فری استایل برای زنان ارائه شد، نایک و آدیداس آنقدر روی بازار محصولات مردانه تمرکز نموده بودند که در بازار محصولات ورزشی زنانه ضعیف تر از ریباک حاضر شدند و همین رویه باعث رشد انفجاری فروش کفش های ورزشی زنانه ریباک شد. پس از آن که ریباک توانست بازار کفش های ورزشی زنانه را در آمریکا از آن خود کند با معرفی کالکشن های Workout, Newport Classic و Club Classic 85 برای تصاحب بازار کفش های ورزشی مردانه هم گام برداشت. این کالکشن ها شامل کتانی های ورزشی خوش دوختی می شد که برای باشگاه و زمین تنیس طراحی شده بودند اما در خارج از باشگاه و استایل خیابان هم می شد از آن ها استفاده کرد.

در سال 1987، فروش ریباک بالغ بر 1.4 میلیارد دلار بود؛ هزار برابر بیشتر از رقمی که برای اولین بار فایرمن در سال 1981، یک سال پس از اخذ نمایندگی انحصاری ریباک در آمریکا به آن دست پیدا نموده بود. تا سال 1988 این رقم به بیش از 1.8 میلیارد دلار رسید و ریباک 26.7 درصد از بازار محصولات ورزشی در آمریکا را در اختیار داشت. در آن موقع عایدی سالیانه نایک در حدود 1.2 میلیارد دلار بود.

اوج و فرود ریباک در دهه نود میلادی

پس از مدتی فروش لوازم ورزشی ریباک کاهش پیدا کرد و در سال 1990 فروش کمپانی نایک نسبت به ریباک بیشتر شد. با شروع دهه نود میلادی ریباک به تدریج در رقابت با نایک موقعیت خود را در بازار محصولات ورزشی از دست داد و همین امر باعث نگرانی سهام داران ریباک شد. سرمایه گذاری سنگین نایک در تبلیغات و استفاده از ستاره های ورزشی گران قیمت یکی از دلایلی بود که باعث جابه جایی موقعیت رقابتی این دو کمپانی و افت فروش ریباک شده بود.

فایرمن برای بازگرداندن موقعیت پیشتاز برند ریباک در بازار آمریکا، ابتدا به سراغ بسکتبال رفت. در سال 1989 ریباک کالکشن نوی از کفش های ورزشی مخصوص بسکتبال به نام ریباک پمپ (Reebok Pump) را به بازار عرضه کرد که بدون بند بودند و قابلیت شارژ از طریق گاز کربنیک را داشتند.

قیمت این کفش ها 130 دلار بود که در آن موقع رقمی معقول به حساب می آمد و فایرمن انتظار داشت که با این نوآوری سهم بازار خود را در طول سه سال آینده را تا 10 درصد افزایش دهد. همزمان با عرضه کتانی های پمپ، ریباک برای تبلیغات خود به سراغ ستاره های معروف بسکتبال رفت. در سال 1991 دی براون در مسابقات لیگ بسکتبال امریکا NBA کفش های پمپ را به پا کرد و شکیل اونیل ستاره معروف بسکتبال آمریکا هم به نام سفیر کفش های پمپ معرفی گشت.

در آن موقع، مایکل جردن در بسکتبال بازنشسته شده بود و در غیاب مایکل جردن که در فروش کفش های نایک تأثیر زیادی داشت، استفاده ریباک از شکیل اونیل باعث افزایش چشمگیر فروش شرکت در آن سال ها شد. به این ترتیب ریباک پیروز شد در اوایل دهه نود میلادی کمپانی نایک را در کفش های بسکتبال به چالش بکشد.

کالکشن دی ام ایکس ریباک Reebok DMX هم که در اواخر دهه نود به بازار عرضه شد یکی از پیروز ترین کالکشن های ریباک محسوب می گردد.

کالکشن دی ام ایکس با فوم نرم و الاستیک کفی این کفش ها که با توزیع یکنواخت وزن بر روی پاها انجام ورزش های پرشی و دویدن را برای ورزشکاران تسهیل می کرد، از محبوبیت خاصی در بازار کفش های ورزشی برخوردار شد. سری ریباک DMX با شعار به جهنم برو و بازگرد به بازار عرضه شده بود.

  • کفش پیاده روی مردانه سالومون 409300 MIRACLE؛ راه رفتنی به سبکی پرواز

شروع قرن بیست و یکم و واگذاری برند ریباک به آدیداس

در سال 2000 و 2001 ریباک قراردادهایی با لیگ ملی فوتبال NFL و انجمن ملی بسکتبال NBA امضا کرد و حق انحصاری فراوری کفش و لباس تیم ها را به مدت ده سال از آن خود کرد.

در سال 2003 ریباک برای اولین بار یک سلبریتی غیر ورزشی را به نام سفیر محصولاتش انتخاب کرد؛ کالکشن اس کارتر (S Carter) با همکاری جی زی روانه بازار شد و در همان زمان حدود ده هزار جفت از این کتانی در آمریکا به فروش رسید.

در پی این پیروزیت، ریباک برای کالکشن G-Unit هم با فیفتی سنت قرارداد بست.

با وجود تمامی این پیروزیت ها، ریباک از اواخر سال 2000 تا اوایل سال 2010 دچار رکود شد و مدیران کمپانی سعی کردند با ورود به ورزش هایی همانند فوتبال و هاکی گستره محصولات ریباک را وسیع تر نمایند. از جمله فعالیت های ریباک در زمینه ورزش فوتبال می توان به همکاری ریباک با تیری هانری ستاره فرانسوی تیم آرسنال اشاره نمود. با این حال باید اشاره گردد که ریباک به جز کتانی هایش هرگز نتوانست در دیگر پوشاک ورزشی صندلیی هم تراز با نایک و آدیداس پیدا کند.

در سال 2005 کمپانی آلمانی آدیداس برای رقابتی دو جانبه با برند نایک اقدام به خریداری برند ریباک کرد. مدیران آدیداس پس از خرید برند ریباک نام این شرکت تجاری را تغییر ندادند و فقط تکنولوژی آدیداس را در خطوط فراوری محصولات ریباک جایگزین کردند، چرا که نمی خواستند با این اقدام بازار فروش خود را از دست بدهند. آدیداس به جای این که روی پوشاک کژوال ریباک تمرکز کند، روی فناوری های مدرنی متمرکز شد که این برند را به نام برندی کاربردی و مجهز به تکنولوژی نوین در دنیا مطرح می کرد.

در سال 2010 کالکشن زیگ تک که با فن آوری زیگ تک ZigTech فراوری شده بودند به بازار عرضه شدند. زیگ تگ تکنولوژی است که در ساخت کفی کفش از آن استفاده می گردد. فناوری ای که شامل کفی اسفنجی لاستیکی بصورت موج دار و زیگزاگی است. این کفش های ورزشی، در عین زیبایی، طوری طراحی شده اند که انرژی حاصل از برخورد کف پا به زمین را دوباره به پای ورزشکار بازگردانند.

ریباک بعلاوه مشارکت هایی را با کمپانی کراس فیت CrossFit (برندی مطرح در فراوری محصولات و تجهیزات زیبایی اندام) و بعضی از مشهور ترین مربیان ورزشی صورت داد که باعث شد نام ریباک پس از یک دهه مجددا در عرصه پوشاک ورزشی بدرخشد.

در سال 2010 ریباک به نام اسپانسر در مسابقات بین المللی کراس فیت معرفی گشت. در سال 2014 ریباک حتی لوگویش را هم پس از پنجاه سال تغییر داد و لوگوی مثلث را جایگزین آن کرد که با ارزش های سازمانی کمپانی کراس فیت هماهنگی بیشتری داشت.

اگرچه این اقدامات نتوانست ریباک را به همان صندلی شگفت انگیز و افسانه ای دهه هشتاد میلادی بازگرداند اما در افزایش سود برند بسیار مؤثر بود. در واقع در سیاست های توسعه ریباک، کراس فیت و ورزش های بدن سازی حکم همان ایروبیک دهه هشتاد میلادی را داشتند؛ سبکی از فعالیت ورزشی که در استایل زندگی بسیاری از افراد جامعه جای خودش را باز نموده بود و ریباک باز هم توانست در همین بستر خود را توسعه دهد.

با تغییر رویه برند ریباک و تمرکزش بر زیبایی اندام بخش های دیگر خطوط فراوری کمپانی از جمله کفش های بسکتبال و هاکی به تدریج کمرنگ شدند، اما این امر باعث نشد که میراث تجاری ریباک از بین برود؛ بلکه کمپانی خط فراوری محصولات کلاسیکش را مجددا توسعه داد تا مدل های کلاسیکی همانند کتانی های چرم کلاسیک، پمپ و دی ام ایکس را با ظاهری به روز تر و تکنولوژی پیشرفته تر مجددا فراوری کند.

به طور کلی ادغام آدیداس با ریباک را می توان فصل نوی در تاریخ این دو کمپانی دانست. ادغام این دو برند مطرح با یکدیگر به آن ها این فرصت را داد که با ایجاد ویژگی های مکمل در این دو برند، به بازار گسترده تری دست یابند و توانایی ارائه محصولات متنوع تری را به بازار داشته باشند.

برند ریباک در حال حاضر

کمپانی ریباک همچنان یکی از زیر مجموعه های شرکت آلمانی آدیداس است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر کانتون استان ماساچوست کشور آمریکا واقع شده است و در بسیاری از شهرهای دنیا دارای شعبه و فروشگاه است. در حال حاضر یکی از مهم ترین چالش های ریباک این است که میان میراث اصیل و با قدمت تجاری اش در گذشته، فناوری های مدرن فراوریی و ارزش های سازمانی شرکای نو تجاری اش تعادل برقرار کند. در حال حاضر این کمپانی مجموعه متنوع و وسیعی از پوشاک و اکسسوری های ورزشی را در رنج های سنی مختلف فراوری می نماید و بر اساس احتیاج ورزشکاران در رشته های مختلف ورزشی، چه آماتور و چه حرفه ای انواع و اقسام محصولات ورزشی با طرح ها و قیمت های متنوع از طریق این کمپانی به بازار عرضه می گردد.

در سال های اخیر سلبریتی های مشهور و محبوبی همانند ویکتوریا بکهام، آرایا گرانده و جی جی حدید با این برند معروف و محبوب همکاری داشته اند.

سخن آخر

برند ریباک با سال ها سابقه فراوری پوشاک ورزشی یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین برندها در عرصه طراحی و فراوری پوشاک ورزشی است. احتیاجسنجی مناسب مدیران این برند از احتیاجهای روز جامعه و استفاده کابردی از فن آوری های نو و پیشرفته در خطوط فراوریی را می توان از جمله کلید های پیروزیت این برند دانست. با گذشت بیش از شصت سال از تأسیس رسمی این برند، کفش های ورزشی ریباک به علت کیفیت منحصر به فرد و ظاهر زیبا و دوست داشتنی شان هنوز جزو محبوب ترین کفش های ورزشی دنیا شناخته می شوند. اگر هم به کیفیت کفش ورزشی که می پوشید اهمیت می دهید و هم ظاهر کفش تان برایتان مهم است، برند ریباک یکی از برترین برندهایی است که می توانید به سراغش بروید و کفش ورزشی مورد نظرتان را از بین گستره وسیع محصولات این برند انتخاب کنید.

منابع: highsnobiety, grailed

منبع: دیجی استایل
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1870

به "همه چیز درباره برند ریباک؛ برند ورزشی حرفه ای و مطرح بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره برند ریباک؛ برند ورزشی حرفه ای و مطرح بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید