هرآنچه باید از طرح ملی اسباب بازی در مدارس بدانید

به گزارش کد الکترونیک، طرح ملی اسباب بازی در مدارس قرار است از سال آینده بکار گرفته گردد تا علاقه و آینده شغلی دانش آموز از همان ابتدا بر اساس بازی هایش پایه ریزی گردد و بر روی دانش، نگرش و مهارتش کار گردد.

هرآنچه باید از طرح ملی اسباب بازی در مدارس بدانید

به گزارش ، این روز ها که اکثر مدارس از کمبود تجهیزات در هنرستان ها و مدارس غیر استاندارد رنج می برند، گاهی آموزش و پرورش در تامین آب و برق خود نیز می ماند و قادر به پرداخت قبوض نیست.

از آن سو اوضاع مالی معلمان نیز تعریفی ندارد، با همه این شرایط، سیاست آموزش و پرورش تغییر نموده و عقیده دارد که رویکرد بخوان، حفظ کن، امتحان بده دیگر جواب نمی دهد و باید کسب مهارت دانش، زندگی و کسب و کار در مدارس به دانش آموزان آموزش داده و تمرین گردد و چهار فرصت شادی کردن، انتخاب، مهارت تفکر و گفت: وگو و تحمل هم نوع در مدرسه، در میان دانش آموزان ایجاد گردد.

برای همین است که جدیدا طرح ملی اسباب بازی در مدارس را همچون ژاپنی ها به اجرا گذاشته اند و قرار است از سال آینده بکار گرفته گردد تا علاقه و آینده شغلی دانش آموز از همان ابتدا بر اساس بازی هایش پایه ریزی گردد و بر روی دانش، نگرش و مهارت دانش آموز کار گردد.

اسفندیار نظری، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران یکی از مسائل اساسی مدارس را کمبود تجهیزات در هنرستان ها و نبود مدارس استاندارد، عنوان نموده و اظهار نموده، تخصیص نیافتن اعتبار از سوی وزارتخانه به مدارس به ویژه مدارس دولتی و تحت تاثیر قرار دریافت دانش آموزان به فضای مجازی در مدل های مختلف و بی انگیزگی معلمان به دلیل نپرداختن به مسائل، به جهت کمبود اعتبار نیز از دیگر مسائل پیش روی آموزش و پرورش است.

:

وی، تاثیر آسیب های اجتماعی بر مدارس و خانواده ها را یکی دیگر از چالش های آموزش و پرورش مطرح نمود و اضافه نمود: هماهنگی نکردن دستگاه هایی مانند وزارت نیرو آب، برق و ... با آموزش پرورش به علت نداشتن اعتبارات و سرانه در اکثر موارد باعث شد تا مدارس با قطعی آب و برق و ... دست و پنجه نرم نمایند.

وی ادامه داد: می توان ازدیاد جمعیت دانش آموزی و فرسوده بودن بیش از 32 درصد ازمدارس مازندران را هم می توان به مسائل اساسی آموزش و پرورش اضافه نمود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با تاکید بر توانمندی بسیار بالای معلمانی که از دانشگاه فرهنگیان و مجاری رسمی وارد سیستم آموزشی شدند، اضافه نمود: متاسفانه از سال 1385 به بعد دخل و تصرف در ورود افراد غیر متخصصی که آموزش های لازم را ندیده اند انجام شده که حوزه ابتدایی و متوسطه اول را با چالش های فراوانی روبه رو نموده است.

وی گفت: در حال حاضر براساس دستور وزیرآموزش و پرورش اقدام به بازآموزی مجدد و توانمندسازی افرادی که از مجاری رسمی وارد آموزش و پرورش نشده اند شده است.

نظری چهار ویژگی یک معلم را در دانش و مهارت، اعتماد، ارتباط و انگیزه دانست و اضافه نمود: معلمان باید در سه حیطه دانش حرفه ای، عمل حرفه ای و تعهد حرفه ای نیز دارای توانمندی باشند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه سنجش تعادل روانی معلمان جزء کار های اصلی آموزش و پرورش است، توضیح داد: نخستین کسی که نسبت به رفتار معلم واکنش نشان می دهد دانش آموز است.

وی با بیان اینکه نبود انگیزه های تشویقی و مسائل مالی معلمان، یکی از نگرانی های آموزش و پرورش بوده که قطعاً در نگاه روانشناسی و انگیزه ای معلم تاثیرگذار است، توضیح داد: به همین دلیل دوره های ضمن خدمت در رابطه با آسیب های اجتماعی، برخورد های معلم در سطح کلاس، توانمندی هایی که یک معلم باید در سر کلاس داشته باشد و کلاس داری برای معلمان گذاشته شده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه متاسفانه آموزش و پرورش در نگاه اول دولت و مجلس قرار ندارد، خاطر نشان کرد: نگاه دولت و مجلس باید نسبت به آموزش و پرورش تغییر کند.

نظری با اشاره به اینکه رویکرد اول آموزش و پروش بخوان، حفظ کن، امتحان بده بود، گفت:، اما در حال حاضر کسب مهارت دانش، کسب مهارت زندگی و کسب مهارت کسب و کار در مدارس بر روی دانش آموزان در حال تمرین است و همچنین چهار فرصت شادی کردن، انتخاب، مهارت تفکر و گفت: وگو و تحمل هم نوع، مهارت آموزی در مدرسه برای دانش آموزان ایجاد شده است.

وی، گذاشتن اسباب بازی در مدارس را یکی از کار های پسندیده و تاثیر گذار دانست و اضافه نمود: اسباب بازی علاقه و آینده شغلی دانش آموز را از همان ابتدا پایه ریزی می نماید و بر روی دانش، نگرش و مهارت دانش آموز کار می نماید که کشور هایی مانند ژاپن زمان زیادی را از انجام این کار گذراندند، اما این طرح سال جاری به صورت آزمایشی آغاز شده و مازندران هم در این طرح واقع شده است و در سال آینده به صورت برنامه ملی اجرا خواهد شد.

منبع:ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 229

به "هرآنچه باید از طرح ملی اسباب بازی در مدارس بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه باید از طرح ملی اسباب بازی در مدارس بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید