هزینه استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق ارزان شد

به گزارش کد الکترونیک به نقل از ورج، اگر چه نور خورشید رایگان بر همه می تابد، اما فناوری مورد نیاز برای استخراج برق از آن گران قیمت است. برخی کشورهای جهان برای تشویق مردم و بخش خصوصی به استفاده از انرژی خورشیدی هزینه خرید صفحات خورشیدی و تجهیزات وابسته را کاهش داده اند و برای این کار سوبسید پرداخت می کنند.

هزینه استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق ارزان شد

در حال حاضر 130 کشور جهان، سیاست های تشویقی برای کاهش هزینه استفاده از انرژی خورشیدی را به اجرا درمی آورند. همین مساله موجب کاهش 20 تا 50 درصدی هزینه استفاده از انرژی خورشیدی در سال جاری میلادی در مقایسه با سال گذشته شده است.

بر اساس برآورد آژانس بین المللی انرژی، تا یک دهه آینده استفاده از انرژی خورشیدی در قاره های مختلف رشد چشمگیری می یابد و به نام مثال کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا سال 2030 حدود 32 درصد از انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر به دست خواهند آورد.

در بیشتر کشورهای جهان هزینه راه اندازی مزارع استحصال انرژی خورشیدی پایین تر از هزینه تأسیس نیروگاه های برق گازی یا مبتنی بر زغال سنگ است.

هزینه تولید هر مگاوات ساعت برق از انرژی خورشیدی در آمریکا، اروپا، چین و هند بین 35 تا 55 دلار است. اما این رقم تا چهار سال قبل برابر با 100 دلار و یک دهه قبل برابر با 300 دلار بود. در مقام مقایسه برای تأسیس نیروگاه های زغال سنگ به ازای هر یک مگاوات ساعت انرژی باید بین 55 تا 150 دلار هزینه شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1908

به "هزینه استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق ارزان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق ارزان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید